Gå til hovedindhold
Supplerende høring for BRT-busser på Ringvejen

Høringssvar til BRT-busser gennem Viby Torv/Fredensvej

Høringssvar til BRT-busser gennem Viby Torv/Fredensvej

Som beboer på Fredensvej gennem mange år har jeg viden om vejen. Før nuværende afspærring havde vi stærk trafik, og vejen blev brugt som genvej for at undgå krydset Holme Ringvej / Skanderborgvej, med det resultat at bilerne holdt stille, kunne ikke komme frem, og som fodgænger var det at svært at komme over vejen. Cykler, knallerter og motorcykler valgte at køre på fortovet, hvorved der opstod mange farlige situationer for de gående, og når man gik ud ad sin gadedør. Disse uhensigtsmæssige og farefulde tilstande ønskes absolut ikke igen!

Fredensvej er en lille smal vej uden cykelsti. Vejen er 180 m lang og 6,6 m bred. I 2003 blev byggeriet af plejehjemmet Kongsgården påbegyndt, og Fredensvej blev midlertidigt spærret. I 2004 blev spærringen gjort permanent. Baggrunden for dette var, at man vægtede høj sikkerhed for skolebørnene og plejehjemsbeboerne. Forhåbentlig er denne sikkerhed stadig i højsæde!

Ejendommene på Fredensvej er af ældre dato, og med deres konstruktion er det tvivlsomt, at de kan klare de store vibrationer, som store tunge BRT-busser vil give med fare for skader på bygningerne. Desuden ligger alle bygninger på Fredensvej relativt tæt på vejbanen, hvilket medfører, at BRT-busserne vil køre tæt på bygningerne. Derudover vil støjniveauet forøges enormt, og ejendomsværdien vil falde drastisk.

For de af beboerne på Fredensvej, der har egen indkørsel eller indkørsel gennem gård, vil det også blive overordentligt svært at komme ud og ind.

Det nye affaldssorteringssystem vil gøre, at renovationsbiler stopper trafikken, mens tømning flere gange ugentligt pågår. Allerede i dag stopper renovationsbilerne trafikken på Fredensvej. Kommer BRT-busserne til at køre ad Fredensvej, kan renovationsbilerne holde på Viby Torv for at nå affaldscontainerne på Fredensvej. Flere af renovationsbilerne køres kun af én mand, der dermed også selv står for at hente, tømme og køre containerne retur. I sagens natur kan han kun have to containere ad gangen. Hvis renovationsbilerne ikke længere skal køre ad Fredensvej, medfører det stor gene for den øvrige trafik på Viby Torv. Varebiler holder også på Fredensvej for at levere varer, ligesom flyttebiler skal kunne holde på vejen, når beboerne flytter.

Rigtig mange skoleelever og andre benytter vejen, gående, cyklende, på løbehjul og ladcykler fra morgenstunden til hen på eftermiddagen. I dag benytter også taxa / taxabusser Fredensvej til at sætte skolebørnene af om morgen og hente dem om eftermiddagen, når de bruger p-pladsen. Som skolevej benyttes Fredensvej af de mange børn, der går i skole på Viby Skole, ligesom mange forældre afleverer deres børn i skolen og benytter p-pladsen, hvis de kører i bil, eller cykler ad Fredensvej. For nylig har Kragelundskolen i Højbjerg indført totalforbud mod forældre at køre børn i skole. Flere skoler i Aarhus Kommune kan vente samme ”trafik-recept”. Det ligger også i tråd med en generel holdning i den kommunale skoleforvaltning om, at børn selv skal kunne befordre sig til og fra skole. Hvis BRT-busserne kører ad Fredensvej, vil kun de færreste forældre turde at sende deres børn på egen hånd i skole, fordi Fredensvej bliver en vej med meget tung trafik, der kan være til fare for skolebørnene og skabe stor risiko for ulykker af fatal karakter. Denne alternative ruteføring vil også betyde, at skolepatruljerne får endog meget svære arbejdsforhold.

Fra plejehjemmene Kongsgården og Borgvold er beboerne med rollatorer og kørestole nødsaget til nogle steder at tage kørebanen i brug på grund af fortovenes beskaffenhed. Vejens beskaffenhed egner sig heller ikke til så tung trafik; et kik i køreplanerne for linje 6A (aktuelt på Viby Torv) viser, at der kører 1.482 busser om ugen. Skal bussen have 5 minutters drift, er det en fordobling! BRT-busserne kræver meget hårdfør vejbelægning, idet de er meget hårde ved vejbanerne, og der forekommer meget hurtigt sporkøring, hvilket vil ske ved kørsel på almindelig vej. Dette kan blandt andet ses i Klostergade, der er et af de større stoppesteder i Aarhus; dette er vel at mærke ved almindelig buskørsel!

Skal busserne køre fra Viby Torv ind på Fredensvej, skal busserne bruge modsatte kørebane for at svinge rundt på grund af bussernes længde. Det er også urealistisk, at busserne skal køre fra Fredensvej ud på Holme Ringvej, idet sidstnævnte i forvejen har et højt trafikniveau, og det vil blive overordentligt svært at komme ud.

6A har i dag stoppested på Skanderborgvej ved Silvan. Skal bussen køre ad Fredensvej, skal stoppestedet flyttes. Krydset Viby Torv / Grundtvigsvej er i dag meget trafikeret, og et fremtidigt stoppested på Viby Torv vil blokere for fremkommeligheden i krydset Viby Ringvej / Skanderborgvej og hen over Viby Torv, hvilket kan resultere i, at biler ude i krydset på Skanderborgvej holder stille. Etableres der stoppested, skal der også tages højde for niveaufri adgangsforhold. Fremkommeligheden for ambulancer, brandbiler og øvrige redningskøretøjer – herunder til Borgvold og Kongsgården – bliver også yderst uhensigtsmæssig.
Gøres Fredensvej til busvej, vil krydset Viby Torv / Grundtvigsvej / Kirkevej / Fredensvej blive endnu mere trafikeret end i dag – en vej, der også i dag er skolevej – idet medarbejdere, gæster og varelevering skal køre ad Kirkevej for at komme til plejehjemmene Borgvold og Kongsgården og til de erhvervsbygninger, der ligger i området.

Der er allerede eksisterende busbane på Skanderborgvej med særskilt lyssignal, hvilket fungerer, så bussen kan komme frem uden at holde i kø.

En alternativ rute ad Fredensvej vil give mange gener og problemer, så hold fast i den eksisterende!
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Lisbeth Vestergaard & Kristian Norup

Indsendt

24/08/2024 15:23

Sagsnummer

HS7832111

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Trafik og transport
Område
Hele kommunen
Hørings-id

H927

Kontakt

TEKNIK OG MILJØ
Plan og Byggeri
Karen Blixens Boulevard 7
8220 Brabrand
Telefon: 89 40 44 00

Vil du vide mere?

BRT på Ringvejen (aarhus.dk)