Supplerende høring for BRT-busser på Ringvejen
BRT-linjeføringen Grenåvej-Hørgårdsvej-Vestre Strandallé station
På vegne af "Risskovs forening imod BRT-linjeføringen Grenåvej-Hørgårdsvej-Vestre Strandallé station" sender jeg hermed et supplerende høringssvar til dét høringssvar Mattias Gedde indsendt d. 28. august. Jeg deltog sammen med Mattias i underskriftsindsamlingen.
En busrute bør vel betjene folk i områder, der har behovet. Men der er ikke nogen af de 150 beboere her i området som underskrev underskriftsindsamlingen, der ønsker busruten. For der er busser, letbane og trafik nok i forvejen siger de. Hvis man vil lave ruten, må det altså være af hensyn til beboere i andre områder. Men hvilke?
"Risskovs forening imod BRT-linjeføringen Grenåvej-Hørgårdsvej-Vestre Strandallé station" lavede en stikprøve for at undersøge antallet af personer, der i myldretiden går fra bus 6A over i Letbanen eller fra Letbanen over i bus 6A i dag (ved Letbane stoppet på Vestre Strandallé).
Stikprøven blev lavet i tidsrummet kl. 7-9 og kl. 15-17 på hverdage. Resultatet viser, at der gennemsnitligt kun er 4 personer pr. time der bruger forbindelsen mellem bus 6A og Letbanen.
Der er altså hverken beboere i området omkring Hørgårdsvej der ønsker ruten. Og der er angiveligt meget få personer der overhovedet bruger forbindelsen som denne BRT-bus vil skabe imellem Hospitalet og Letbanen ved Vestre Strandallé.
Man har tidligere søgt om lov til at bygge hastighedsnedsættende forhindringer på Hørgårdsvej, men Kommunen har sagt nej, fordi vejen skal kunne fungere som udrykningsrute til det meste af Vejlby Fed – ved behov. Beboerne vi har snakket med i området er derfor uforstående overfor, at Kommunen nu overvejer at lave denne BRT-busrute, der antageligt vil øge trafikken markant på udrykningsruten.
Der var engang gennemkørsel fra Hørgårdsvej til Jasminvej. Den gennemkørsel blev lukket for at mindske trafikken i krydset mellem Hørgårdsvej og Vestre Strandallé. En BRT-rute med lange busser der skal igennem netop dette kryds hele tiden vil skabe enorme trafikproblemer. Det bør argumenteres hvorfor Kommunen overvejer at lave en BRT-rute der vil øge trafikken i dette kryds markant, når man tidligere netop har forsøgt at reducere trafikken.
En 25 meter lang BRT-bus vi påvirke ind- og udkørselsmulighederne på Tulipanvej og ind til Plejehjemmet Hørgården. BRT-bussen er så lang, at den vil spærre ind- og udkørslen til Tulipanvej hver gang bussen holder for rødt lys ved lyskrydset mellem Hørgårdsvej og Grenåvej samtidig med kun én personbil. På samme måde vil en BRT-bus spærre ind- og udkørslen til Plejehjemmet Hørgården hver gang bussen skal stoppe ved krydset mellem Hørgårdsvej og Vestre Strandallé og holder i kø med tre personbiler.
Krydset ved Hørgårdsvej/Grenåvej er i øvrigt allerede voldsom belastet om morgenen, hvor det næsten altid er meget svært at komme ud fra Hørgårdsvej til Grenåvej/Lystrupvej. Der dannes bl.a. kø, fordi mange beboere fra Tulipanvej og Solsikkevej bruger ruten til/fra arbejde. Endvidere vil jeg opfordre til, at kommunen én eller flere morgener besigtiger T-krydset Hørgårdsvej/Tulipanvej, hvor mange bilister om morgenen fra Grenåvej drejer til venstre fra Hørgårdsvej til Tulipanvej, da der er erhverv på Tulipanvej. Det skaber ofte stillestående trafik på Hørgårdsvej mod Vestre Strandalle, da udgående trafik fra Hørgårdsvej mod Grenåvej blokerer venstresvinget mod Tulipanvej.
Vh Peder Sylvestersen
Download høringssvar som pdf