Supplerende høring for BRT-busser på Ringvejen
BRT buslinje Hørgårdsvej - Vestre Strandallé
Høringssvar: Indsigelse vedr. ny BRT-bus linje mod Vestre Strandallé st. via Hørgårdsvej
Kære Århus Kommune
Allerede som det er nu er der alt meget trafik i det T-kryds – Hørgårdsvej og Vestre Strandallé. Endnu mere trafikstøj, flere rystelser med sætningsskader på huse og ikke mindst trafiksikkerhed for børn og voksne er i spil, når der påtænkes endnu en busrute i det område.
Jeg er stærk imod forslaget om den nye BRT-linje henad Hørgårdsvej til Vestre Strandallé Letbane st. Der kører i forvejen busser på den strækning som ofte er med meget få passagerer eller slet ingen.
Jeg har lige krydset Hørgårdsvej for at se hvor mange skridt den vej er bred – 8 store skridt bliver det til. Det er vel omkring 6 m. På så smal en vej, hvor rigtig mange cyklister UDEN cykelsti bevæger sig til og fra arbejde, skole, børnehave mv. hver eneste dag, bør der ikke komme endnu en busrute. Der bør i stedet tænkes meget mere i at optimere cykelforhold på strækninger som den rute.
Den strækning er en skolerute, hvor rigtig mange børn bør lære at færdes, uden deres forældre skal køre dem eller følge dem i skole for at være sikker, at på de kommer sikkert frem. En ny busrute vil forstyrre den sikkerhed endnu mere.
Der er de senere år kommet meget mere tung trafik på trækningen fra Grenåvej mod Vestre Strandallé via Hørgårdsvej. Det ses, høres og mærkes tydeligt, når man bor lige ved det T-kryds. T-krydset er i forvejen et farligt knudepunkt for cyklister og gående – for både børn og voksne. T-krydset er ofte et trafikkaos af biler og busser samtidig med at cyklister og gående krydser med livet som indsats. Ind imellem går trafikken helt i stå omkring det T-kryds, når letbanens bum er nede.
Den her strækning er simpelthen for smal, kringlet, tæt beboet og med i forvejen alt for meget biltrafik til at kunne bære endnu en (formentlig halv- eller ofte hel tom) buslinje.
Hvis en sådan BRT- buslinje overhovedet er nødvendig, vil jeg mene, at den forstyrrer langt mindre, hvis den føres til Torsøvej station. Er den her rute overhovedet nødvendig kommer den måske i virkeligheden også flere til gavn ved at den føres til Torsøvej, hvor der også på strækningen er langt bedre plads.
Jeg håber virkelig at Århus Kommune vil høre vores mange opråb om IKKE at føre linjen via Hørgårdsvej til Vestre Strandallé st.
Venlig hilsen
Gitte Dahm
Download høringssvar som pdf