Supplerende høring for BRT-busser på Ringvejen
BRT-busser: Indsigelse mod linjeføring ad Hørgårdsvej
Kære Aarhus Kommune,
Jeg sender hermed en samlet indsigelse mod at etablere en linjeføring ad Hørgårdsvej. Denne indsigelse er på vegne af 150 beboere på Hørgårdsvej, Solsikkevej, Tulipanvej, Hørmarks Alle, Enebærvej og Vestre Strandallé. Samt på vegne af Plejehjemmet Hørgården, Plejehjemmet Jasminvej og Børnehaven Jasminvej. Se underskrifter fra disse beboere og institutioner i det vedhæftede dokument.
VORES HØRINGSSVAR
Vi har modtaget Aarhus Kommunes orientering om offentlig høring vedr. BRT-busserne. Af høringsmaterialet fremgår, at der i den nordlige ende af ruten er tre alternative linjeføringer.
Som beboere på Hørgårdsvej og i området omkring vil vi gerne gøre indsigelse mod at bygge en BRT-linjeføring langs Grenåvej og ned ad Hørgårdsvej til Vestre Strandallé station. Vi mener, at denne linjeføring vil belaste beboere i området, den normale trafik i området, legende børn og skolebørn, daginstitutioner, plejehjemsbeboere og brugerne af selve BRT-linjeføringen.
Vi opfordrer til at vælge en af de alternative linjeføringer f.eks. linjeføringen fra Torsøvej Station via Nordlandsvej.
ER DER OVERHOVEDET BEHOV FOR EN BRT-LINJEFØRING NED TIL VESTRE STRANDALLÉ
Det bør undersøges, om der overhovedet er behov for en BRT-linjeføring ned til Vestre Strandallé station. Den nuværende busrute 6A er ofte tom for passagerer på den del af strækningen. Og Vestre Strandallé station er ikke en oplagt station for f.eks. pendlere pga. manglende mulighed for parkering og trafik igennem villakvarterer ind til stationen.
LEGENDE BØRN OG SKOLEBØRN PÅ VEJEN
En øget trafik med BRT-busserne vil medføre større risiko for legende børn og skolebørn på vejen.
Der er mange legende børn på Hørgårdsvej. De leger i haverne lige op til Hørgårdsvej og de leger ude på fortovet langs vejen.
Der er mange skolebørn, der går og cykler til og fra skole langs Hørgårdsvej (Strandskolen og Risskov Skole). Mange af disse børn skal krydse Hørgårdsvej for at komme i skole.
Antallet af skolebørn der bruger Hørgårdsvej til og fra skole forventes at stige de kommende år, fordi dette er ruten i skole for de mange børnefamilier, der lige nu og i fremtiden bosætter sig i de hundredvis nye boliger i området mellem Lystrupvej og letbanen. Med den nye lokalplan for dette område er forventningen, at der kommer til at bo omkring 6.000 mennesker i det nye boligområde. Mange af disse boliger henvender sig til børnefamilier.
TÆT PÅ LEGEAREALER FOR VUGGESTUE OG BØRNEHAVE
Denne alternative rute går lige forbi legearealerne til vuggestue og børnehave på Jasminvej og øge støjniveauet og udgør en risiko for de legende børn. Og den vil øge trafikken for de mange børnefamilier på cykel, fordi BRT-ruten skal krydses på Vestre Strandallé.
ØGET TRAFIK VED INDKØRSEL TIL PLEJEHJEM OG LANGS PLEJEHJEMSBORGERENES GÅRUTE
Linjeføringen vil skabe øget trafik omkring indkørselsvejen til plejehjemmet på Hørgårdsvej. Og mange af plejehjemsborgerne bruger Hørgårdsvej til at gå ture på.
STØJ OG GENE FOR BEBOERNE LANGS HØRGÅRDSVEJ
Øget trafik fra BRT-busserne vil belaste hundredvis af private boliger med højere støjniveauer i parcelhuskvarteret på Hørgårdsvej. 57 huse ligger med en afstand på mindre end 50 meter fra Hørgårdsvej og BRT-ruten vil derfor være til stor gene i hverdagen for disse familier.
BEHOV FOR EKSPROPRIATION OG ANLÆGGELSE AF CYKELSTI
I dag er Hørgårdsvej en smal vej med en bredde på 6.5 meter. Stort set alle steder langs Hørgårdsvej er der kun 1.25 meter fra fortovskanten til skellet på den tilstødende husgrund.
I dag er der ingen cykelsti på Hørgårdsvej.
En linjeføring her vil dermed kræve udvidelse af selve kørevejen og anlæggelsen af en cykelsti ned ad Hørgårdsvej. Det vil med stor sandsynlighed være nødvendigt med ekspropriation for at kunne etablere en vej med den nødvendige bredde samt cykelstier langs vejen. Dette vil være til stor gene for beboerne, fordi mange af husene i forvejen ligger tæt ud mod vejen.
Der er allerede cykelstier etableret på den alternative rute ”via Torsøvej og Nordlandsvej”, og Nordlandsvej er i forvejen bred med gode oversigtsforhold.
Der er også allerede cykelstier på halvdelen af den alternative rute “via Skolevangs Allé og Vestre Strandalle” – og på den del af ruten fra rundkørslen til Grenåvej, som ikke har cykelsti er vejen bredere end Hørgårdsvej og ca. halvdelen af strækningen har udenomsarealer langs vejen, som ikke kræver ekspropriation for at udvide med cykelsti.
VIBRATIONER (SÆTNINGSSKADER OG GENER)
Mange huse på Hørgårdsvej ligger tæt ud mod vejen. Der bør udarbejdes en fuld geoteknisk rapport for de dele af vejen, hvor husene ligger tættere end 7 meter fra BRT-linjen, for at sikre, at undergrunden kan modstå de ekstra belastninger. Myndighederne bør være fuldt erstatningsansvarlige i tilfælde af sætningsskader eller andre skader under byggefasen eller derefter.
BEBOERNES MULIGHED FOR HUSSALG VIL BLIVE BEGRÆNSET SÆRLIGT I ANLÆGNINGSFASEN
Vi, som beboere, vil føle os særdeles stavnsbundet i vores huse under en anlægsfase på adskillelige år, fordi man må antage at få mennesker ønsker at købe et hus direkte ud til så stort et anlægsarbejde.
BESVÆRET TRAFIKAFVIKLING I ET I FORVEJEN MEGET TRAFIKKERET LYSKRYDS VED LYSTRUPVEJ OG GRENÅVEJ
Lyskrydset ved Lystrupvej og Grenåvej vil blive meget mere trafikeret med de 6.000 flere beboere i området mellem Lystrupvej og letbanen. Mange af disse borgere vil bruge krydset ved Lystrupvej og Grenåvej til at komme ind mod Aarhus midtby. Den alternative BRT-ruten vil skulle krydse dette lyskryds og øge trafikken for bilister.
FARLIGT HØJRESVING FRA HØRGÅRDSVEJ TIL VESTRE STRANDALLÉ
Ved højresvinget Hørgårdsvej/Vestre Strandallé har der de seneste år været flere ulykker, hvor bilister har overset gående og cyklende. Risikoen for flere højresvingsulykker vil stige betragteligt, hvis BRT-busserne sættes i drift.
VI ØNSKER AT VÆRE LØSNINGSORIENTERET: DE ANDRE ALTERNATIVE LINJEFØRINGER HAR MERE GAVNLIGE BUSSTOPPESTEDER
I dag er de andre to alternative linjeføringer allerede busruter og BRT-busserne vil dermed indgå som en naturlig del af den eksisterende trafik. Der er ingen busruter på Hørgårdsvej i dag, og det vil dermed lave en ny belastning af beboere og den normale trafik på vejen.
Der er få oplagte busstoppesteder på linjeføringen ad Hørgårdsvej, som vil gavne beboere i dette område.
Vi mener at ved at vælge en af de alternative linjeføringer, får man flere gavnlige busstoppesteder for både beboere i området og borgere der bruger BRT-bussen.
For eksempel ved at vælge den foreslåede linjeføring “via Skolevangs Allé og Vestre Strandalle” får man mulighed for BRT-busstop ved væsentlig offentlige institutioner såsom ved Risskov skole, Risskov bibliotek og borgerservice.
For eksempel ved at vælge den foreslåede linjeføring “via Torsøvej og Nordlandsvej” får man mulighed for BRT-busstop langs Nordlandsvej til gavn for det store villakvarter, der omkranser vejen. Og der ville evt. være mulighed for en pendlerparkering ved Arresøvej for pendlere, der skal med BRT-busser eller letbanen. Der er desuden mulighed for etablering af en vendeplads ved Torsøvej station.
Et stop ved Torsøvej Station vil desuden kunne gavne de mange fremtidige beboere i området mellem letbanen og Lystrupvej.
Ad høringssvar fra Aarhus Letbane fra d. 2. februar 2024 så vil etableringen af en BRT-linje ved Torsøvej Station sandsynligvis ikke påvirke driften af letbanen. Det vil etableringen af en BRT-linje ved Vestre Strandallé Station sandsynligvis.
EN ØGET FORURENING AF MILJØET
Linjeføringen “via Grenåvej og ned ad Hørgårdsvej til Vestre Strandalle” er ca. 0.5 km længere sammenlignet med begge de to alternative linjeføringer dvs. “via Torsøvej og Nordlandsvej” og “via Skolevangs Allé og Vestre Strandalle”. Dette estimeres at være en forøgelse af hele rutens længde med 2% og dermed vil have indflydelse på blandt andet forurening af miljøet.
BORGERMØDE OM LOKALE FORHOLD
Vi vil gerne deltage i borgermøde om de lokale forhold langs Hørgårdsvej herunder opmærksomhedspunkter, udfordringer og konsekvenserne ved at vælge denne linjeføring.
Mvh
Risskovs forening imod BRT-linjeføringen Grenåvej-Hørgårdsvej-Vestre Strandallé station
Download høringssvar som pdf