Supplerende høring for BRT-busser på Ringvejen
SUPPLERENDE HØRING af to nye alternative linjeføringer for BRT-busser på Ringvejen
Kære Århus kommune.
Den nye forslag; Den tredje alternative, linjeføring langs Grenåvej og ned ad Hørgårdsvej til Vestre-Strandallé letbanestation, virker helt forkert og ubrugelig.
Hørgårdsvej er i dag allerede presset som ind- og udfaldsvej til Risskov – og tilmed en meget benyttet cykelrute.
I forvejen er netop Vestre Strandallé og Hørgårdsvej udsat for et stort antal tunge busser, lastbiler og privatbiler samt skole- og sports-busser (til Bellevuehallen). Disse er kommet til som bydelen er vokset med butikker på bl.a. Strandvejen. Det betyder en forøget tung trafik, hvor store lastbiler dagligt transporterer vare til bl.a. Rema, Netto, restauranter og andre butikker. Disse kører ad Hørgårdsvej og Vestre Strandallé, og er en daglig belastning for både huse med rystelser og for beboerne med støj både visuelt og auditivt.
Tilmed er der i allerede hyppig bustrafik ad Hørgårdsvej, idet der køres tomme busser til og fra remisen og til endestation Vestre Strandallé. Disse busser kører ad Vestre Strandallé og Hørgårdsvej. På netop den rute er der; Hørgårdens plejehjem, Jasmin Børnehave og en skolevej til Strandgårdsskolen.
I selve Risskov er der i forvejen for mange busser og buslinjer. Disse kører med få passagerer netop på Vestre Strandallé og på Strandvejen. Det er altså ikke i denne bydel der mangler tilbud om forbindelser. Der er ganske enkelt tilstrækkelige. Der er kun brug for cykelstier og ensretning - tommer busser er der rigeligt af.
Busruter på selve Grenåvej er der tilstrækkelige mange af som det er nu.
Jeg vil opfordre til, at en eventuel ny busrute bliver på de i forvejen kendte bus-ruter (veje), og at man ikke inddrager nye veje. Jeg opfordre til, at man fastholder den oprindelige rute som er:
Linjeføring er fra Vejlby Centervej via Nordlandsvej til Torsøvej letbanestation.
Download høringssvar som pdf