Gå til hovedindhold
Supplerende høring for BRT-busser på Ringvejen

Høringssvar vedr. Fredensvej

Vi, beboerne på Fredensvej, ønsker hermed at udtrykke vores bekymringer om forslaget om at inddrage Fredensvej som en del af BRT-ruten. Vi mener, at projektet vil medføre betydelige negative konsekvenser for området, og vi opfordrer til, at denne alternative linjeføring skrinlægges. Nedenfor uddyber vi vores synspunkter og bekymringer.

Adgang og logistik:
Fredensvej er i begge retninger adgangsvej for såvel private- som erhvervskøretøjer, trafik til Viby Skole og dennes p-plads og gennemkørselsvej for cyklister og fodgængere. Fredensvej mod nordøst er eneste adgangsvaj til beboerparkering på gårdarealet og til p-plads for Viby Skole m.fl. Desuden blokeres vejen i stigende omfang periodevis af renovationsvogne, der afhenter renovation på gårdarealet, som ikke er tilgængeligt for større køretøjer. Mod sydvest, hvor der er ensretning fra Holme Ringvej, er der desuden gennemgående trafik af varierende art til plejeboligerne, ældreboligerne og Folkehuset Viby på Kongsgårdsvej. Dette inkluderer et stort antal af hjemmeplejens køretøjer. Og så er der naturligvis trafik genereret at beboerne i området. Endelig må der i sin tid have været en god begrundelse for at dele Fredensvej op. Som det ser ud nu vil der i fremtiden blive tale om en regulær gennemfartsvej, hvis projektet gennemføres. Det er næppe ønskværdigt.

Sikkerhed:
Mange skolebørn og plejehjemsbeboere færdes her. Der har tidligere været højresvingsulykker, og cyklister kører hurtigt ned ad Holme Ringvej.

Trafikmængde:
Hvis begrundelsen for forslaget er, at der er for megen trafik på Viby Torv/Skanderborgvej/Holme Ringvej, vil dette næppe kunne reduceres ved omlægning via Fredensvej. I øvrigt oplever vi som beboere i området egentlig udelukkende ægte trængsel i myldretidsperioderne. Så vidt vi er orienteret, er der planer om at etablere bussluse på Holme Ringvej under alle omstændigheder. De trafikale konsekvenser heraf kan vi selvsagt kun gisne om, men det vil næppe medføre en forøgelse, tværtimod, og hvorfor skulle det så være nødvendigt at tage Fredensvej i anvendelse til BRT-korridor?

Bygningsskader, værdiforringelse og pladskrav:
Det er tvivlsomt, om den foreslåede trafikforøgelse med tunge køretøjer vil være uden påvirkning af husene på vejen. I den sammenhæng udestår en diskussion om ejendommenes mulige værdiforringelse. - I øvrigt forudser vi helt uacceptable gener, hvis Fredensvej skal klare to (brede?) busbaner, to cykelstier og to fortove. Altanliv kan vi aflyse, og beboerne i især stuelejlighederne vil kunne se frem til “hyggeligt” indkig fra buspassagerer velsagtens op til ti gange hver eneste time. Endelig kan vi jo se frem til, at der med et snuptag lige nedlægges et antal p-pladser på begge dele af Fredensvej.

Med disse kommentarer protesterer vil således kraftigt imod denne alternative linjeføring, og vi har derfor også en begrundet formodning om, at denne projektdel omgående skrinlægges.

Endelig forbeholder vi os muligheden for efterfølgende at kommentere på den “endelige” BRT-plan, for så vidt som den også vil komme til at påvirke os som beboere på Fredensvej.

Venlig hilsen

Bestyrelsen,
Fredensvej 16-18, Viby J. ApS
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Christoffer Bogø

Indsendt

27/08/2024 21:35

Sagsnummer

HS9840713

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Trafik og transport
Område
Hele kommunen
Hørings-id

H927

Kontakt

TEKNIK OG MILJØ
Plan og Byggeri
Karen Blixens Boulevard 7
8220 Brabrand
Telefon: 89 40 44 00

Vil du vide mere?

BRT på Ringvejen (aarhus.dk)