Forslag til Støjhandlingsplan 2024
I Stavtrup er støjen blevet værre på bare 5 år
Som beboer i Stavtrup er jeg og min familie blevet udpræget mere plaget af støj i de blot 5 år vi har boet her. Dette bekræftes af Miljøstyrelsens støjkort, hvor vores hus i 2017 målingen for større veje 1,5 m lå lige i udkanten af de gule område 55-60 db. I de seneste målinger fra 2022 er det orange området 60-65 db nu rykket hen til nogle af vores nærmeste naboer. Det er altså en stigning i gennemsnitlig støj på 5 db på bare 5 år! Hvordan vil det ikke se ud når Giber Ringvej kobles på motorvejen eller havnen måske bliver udvidet, med de ekstra lastbiler det medfører?
Da Sydmotorvejen udelukkende er en korridor ind i Aarhus, har Aarhus Kommune måske ikke så meget kontrol over selve vejen, men man har stor kontrol over de faktorer der er årsag til flere biler. Dermed har Aarhus Kommune også et ansvar, hvad enten politikerne vil indrømme det eller ej.
Jeg har følgende forslag til at mitigere støjproblemerne:
Virksomhedsudvidelser der medfører støj skal stoppes.
Når en virksomhed, såsom en havn, ønsker at udvide, skal man se på afledte effekter såsom væsentlig ekstra trafik på veje, der i forvejen er plaget af støj. Vil udvidelsen medføre ekstra støj kan udvidelsen kun gennemføres hvis der foretages aflastende foranstaltninger, som virsomhednen kan være med til at financiere.
Afledte effekter af andre projekter.
Når der gennemføres projekter skal man fremover medtage afledte effekter i det nye projekt. Det kan fx være at lave Giber Ringvej og dens effekter af at blive koblet på motorvejen. Kan det ikke lade sig gøre at afbløde afledte effekter tilstrækkeligt inden for de økonomiske og juridiske rammer, bør det samlede projekt udskydes.
Cyklisme og kollektiv trafik skal fremmes.
På kort sigt vil bedre kollektiv transport indenfor Ringvejen kunne få flere til at droppe bilen, hvilket både øger mobiliteten og nedsætter støjen.
På længere sigt vil en letbanelinie i samarbejde med Skanderborg, eller oftere lokaltog og bedre kollektiv transport i Aarhus, kunne flytte pendlertrafik fra biler, igen med mindre støj til følge.
Infrastrukturen til cykler i Aarhus er ikke tilpasset el-cykeler: Cykelstierne er for smalle til de større og hurtigere cykler som der er mange flere af, der er for mange chikaner der favorisere biler og der er ikke tilstrækkeligt kompenseret for at cykler skal vente på 2 grønne lys for at svinge til venstre, hvor biler kun skal vente på 1.
Aarhus Kommune skriver, at man ikke er forpligtet til at medtage Stavtrup på Miljøstyrelsens støjkort, men ikke hvorfor. Vi har selv prøvet at finde svaret, men ender dybt inde i Trafikministeriet. Aarhus Kommune er derfor nødt til at skrive i handlingsplanen, hvorfor man ikke er forpligtet til at medtage Stavtrup.
Download høringssvar som pdf