Gå til hovedindhold

Høringssvar

Forslag til Lokalplan nr. 1221 - Tillæg 2 til lokalplan 411 – Erhvervsområde ved Kattrup med tillæg 1

INDSIGELSE mod Lokalplan 1221 (Lokalplan 411 tillæg 2)

Konvertering af tung trafik fra Jernbane til Lastbiler vil medføre meget betydelige gener for lokalområdet.
Venligst se vedhæftede uddybende beskrivelse.

KONVERTERING AF TUNG TRAFIK FRA JERNBANE TIL LASTBIL – 5 KONKRETE UDFORDRINGER
I lokalplan 411 er område Id og IIc tiltænkt erhverv med trafik via jernbane. Hvis dette krav fjernes, vil den tunge trafik blive flyttet til vejnettet med betydelig gene for lokalområdet, hvilket Eventyrsport herved gør indsigelse imod.
Indsigelsen er således i forhold til lokalplansændringen, MEN netop det påtænkte frysehusprojektet belyser konsekvensen for lokalområdet, hvis lokalplanen ændres, da et sådant projekt vil belaste lokalområdet massivt! Derfor er belastningen for lokalområdet ved et frysehusprojekt belyst nedenfor i fem konkrete udfordringer.

Som uddybende forklaring til denne beskrivelse skal det nævnes, at der i Eventyrsport findes omfattende viden om logistik og distribution – herunder også specifikt omkring drift af frysehuse!

1) OMFATTENDE TUNG TRAFIK.
Med et frysehus af den størrelse må der som minimum forventes 150-200 lastbiler i døgnet (en kombination af indgående og udgående trafik). Dette vil give en massiv belastning af vejnettet og i særdeleshed krydset ved Hovedvejen/Mosegårdsvænget/Pilegårdsvej.

2) PARKERING I OMRÅDET
De indgående lastbiler kommer typisk fra hele Europa og får tildelt ankomst slot-tider. For at overholde disse slot-tider, ankommer lastbilerne ofte mange timer tidligere, og holder og venter. Det må derfor forventes, at der kommer til at holde mange lastbiler i området – måske 50-75 lastbiler med kørende kølekompressorer!

3) SANITET
Hvis man har kørt i mange timer, og dernæst skal holde og vente i flere timer, så skal man på toilet! På sideveje mm er der kun en mulighed for dette (ud i naturen), hvilket meget hurtigt bliver en kæmpe gene for området.
Desuden laver chaufførerne ofte mad over gasblus, hvorefter kogegrej mm skal rengøres.

4) LAVFREKVENT STØJ
De holdende lastbiler er udstyret med kølekompressorer, som udsender en brummende lavfrekvent støj. Denne overskrider ikke DB-grænsen, men er voldsomt genererende – selv på meget store afstande.
Det samme gør sig gældende for det meget store køleanlæg med tilhørende kondensator, som skal placeres på frysehuset.

5) BYGNING I PAGT MED NATUREN
Området er velsignet med en fantastisk natur med store grønne områder, søer og talrige stier, som benyttes flittigt af områdets beboere.
Et frysehus i 20 meters højde med rumfang på op til 6 m3/m2 grund, vil blive en mastodont i området! Hertil kommer, at det skitserede projekt med en højde på 20 meter endda vil kræve dispensation og derved blive endnu mere voluminøs!


Lokalplanen foreskriver endvidere, at ”områderne Ia, Ib, Ic, Id kun må anvendes til større industri-, entreprenør, værksteds-, oplags- og transportvirksomhed”, samt at ”områderne Ia og Ic især er velegnet til transportvirksomheder”.

Et frysehus er helt korrekt et ”lager”, men funktionen er reelt som et ”distributionscenter” med tilhørende massiv tung trafik, hvorfor det iht. lokalplanen bør placeres i område Ia eller Ic ud mod Giber Ringvej!

LØSNING 1:
Krav om brug af jernbane fastholdes på område Id og IIc, hvorved den tunge trafik kan ankomme ad jernbanen.

LØSNING 2:
Hvis kravet om jernbane-betjening fjernes, bør det erstattes af et nyt krav om ankomst af maksimalt 40 lastbiler pr. dag, så trafikken ikke belaster lokalområdet.

LØSNING 3:
Hvis ovenstående løsning 1 eller 2 ikke vedtages, og der efterfølgende arbejdes videre med frysehusprojektet på område Id, så vil konverteringen fra jernbane til lastbil trafik medføre, at projektet SOM MINIMUM skal tage hensyn til følgende forhold:
1. Indkørsel fra Giber Ringvej, med etablering af lysregulering.
2. Parkeringsforhold til 50-75 ventende lastbiler.
3. Adgang for lastbiler til grunden i døgndrift.
4. WC og opvaskefaciliteter for ventende chauffører.
5. Støjvolde i lastbilshøjde, der afgrænser lavfrekvent støj fra holdende lastbiler.
6. Støjvold/indkapsling af fryse-kondensator på bygningens tag.
7. Overholdelse af byggehøjde og rumfang iht. lokalplan.

Med venlig hilsen,
Lars S. Sørensen
Direktør Eventyrsport A/S
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Lars S. Sørensen

Indsendt

28/06/2024 12:40

Sagsnummer

HS5988109

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Lokalplan
Område
Hasselager - Kolt
Hørings-id

H882

Kontakt

TEKNIK OG MILJØ
Plan og Byggeri
Karen Blixens Boulevard 7
8220 Brabrand
plan@mtm.aarhus.dk