Aarhus Kommune indfører fodgænger- og cykelzoner omkring alle skoler, hvor det vurderes praktisk muligt, og med særligt fokus på skoler, hvor en lav andel af eleverne selv transporterer sig i skole samt hvor skolen er placeret, så der er et stort omfang af gennemkørende trafik langs eller på tværs af de udpegede skoleveje. Forud for indførelsen gennemføres en høring med skolens bestyrelse der alene er vejledende.
Borgerforslaget er inspireret af Odense Kommune, der i januar 2024 har indført fodgænger- og cykelzoner omkring seks skoler (https://dagsordener.odense.dk/vis?id=96a63bef-1da1-4322-bd1d-05db28a5cd37&punktid=091861d5-dc74-448c-817e-891463860c8d).
Fodgænger- og cykelzonerne etableres i Odense ved at skilte med indkørsel forbudt for motorkøretøjer til skolens område 07:30-08:15 for andre end medarbejdere og standsning forbudt på sideveje omkring skolerne (https://dagsordener.odense.dk/vis/pdf/bilag/10c6969a-f470-4849-a0dc-2e62b10c95ea/?redirectDirectlyToPdf=false).
Eksempelvis ved Hasle Skole krydser skolevejen (Solhøjvej) Herredsvej, som har over 4.000 biler i gennemsnit om døgnet.
Ifølge Børn og Unge er der stor forskel på, hvor mange af de enkelte skoles elever der transporterer sig aktivt til skole: 89% på skolen med flest og 40% på skolen med færrest (https://aarhus.dk/media/3jtdwtu0/bilag.pdf#page=18).
Der er også stor forskel på, hvor stor en andel af eleverne, der oplever de bruger minimum 45 minutter om dagen på motion og bevægelse i timerne: Fra 65% på skolen med flest og 18% på skolen med færrest (https://aarhus.dk/media/xdmhkk4a/besvarelse.pdf#page=3).