Gå til hovedindhold

Spørgsmål og svar om udviklingen af Prismet

Hvordan ser den videre proces og tidsplan ud?
Vi er i afklaringsfasen. Vi forventer at kunne gå i gang med at udarbejde et forslag til en lokalplan efter sommerferien. Når vi har et lokalplansforslag, skal det politisk behandling og i en offentlig høring, hvor du kan sende et høringssvar med dine kommentarer og holdninger.

Hvorfor er der to scenarier?
Da vi er i en afklaringsfase, er der forskellige muligheder for, hvordan projektet kan udvikle sig. Afklaringen har til formål at afdække hvilket af scenarierne vil give det bedste projekt.

Hvor mange boliger bliver der plads til?
Det præcise boligantal er ikke fastlagt, men forventningen er, at der kan etableres ca. 350 boliger i karréen.

Hvor højt vil et muligt nyt Prismet blive?
Selve Prismet er i dag 19 etager og 63 meter. En omdannelse forventes at kunne tilføre ca. 6 etager, så bebyggelsen samlet vil blive 25 etager og 96 meter. 

Bliver gården og karréen offentlig eller privat?
En del af gårdrummet vil være offentligt tilgængeligt, mens en anden del vil være mere henvendt til beboerne. 

Hvad skal der ske med tankstationen?
Den røde sidebygning og tankstationen nedrives for at give plads til karrébebyggelsen.  

Hvor tæt vil den nye karré ligge på bygningerne på Herningvej?
Projektet har været og er fortsat under løbende udvikling. Som projektet ser ud lige nu, er bebyggelsen på hjørnerne trukket tilbage fra Herningvej, og afstanden til den eksisterende bebyggelse på vestsiden af Herningvej varierer mellem ca. 22 og ca. 25 meter. Til sammenligning er afstanden mellem facaderne på de eksisterende bygninger på Skjernvej ca. 14 meter, og mellem facaderne på de eksisterende bygninger på Ringkøbingvej ca. 18 meter.

Hvad har aarhusianerne sagt?
Du kan se en liste over tidligere aktiviteter, hvor vi har inddraget aarhusianerne, længere nede på siden. 

Nogle af de input aarhusianerne kom med var:

  • Områdets karakter: Området opleves meget trafikalt. Ord som funktionsløst, et ”ikke-sted”, kedeligt, virker dødt, støjende, grimt og ikke imødekommende er brugt i beskrivelserne af området. Ganske få har nævnt, at der er meget liv og grønt.
  • Ønsker til faciliteter: I workshoppen var der mulighed for at give input til, hvilke faciliterer området og bygningen kan bidrage med. Der kom mange forskellige forslag, men flest har forslået: Grønne områder, fitness/udendørs træning, hundepark, studierum, cafeer og barer og opholdssteder (borde, bænke, grønne pladser).
  • Ønsker til grønne elementer: Deltagerne har peget på: Træer, vilde blomster/bede og at grøn beplantning på bygningen vil være med til at skabe et grønnere område. Én kommenterer også, at området skal kunne noget helt specielt i forhold til de andre grønne områder, der er i nærheden.
  • Forbindelser: Ønske om at der planlægges stisystemer, smutveje, genveje og passager – særligt nævnes en forbindelse til Ceres-park og Botanisk Have samt bedre belysning på stier. Derudover ønskes der flere fodgængerovergange, og det skal være fremkommeligt både til fods og på cykel.
  • Bæredygtighed: Der bliver blandt andet sagt, at omdannelsen skal gøres ordentligt, så det ikke skal omdannes igen om 20 år. Der peges på brug af bæredygtige materialer, el-ladestandere og solcelleenergi.

Vil du have den fulde version af alle input, kan du skrive til projektlederen.