Supplerende høring for BRT-busser på Ringvejen
BRT på Vesterstrand allé som led i BRT på Ringvejen
Kommentarer til Aarhus Kommunes alternative forslag vedr. BRT-busruter Risskov/ Vestre Strandallè
Det alternative forslag med BRT-bussernes tilkørsel via Hørgårdsvej giver fortsat anledning til stor og velbe-grundet bekymring for lokalområdets omgivelser, det store antal sårbare beboere i området og et i forvejen meget belastet trafikalt krydspunkt.
I det følgende underbygges hvorfor Bestyrelsen for Beboerrepræsentationen på Sletterhagevej nr. 1 -21, Risskov derfor ikke anser forslaget for at være en realistisk og attraktiv løsning.
Til- og fra kørsel mellem Hørgårdsvej og Vestre Strandallè er allerede med det nuværende trafikpres en meget langsommelig affære. Både de faste og de forsinkede Letbanestop skaber bilkø på Vestre Strandallé – ofte helt nede fra Nordre Strandvej og op til Rundkørslen ved Risskov Skole.
Med en øget frekvens af både letbane - og busafgange vil antallet af risikofyldte trafiksituationer øges. Det kan vanskeliggøre ind- og udkørsel til Plejehjemmet Hørgården og for de skolebørn fra Risskov Skole, som anvender lokaler på Plejehjemmet samt for daginstitutionerne. Desuden kan udrykningskøretøjers adgang forsinkes for fx brandvæsen, Politi og ambulancer.
Det forekommer Bestyrelsen at være udtryk for en uigennemtænkt trafikplanlægning at belaste et plejehjem, Folkehuset, skolebørn og daginstitutioner i området med den ifølge forslaget betydeligt større mænge daglig trafik og medfølgende forurening. Den foreslåede vendeplads for BRT-busserne (som i forvejen…) ligger i Plejehjemmet Hørgårdens baghave’ vil blive et stort set non-stop trafikalt knudepunkt. Vil Aarhus Kommune virkelig byde vores ældste og sårbare borgere en dagligdag med yderligere støj fra både busser og det øgede antal passagerer? En støj de ikke har mulighed for selv at fravælge.
Hørgårdsvej er allerede belastet af såvel cyklister som biler, der skyder genvej fra Grenåvej og gennem Risskov. Yderligere trafik OG samtidig ingen plan om cykelstier på denne vej (hvor mange biler også parkerer i vejsiden) er hverken realistisk eller sikkert for de mange cyklister eller bilister.
Vi vil klart anbefale løsninger, hvor adgang til Park and Ride faciliteter indtænkes fra starten, så biler og busser ikke skal krydse letbaneoverkørsler og i særdeleshed heller ikke arealer med stor befolkningstæthed og i forvejen trange kår for P-pladser. Med Aarhus Kommunes tanker om et fremtidigt road pricing system, giver det god mening af forfølge forslaget til BRT-bus ruten, der centrerer sig om industriområdet på Torsøvej og letbane-stoppet dér. Dette område giver muligheder for bl.a. at etablere det nødvendige antal nye P-pladser – og vil forebygge de meget forudsigelige trafikale risikosituationer og flaskehalse i et tætbebygget lokalområde, som en BRT-busrute mere via Vestre Strandallé i Risskov vil medføre.
I øvrigt finder, vi at den hastighedsbegrænsning på 40 km i forbindelse med Letbaneoverskæringen (som vi er glade for) burde udvides betydeligt, så fx adgang til Risskovtorvet, krydsene ved Hørgårdsvej og andre sideveje også kunne omfattes af hastighedsbegrænsningen.
Med venlig hilsen
Bestyrelsen for Beboerrepræsentationen for Sletterhagevej 1- 21.
Download høringssvar som pdf