Supplerende høring for BRT-busser på Ringvejen
BRT-busser på Ringvejen
Vi på Solsikkevej 14 tilslutter os Høringssvaret: Indsigelse mod den alternative linieføring langs Grenåvej og ned ad Hørgårdsvej til Vestre Strandallé Station.
Undertegnede, der nu har boet på Solsikkevej i 42 år, har gennem årene oplevet en voldsomt tiltagende trafik på Hørgårdsvej. Det er ofte MEGET svært at komme fra Solsikkevej og ud på Hørgårdsvej, hvor der allerede nu kører ALT for mange store og tunge køretøjer. At der på nuværende tidspunkt ofte kører tomme gule busser, der ikke er i rute, kan også undre, men det er en sidebemærkning.
At være cyklist på vejen, er blevet ualmindeligt ubehageligt. En vej, hvor man, hvis man skal komme frem med livet i behold, ofte må trække op på fortovet. At være børnecyklist på vejen, er i forvejen MEGET udfordrende. Hvordan dette vil blive, hvis BRT-linieføring til Vestre Strandalle gennemføres via Hørgårdsvej, tør jeg slet ikke tænke på.
Trafikafvikling i det stærkt trafikerede lyskryds ved Hørgårdsvej/Lystrupvej/Grenåvej vil uden tvivl blive endnu mere udfordrende, hvis BRT busser ligeledes skal benytte dette knudepunkt. At komme ud fra stikveje til Hørgårdsvej kan på spidsbelastede tidspunkt i forvejen være en meget langsommelig affære, dette kan kun blive værre med en BRT-linieføring ad Hørgårdsvej.
Med de mange nye beboere der er kommet i området mellem letbanen og Grenåvej/ Lystrupvej, ser vi et støt stigende antal cyklister og biler, der benytter Hørgårdsvej, i øvrigt også mange tunge køretøjer, der benyttes ifb med nybyggerier, der tilsyneladende fortsætter i det uendelige.
Højresving fra Hørgårdsvej til Vestre Strandalle er i forvejen ofte en vanskelig manøvre, ligesom det kan være udfordrende at passere Vestre Strandalle i øvrigt, noget der kun vil blive yderligere udfordrende med en BRT-linieføring ad Hørgårdsvej.
Jeg kan ikke være i tvivl om, at skal der endelig anlægges en BRT rute, med stop ved en letbanestation her i Risskov, så må valget blive Torsøvej, hvor mange ønsker kan blive indfriet, uden at belaste området i særlig grad.
MVH Tage Dalsgaard
Download høringssvar som pdf