Helhedsplan for Hjortshøj
Hjortshøj "ånden" , "den grønne oase", og ønsket om et inkluderende grønt miljø med kultur og landsby.
HJORTSHØJS INFRASTRUKTUR er fra gammel tid bygget op om et kryds, der DELER BYEN i 4 KVARTERER . Nord-syd har vi Mejlbyvej/ Smedebakken/Virupvej, og øst-vest har vi togbanen/letbanen, som afføder hhv. Stationsvejen og Kankbøllevej parallelt med togskinnerne.
- NORDVEST og NORDØST kvarterne er voldsomt meget udbygget og udviklet med veje og huse. Men kun i NORDØST er der anlagt nyere stissystemer mod centrum og skolen. I dette nordøst kvarter ligger AIH (Andelssamfundet i Hjortshøj), hvor "Byens eneste Bilfrie vandresti" går rundt om arealer med økologisk landbrug, kvæg-og gededrift, fælles køkkenhaver, værksteder til kunst og keramik og økologisk erhvervs-gartneri.
AIH's aktiviteter er absolut et aktiv for byen. Fordi de grønne arealer, hvor jorden dyrkes med energipil, læbælter, gartneri, køkkenhaver, landbrugsafgrøder og dyrehold, tilfører glæde, fred og ro for borgerne i Hjortshøj. Landsby-stemningen af gammeldags drift, håndkrævende aktiviteter, mennesker der praktisk hjælper hinanden og fællesskab tilfører Hjortshøj en masse energi og ressourcer, men også positiv ro, fred og virketrang. De mange aktiviteter med jorden ligger på arealertæt på Østergårdstoften, fordi så kan byens borgere nemt nå at deltage eller blot nyde en gåtur med roen på markerne. DETTE ÅBNE "HUL I HÆKKEN " på Østergårdstoften er en stående invitation til alle, der færdes på friske gåben i byen. AIH forsøger ikke at lukke sig om sig selv, men med 35 års erfaringer i bagagen vil de gerne have deltagere fra byen i deres aktiviteter. Og det vil være en katastrofe for AIH, at kommunen vil inddrage jorden langs Østergårdstoften, da det netop er disse jorde og arealer, som er blevet til levedygtige aktiviteter for de mange mennesker i og udenfor AIH..... Og vores by må kunne udvikle sig med levesteder og byggerier andre steder i Hjortshøj.
- FORTÆTNING er blevet byrådets ulykkelige mantra, men ÅNDEN i HJORTSHØJ knytter sig til "det grønne åndehul" , den grønne livsstil med økologi, og kvalitets-ordene er nærhed, åbenhed, deltagelse, invitation og at skabe fællesskab ved at skabe muligheder for at mødes. Landsby-begrebet har en positiv tyngde, som de fleste gerne vil passe ind i Hjortshøj. Og derfor er "DET GRØNNE" langt vigtigere end fortættet bebyggelse. En sølle anlagt kloakering kan ikke være årsag til, at man ødelægger byens grønne oase.
- SYDØST lige bag Virupskolen er der et moderne kvarter med gennemtænkte stissystemer til bløde trafikanter. Men Kankbøllevej forbinder trafikken med biler og andre trafikanter til togene og busserne i centrum. KANKBØLLEVEJ MANGLER virkelig vildt meget CYKEL/GANGSTI til bløde trafikanter. I dette kvarter ligger også VIRUPSKOVEN, hvor en privat jordbesidder med ejendom ejer det meste og indhegner, samt skærmer med privat område. Dvs. skoven kan ikke anvendes til gå og vandreture. Den er faktisk ikke rigtig offentlig tilgængelig.
I min optik burde, der bygges og udvides videre ud mod Kankbølle, men det vil kræve en ny afkørsel syd om virupskoven ud til Virupvejen/Skæringvej, da Kankbøllevej ikke kan belaste krydset tæt op ad banen med flere bilister. Motorvejen lukkede i sin tid afkørslen fra Kankbølle til Grenåvej. Kankbøllevej er også en tidligere anvendt og populær vandrerute, hvor folk krydsede togskinnerne, og vandrede videre på Gl. Kirkevej og op forbi AIH. Men i dag kører letbanen jo med 100 km/t, så den mulighed er lukket ned pga. de farlige tog.
- SYDVEST er nok det kvarter som har fået mest og massevis af nybyggeri tæt på skolen. Desuden er Marken syd for frugtplantagen Kirstineborg udset til at nybygge endnu mere. Her er det muligt at udvikle byen med nye stissystemer til de bløde trafikanter og tilslutte udkørsel for biltrafik til Mejlbyvej.
- Jeg synes, at byens AKILLESHÆL er TOGOVERSKÆRINGEN på Virupvej med tilstødende Kankbøllevej og Stationsvejen.
Det må være et mål at færrest mulige skolebørn skal krydse baneoverskæringen, så derfor vil udvikling af byen i kvartererne SYDØST OG SYDVEST være bedst for de bløde trafikanter, og morgenens trafikkaos i centrum. Her i SYD er skole. Sfo, bibliotek, Virup IF, multihuset Viruphuset, Arkivet mm.
Væsentligt er det, at bilisterne skal kunne ledes helt udenom centrum i den ældgamle stationsby, hvor vejene er for smalle til cykelstier, fortove og mere trafik. Men på tværs af alle behov er der jo daginstitutioner i både syd og nord, samt Dagli Brugsen ligger i Nordvest. Så fremtidige nye indkøbs-muligheder bør ligge i sydvest tæt på Mejlbyvej, hvor kunderne i bil fra byen og oplandet nemt kan benytte sig af et nyt supermarked.
- Hjortshøj har desværre mange infrastrukturelle begrænsninger pga. togskinnerne, motorvejen, Mejlbyvej og de gamle landsbyveje parallelt med togskinnerne.
De effektive, driftige og økonomisk tænkende embedsmænd vil gerne høste de "lavthængende frugter" pga en allerede anlagt vej med kloakering : Østergårdstoften. Men FORTÆTNING i en landlig forstad er IKKE LØSNINGEN , når de GRØNNE AREALER , værksteder, butikker og Vimby institutionens sociale deltagelse hos AIH er DRIVKRAFTEN for mange af de nye TILFLYTTERE . De vil gerne have "ånden", "det grønne" , det alternative, forskelligheden, spelt-hestebønne-kål segmentet, mangfoldigheden, VImby's sociale hensyntagen, landsby-stemningen, de mange aktive mennesker, og især stemningen af kultur og landsby i Hjortshøj.
- AARHUS har brug for forskellige typer forstæder og landsbyer, som kan tiltrække og fastholde nye indbyggere. HJORTSHØJ ÅNDEN er unik og speciel, så kære byråd: pas nu på de kreative og ressource stærke beboere, der har skabt en smittende grøn oase for både for svage og stærke mennesker. Den kraftanstrengelse er helt unik og enestående.
Download høringssvar som pdf