Supplerende høring for BRT-busser på Ringvejen
Kritik af nye alternative forløb af BRT på Ringvejen
Jeg har konkret kritik af begge de nye alternative forløb af BRT. Lad os starte i Risskov:
Jeg forstår for det første slet ikke hvorfor man ønsker at kører langs Grenåvej. Der kører allerede to bybusser, to regionalbusser og en X bus. Hvis man flytter til Grenåvej så mister Risskov Skole og borgerne i området omkring sin mest hyppige busforbindelse og muligheden for nemt at komme til AUH, Via University College, Skejby Centret, Aarhus Tech og alle arbejdspladserne ude i Skejby. Ved at kører via Risskov Skole bevares denne mulighed og de rejsende på det korte stykke af Grenåvej kan nemt skifte til BRT'en ved Vejlby Centervej for nem og hurtig adgang til AUH og andre destinationer langs ruten.
Dog vil jeg gerne anerkende at det nye forslag via Grenåvej er bedre end at have endestation ved Torsøvej via Nordlandsvej. Hvis man kører dertil vil hverken området omkring Risskov Skole eller Grenåvej have nem adgang til AUH og de andre destinationer serviceret af BRT'en, for der vil slet ikke være mulighed for at skifte til den. Men kører man til Vestre Strandallé via Risskov Skole er der gode skiftemuligheder mellem busser og BRT ved Vejlby Centervej og Letbanen ved Vestre Strandallé. Og også linje 17 ved Risskov Skole.
Man kunne også overveje en helt ny mulighed, hvor man både servicere Risskov Skole og den nye bydel omkring Grenåvej/Lystrupvej/Torsøvej station. Nemlig ved at kører via Risskov Skole til Vestre Strandallé, men i stedet for at have endestation her, så kunne man fortsætte, dreje ned ad Hørgårdsvej og fortsætte ad Lystrupvej til entet Arresøvej eller Vejlbjergvej og så have endestation ved Torsøvej station, på letbanens østlige side. På denne måde bevares adgangen til området omkring Risskov Skole, forbindelsen til Letbanen (2 steder endda!), forbindelsen til busserne på Grenåvej og linje 17 ved Risskov Skole/Vestre Strandallé og den nye bydel ved Torsøvej serviceres oveni. Udfordringen vil være pladsen på Lystrupvej. Jeg har vedhæftet en skitse til denne linjeføring.
Så til Viby:
Her vil jeg også gerne spørge: Hvorfor? Hvorfor kører via lille bitte Fredensvej, som er en populær skolevej, når man har Skanderborgvej lige der? Der skal jo alligevel laves busbaner på Skanderborgvej som led i den nye mobilitetsplan, så man kan jo bare dele dem med de andre busser. Når der engang skal laves letbane (forhåbentlig) eller BRT på Skanderborgvej til Hasselager/Kolt, så kan man også dele det areal med Ringvejens BRT.
Download høringssvar som pdf