Forslag til Grøn Mobilitetsplan
Glimrende initiativer
Jeg vil gerne rose planen og de mange initiativer, som man allerede har i gangsat omkring omdannelsen af pladser, Graven og Vestergade og flere og bredere cykelstier i Aarhus C. Idéen om trafikøer og lukningen af Frederiks Allé har også min fulde støtte - forhåbentlig lukker I allerede ved Sankt Nicolaus Gade og ikke Thomas Jensens Allé. Jeg støtter også Letbanen til Brabrand. Jeg har dog en række forespørgsler.
Jeg så gerne en bedre løsning for cyklisterne nede ved havnen. Det er meget ulogisk, hvis man kommer fra Dynkarken, hvor cykelstien pludselig bare stopper ved fodgængerfeltet udenfor Dokk1. Det samme gælder, hvis man kommer cyklende langs det sidste stykke af åen mod Dokk1. Jeg så derfor gerne, at man rykkede fodgængerfeltet en smule mod nordøst og dermed skabte plads til en reel overgang til cyklerne med eget signalsystem. På den anden side af vejen kunne man blive koblet op på en ny markeret cykelsti, som ender under Dokk1 og tilsluttet til den eksisterende cykelsti langs havnen. Jeg så også gerne, at cykelstien langs havnen blev koblet bedre på Mindebrogade og Sankt Olufs Gade, når der ikke er nogen cykelsti langs meget af Kystvejen. Jeg forestiller mig en løsning, der ligner den, som man har ved Skolegyde. Den nuværende "løsning" ved Nørreport-krydset er også forvirrende, hvis man cykler på cykelstien og skal dreje mod enten Nørreport eller Aarhus Ø. Det kan altså godt gøres bedre.
Løsningen langs Østboulevarden med kombineret cykelsti og fortov vidner også om en prioritering af biler over cykler og gående.
Stykket af Spanien ved badeanstalten er også håbløst. Fortovet er latterligt smalt, fordi man prioriterer dobbeltspor til bilerne. Jeg så derfor gerne, at man indsnævrede vejen på det lille stykke, når pladsen ikke er større.
Er der nogen udsigt til cykelstier langs Tordenskjoldsgade og M.P. Bruuns Gade?
Jeg så også gerne, at man i højere grad lavede afsætningspladser til en del af fortovet, som man ser det ved fx Ny Banegårdsgade. Dermed er der plads til afsætning, men omvendt er fortovet bredere, når pladsen ikke er i brug - dermed udnyttes den bedre.
Jeg bifalder renoveringen af Søndergade. Dog har jeg lagt mærke til, at flere biler holder på cykelstien, fordi der ikke længere er parkering. Kunne man eventuelt løse problemet ved at omdanne 1-2 parkeringspladser i begyndelsen af Amaliegade til korttidsparkering?
Jægergårdsgade må også gerne ensrettes, så fortovene kan blive bredere. Desuden må cykelstien langs Østergade gerne blive bredere.
Download høringssvar som pdf