Gå til hovedindhold
Supplerende høring for BRT-busser på Ringvejen

Bekymringer vedrørende BRT-busser gennem Fredensvej

Bekymringer vedrørende BRT-busser gennem Fredensvej

Jeg har modtaget et brev angående planerne om at lade BRT-busser køre gennem Fredensvej. Dette er et emne, der vækker stor bekymring blandt beboerne i området. Fredensvej er en vej, som for mange år siden blev lukket for gennemgående trafik, og årsagerne til denne beslutning er stadig yderst relevante i dag. Vejen er blandet andet hjemsted for et plejehjem og en skole, der dagligt bruges af mange gående, cyklister og kørestolsbrugere. Den oprindelige beslutning om at lukke vejen blev truffet for at beskytte de mange sårbare grupper, der færdes på Fredensvej, og det er derfor uforståeligt, hvorfor man nu overvejer at ændre denne status.

Problemer ved at etablere en ny busrute gennem Fredensvej:
En ny busrute gennem Fredensvej og Viby Torv kan ikke betegnes som en god ide. Det er vigtigt at overveje, hvad en sådan beslutning vil betyde for beboerne i området, både i forhold til sikkerhed, støjgener, og ikke mindst de strukturelle konsekvenser for de bygninger, der ligger langs ruten.
Med de gamle bygninger, der findes på Fredensvej, er der en stor bekymring for, at en betydelig forøgelse af tung trafik vil medføre øgede lydgener og rystelser. Trafikstøj kan have alvorlige konsekvenser for folks sundhed, både fysisk og psykisk, og det er derfor ikke en beslutning, der bør træffes uden nøje overvejelser. Hvis de eksisterende bygninger ikke er konstrueret til at kunne modstå de vibrationer, som tunge busser vil medføre, risikerer man også skader på ejendommene. Dette kan få økonomiske konsekvenser for både beboerne og kommunen.

Sikkerheden for skolebørn på Fredensvej:
Fredensvej er en vej, der hyppigt bruges af skolebørn til og fra Viby Skole, især i morgen samt eftermiddagstimerne. Det var netop af denne grund, at vejen blev lukket for gennemgående trafik mod Kongsgårdsvej. Hvis man nu igen tillader tung trafik på vejen, vil det medføre en forøget sikkerhedsmæssig risiko for de børn, der dagligt færdes på vejen. Børn er sårbare trafikanter, og det er afgørende, at vi som samfund gør alt, hvad vi kan, for at beskytte dem. At lade tunge BRT-busser køre gennem en vej, der bruges af mange børn, virker som en meget risikabel beslutning. Ydermere er der allerede i dag opsat skilte, der netop gør opmærksom på at der er mange børn i dette område.

Chikaner og vigepligt på cykelstier
Det er også vigtigt, at cykler ikke udsættes for flere chikaner eller vigepligter end bilerne. Eksempler på chikaner inkluderer T-kryds, hvor cykler har venstresvingsbane, men cykelstien ændres fra to til en bane. Dette skaber farlige situationer, når cyklister forsøger at overhale inden chikanen. Når biler svinger til højre, skal cyklister ofte lave en skarp drejning for at undgå bilernes venstresvingsbane, hvilket øger risikoen for ulykker.

Cykelstier på villaveje
På strækninger, hvor cykelstier er lagt sammen med villaveje, bør der etableres separate cykelstier. Dette er vigtigt for at undgå de farlige situationer, der kan opstå, når cyklister skal navigere mellem parkerede biler eller være opmærksomme på biler bagfra. Det er en unødvendig risiko, som kunne elimineres ved at etablere separate cykelstier.

Adskillelse af cykler og biler:
For at forbedre trafiksikkerheden bør cykler og biler adskilles så meget som muligt. Dette inkluderer at sikre, at cyklister ikke bliver tvunget til at krydse bilernes vejbane unødvendigt. Hvor det ikke er muligt at etablere separate cykelstier, bør der indføres hastighedsbegrænsninger for bilerne, så de tilpasses de hastigheder, som cyklisterne typisk kører med. Dette vil skabe en mere harmonisk trafikafvikling og reducere risikoen for ulykker.

Affald:
Det nye affaldssorteringssystem vil gøre, at renovationsbiler stopper trafikken, mens tømning flere gange ugentligt pågår. Allerede i dag stopper renovationsbilerne trafikken på Fredensvej. Kommer BRT-busserne til at køre ad Fredensvej, kan renovationsbilerne holde på Viby Torv for at nå affaldscontainerne på Fredensvej. Flere af renovationsbilerne køres kun af én mand, der dermed også selv står for at hente, tømme og køre containerne retur. I sagens natur kan han kun have to containere ad gangen. Hvis renovationsbilerne ikke længere skal køre ad Fredensvej, medfører det stor gene for den øvrige trafik på Viby Torv. Varebiler holder også på Fredensvej for at levere varer, ligesom flyttebiler skal kunne holde på vejen, når beboerne flytter.

Konklusion:
At introducere en BRT-busrute gennem Fredensvej og Viby Torv er en beslutning, vi ser meget bekymret samt uforstående på. Der er mange faktorer at tage i betragtning, fra sikkerheden for de bløde trafikanter, der dagligt bruger vejen, til de økonomiske og strukturelle konsekvenser for området. Det er også vigtigt at tage højde for de eksisterende trafikforhold og sikre, at eventuelle ændringer ikke forværrer situationen. Desuden bør man overveje, hvordan man kan forbedre cykelinfrastrukturen langs ruten, så cyklisternes sikkerhed og komfort forbedres. Dette er en kompleks beslutning med mange potentielle konsekvenser.
Vi forventer at bliver indkaldt til et møde hvor ovenstående projekt fremlægges samt mulighed for at stille spørgsmål om bl.a. nedenstående områder.
- Grundlag for valg af strækningen
- Støjniveau
- Vibrationer/rystelser
- Trafiksikkerhed for skolebørn, plejehjem mm.
- Parkering
- Ekspropriering
- Faldende huspriser
- Tid og proces
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Anders Langhoff-Jensen

Indsendt

28/08/2024 20:46

Sagsnummer

HS3418527

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Trafik og transport
Område
Hele kommunen
Hørings-id

H927

Kontakt

TEKNIK OG MILJØ
Plan og Byggeri
Karen Blixens Boulevard 7
8220 Brabrand
Telefon: 89 40 44 00

Vil du vide mere?

BRT på Ringvejen (aarhus.dk)