Forslag til Støjhandlingsplan 2024
Støjhandlingsplan 2024
Riisvangens Fællesråd ønsker, at bekæmpelsen af vejstøj i Aarhus intensiveres af hensyn til vejstøjens sundhedskonsekvenser for aarhusianerne. Vores ønske er, at støjen skal ned og ambitionsniveauet op.
Det fremlagte forslag til Støjhandlingsplan 2024 er efter vores mening meget uambitiøs og tager ikke nye og oplagte værktøjer i brug.
Konkret skal
• grænseværdierne sænkes ved nybyggeri samt udvidelse og etablering af veje
• der udarbejdes en model med udgangspunkt i sundhed, hvor der afsættes
støjpuljemidler til støjafskærmende foranstaltninger og støjisolering af stærkt
støjbelastede boliger langs det eksisterende kommunale vejnet.
Kommunens byplanlægningsstrategi med en befolkningsfortætning langs indfaldsvejene – de mest støj producerende veje kommunen – de såkaldte væktsakser, er, set på baggrund af estimaterne fra EEA, helt uforståelige. Og det jo da i endnu højere grad, hvis forvaltningen skulle have ret i, at trafikstøj ikke kan reduceres med rimelige midler. Strategien om fortætning langs væktsakser bliver jo i det lys til en strategi, der dissideret forringer folkesundheden og trivsel i byen.
F.eks. er støjen ved Randersvej langt over de anbefalede niveauer for områder til nye boliger - og langt over de anbefalede sundhedsmæssige værdier. Det underbygges af WHO, det Europæiske Miljøagentur (EEA), dansk og udenlandsk forskning - se f.eks. https://mst.dk/luft-stoej/stoej/trafikstoej/trafikstoej-og-sundhed/.
Væsentlige støjreduktion på udearealerne ved boliger der ligger tæt op ad indfaldsvejene kan kun realistisk set opnås ved brug støjabsorbanter – og jo flere boliger man bygge ud til disse veje jo større bliver behovet for støjabsorbanter.
Der må stilles krav om / opfordres til / vejledes om brug af støjabsorberende klimaskærme på husfacader ved restaureringer og nybyggeri – hårde husfacader skubber blot støjen rundt i byrummet.
Byplanlægningsmæssige forestillinger om hyggeligt bygadeliv ud til indfaldsvejene, hvor støjniveauet overstiger 75 db, bør forlades. I stedet må der arbejdes målrettet med at skærme byens borgere mest muligt fra trafikstøjen – dette giver måske ikke en arkitektonisk køn bygade, men det giver en sundere bygade – og er en naturlig konsekvens af kommunalplanen om fortætning.
Måske koster trafikstøj omkring 50% af det antal liv som trafikulykker i Danmark er ansvarlig for.
Målet for Aarhus må være, ligesom det er for Danmark, EU og resten af verden, at færre mennesker skal bo i ekstremt støjende omgivelser. Hvordan det står til med støjen i Aarhus, kan ses her https://miljoegis.mim.dk/spatialmap?profile=noise.
Fællesrådets pointe er: Vi ikke kan blive ved at byplanlægge husene ud til disse højt trafikerede veje som dengang, der kørte hestevogne på vejene, blot fordi vi synes, det ser pænest ud. Vi er simpelthen ikke kommet i mål med at følge med udviklingen i samfundet ved at støjisolerer boligerne og ellers placere dem som vi plejer - til glæde for de biler der kører forbi.
Hvis vores plads i byen er for trang, skal vi bygge langs disse støjende veje, men det koster ekstra at gøre det - det koster på antallet af mennesker, man kan tillade sig at placere nær disse veje, det koster på de æstetiske krav til, hvor meget vejene kan ligne vejene fra hestevognens tid, og det koster til støjabsorbe-rende konstruktioner.
Med venlig hilsen
Riisvangens Fællesråd
Jan Thomsen
Formand
Download høringssvar som pdf