Gå til hovedindhold
Note! Hørings tidsfristen er forbi.

Forslag til Grøn Mobilitetsplan

Du kan nu komme med input og bemærkninger til forslag om Grøn Mobilitetsplan for Aarhus Kommune. 

 

I forbindelse med byrådsbehandlingen har Venstre bedt om at følgende mindretalsudtalelse vedlægges høringsmaterialet: Se udtalelsen her

Baggrund 

Den 7. august 2024 indgik et bredt flertal i Aarhus Byråd Aftale om grøn mobilitetsplan. Aftalen sætter den politiske retning for, hvordan vi nemt og effektivt kommer rundt i trafikken, når vi bliver flere indbyggere og dermed flere på vejene – og så vi samtidig udleder mindst muligt CO2, når vi er på farten. Som led i aftalen blev der foretaget en omfattende samfundsdialog. Som resultat heraf har forligsparterne formuleret et tillæg til aftalen.  

Aftalen bliver nu fulgt op af indsatskataloget – planen for de konkrete indsatser, som sikrer et velfungerende mobilitetssystem, uanset om man bor i oplandet, i en forstad eller i midtbyen. Indsatserne skal gøre det nemmere for trafikanter at komme rundt i bus, med letbane, på cykel og til fods, så færre ture vil foregå i fossildrevne biler. Planen tager højde for, at transportbehovet og -mulighederne er forskellige, alt efter hvor i kommunen man bor.  

Grøn Mobilitetsplan indeholder også indsatser, der løfter bykvaliteten i hele kommunen, hvor gode og grønne byrum understøtter sammenhængskraften og kultur-, restaurations- og handelslivet, ligesom ændrede trafikmønstre og flere grønne byrum vil give bedre trafiksikkerhed, mindre støj og partikelforurening. Planen understøtter person- og varetransport lokalt og på tværs af kommunegrænser, som sikrer bæredygtig vækst og arbejdspladser i den østjyske byregion.  

Grøn Mobilitetsplan bidrager til Klimaplan 2025-2030, hvor de konkrete indsatser medvirker til, at Aarhus Kommune når sin målsætning om at reducere CO2-udledningen på transportområdet med 270.000 tons CO2 som skridt på vejen mod CO2-neutralitet i 2030.  

Du kan orientere dig i følgende materialer: 

  • Aftale om Grøn Mobilitetsplan
  • Tillæg til aftalen efter samfundsdialogen
  • Indsatskatalog
  • Øvrigt materiale til indsatskatalog  

Afgørelse om miljøvurdering 

Aarhus Kommune har vurderet, at Grøn Mobilitetsplan ikke er omfattet af miljøvurderingsloven, og har derfor besluttet ikke at miljøscreene eller miljøvurdere planen. 

Dette skyldes, at Grøn Mobilitetsplan er en overordnet plan, der ikke fastlægger rammer, herunder kriterier eller vilkår, for fremtidige anlægstilladelser til projekter, der måtte være omfattet af miljøvurderingslovens bilag 1 eller 2. Grøn Mobilitetsplan udløser heller ikke krav om en vurdering af virkningen på Natura 2000-områder. Projekter fra Grøn Mobilitetsplan vil eventuelt på et senere tidspunkt kræve en miljøvurdering eller –screening. Men det vil først være, når de er mere konkrete, end tilfældet er på nuværende tidspunkt. 

 

Klagevejledning 

Er du uenig i ovenstående afgørelse om, at Grøn Mobilitetsplan ikke skal miljøscreenes eller miljøvurderes, kan du klage over den til Miljø- og Fødevareklagenævnet, for så vidt angår retlige spørgsmål. 

Følgende er klageberettigede: 

  1. miljøministeren,
  2. enhver med retlig interesse i sagens udfald og
  3. landsdækkende foreninger og organisationer, der som formål har beskyttelsen af natur og miljø eller varetagelsen af væsentlige brugerinteresser inden for arealanvendelsen og har vedtægter eller love, som dokumenterer deres formål, og som repræsenterer mindst 100 medlemmer.  

En klage skal indgives via Klageportalen, som kan tilgås via Nævnenes Hus’ hjemmeside

En klage skal være indgivet skriftligt inden 4 uger efter 13.03.2025.   

Materialer (4)

Høringssvar (172)

Aarhus Midi-Havn, en ladeplads for Hamborg, eller en Maxi-Havn ved Glatved?

Man skulle tro, Aarhus har en containerhavn, når man ser de mange lastbiler, der dagligt kører til og fra havnen med containere. Og når det er vedtaget at bygge en Marselistunnel u…

Sæt Marselistunnellen i bero, da landtransport mellem containerhavne i strid med EU’s to transport-mål

Sæt Marselistunnellen i bero, da landtransport mellem containerhavne i strid med EU’s to transport-mål: ’fra land til vand’, samt ’bæredygtig og smart mobilitet’.” En containerhav…

Sikker cykelsti på Mejlbyvej

Se vedhæftet pdf på vegne af fællesrådene langs Mejlbyvej.

Børnefamilierne vil strømme til kommuner, der har et tredelt svensk skolesystem

Budskab: Med den kommende frisættelse af den danske grundskole vil mange kommuner sikkert se fordelen ved at kopiere det tredelte svenske skolesystem, da det vil tiltrække mange b…

Arkitektskolen vil kunne vise, hvordan vikingernes ringbebyggelser med 3dete skoler kan lette morgen-mobiliteten

Arkitektskolen kan i Gøteborg, der er Aarhus' venskabsby, se, at her har børnefamilier et tredelt skolesystem, hvor vores er udelt. Og bør derfor designe boligområder som vikingern…

Til- og frakørsel til centrum bør ske gennem ådalen til parkeringspladser og den nye banegård ved Eskelunden

Herved undgås den energitunge kørsel op og ned ad bakkerne omkring ådalen, der er særlig voldsom nord for byen, hvor der skal køres op og ned tre gange. Samtidig bør den nuværende…

En grøn og forbunden by

Tak til Aarhus kommune for at give borgere og foreninger mulighed for at bidrage til Grøn Mobilitetsplan. Herunder findes høringsvar fra Trafikgruppen i Enhedslisten Aarhus. For…

3delt Skole som i Sverige og USA kan stoppe affolkningen med vikingernes ringbebyggelser

Mario Draghi’s rapport om fremtidens konkurrenceevne siger tydeligt, at Europa skal stå på ben og kunne producere mere selv. Produktionen vokser med tre faktorer, produktivitet og …

Mobilitetsplanen

Supercykelstier, Park & ride anlæg og beslutningsoplæg så kvalitative, at de kan eksekveres i stedet for, de trækkes i langdrag pga. af åbenbart mangelfulde indstillinger fra forva…

Med tredelte skoler i nye boligområder skal børnefamilierne ikke ud i morgentrafikken

Nye skoler kan bygges som 3delte skole efter svensk model med klassetrin 0-3 og 4-6 og 7-10. Med 3delt skole kan familieboliger bygges som vikingernes ringborge: Mellemskolen med …

Letbanen igennem Museumsgade

Jeg ønsker hermed på det kraftigste at advarer Teknik og Milijø- Aarhus Kommune mod at ødelægge huse og milijø omkring Museumsgade. Jordbunden består af gammel mosebund. Hver gang…

Skiftende ensretning af udfaldsvejene mod nord over de tre voldsomme bakker ved Lisbjerg og Skejby

Indkørslen til Aarhus ad den tidligere Randersvej er en ren rutsjebane, først ned ad Lisbjerg bakken, så op ad Skejbybakken så ned ad Randersvej til Kystvejen. Der bør regne på hvi…

Æbeløgades ensretning vendes

En GPS viser modsat ensretning fra syd mod nord, hvilket også blev lovet under høringerne i sin tid, hvor argumentet fra kommunen var: Med ensretningen fra nord til syd vil der bli…

En monsterdyr tunnel under Aarhus - eller en kombineret banegård og event-arena ved Eskelund?

Budskab: Hvad er vigtigst, en tunnel under Aarhus, eller en kombineret banegård og eventarena ved Eskelund med dobbelt nytte af sine parkeringspladser? Og hvor den eksisterende br…

Tilbyd MSC en fuld-last havn ved Glatved på Djursland, 0920

Budskab: Tilbyd MSC en fuld-last havn ved Glatved . Altså den løsning, jeg foreslog for snart tre år siden. Og som i dag ville kunne have betjent alle maxi-skibe med last fra Øst-…

Udvid Aarhus halv-last havn til en fuld-last havn 50 km mod øst

Budskab: Med manglende dybde skal der 2 skibe ind for at få 1 last ud af Aarhus halv-last havn. Synd, for med en fuld-last havn 50 km mod øst på Djursland vil Aarhus kunne tilbyde…

Flyt banegården til Brabrand og indfaldsvejene til banegraven

Hvor heldigt, at naturen har givet Aarhus en ådal, så man hurtigt kan komme ind til byen. Først kunne man sejle ind. Så flyttede man havnen ud til havet, så der kunne anlægges en …

Aarhus som ‘City 30’-by?

Resumé: Giber Ringvej Gruppen opfordrer politikerne i Aarhus Kommune til at udvide indsats 26, så hastighedsbegrænsninger ikke kun gælder trafikøer, men hele vejnettet. Ved at i…

En ny hovedbanegård i Brabrand løser alle problemer

Budskab: Flyt hovedbanegårdens sækstation til en linjestation i Brabrand, som med blot fem km ny banelinje kan forbindes med sydbanen ved Hasselager. Så frigøres banegraven til bi…

Høringssvar til Den Grønne Mobilitetsplan

Bestyrelsen for Beboerforeningen for Øgadekvarteret har med interesse læst og drøftet kommunens oplæg om ’den grønne mobilitetsplan’. Vi håber at de mange gode hensigter og forslag…

Høringssvar til Grøn mobilitetsplan

Vedlagt

Høringssvar til forslaget til Grøn Mobilitetsplan

Det forekommer lidt bemærkelsesværdigt, at der sker politisk behandling af elementer i GMP mens sagen er i høring - jf. f.eks. byrådsmødet 9/4-2025. Meget forekommer således også s…

Placering af 'parker-og-rejs anlæg'

Vi ønsker at støtte op om høringsvar nr. HS3284596 af Anne-Mette Gyldenløv Grosen/Skjoldhøj Grundejerforening. Landsbyen True er placeret tæt ved Tilst og ud til Anelystvej, der…

Mobilitetsplan samt Vesterbro Torv og omkringliggende gader

Først stor anerkendelse til mobilitetsplanen. Vi (afsender og ægtefælle) er som mange andre beboere ved Vesterbro Torv glade for fremtidsudsigterne for torvet og de omkringliggend…

Høringssvar om aftale om grøn mobilitetsplan

Det er positivt, at Aarhus Kommune med denne aftale sætter ambitiøse mål for den grønne omstilling af transportsektoren og anerkender mobilitetens rolle i byens sammenhængskraft, l…

Forslag til Grøn Mobilitetsplan

HØRINGSSVAR Aarhus Ø d. 12. april 2025 Høringssvar vedrørende Forslag til Grøn Mobilitetsplan. Kære Aarhus Kommune. Fællesrådet for Aarhus Ø og de bynære havnearealer (FA…

Forslag til grøn mobilitetsplan

Viby Grundejerforening bakker om og tilslutter sig høringssvaret indsendt af Viby Fællesråd.

Vosnæsvej i det nordlige Løgten-Skødstrup

Langs Vosnæsvej i det nordlige Løgten-Skødstrup, en forholdsvis smal vej uden midterstriber, er der 150 boliger. Fodgængere og cyklister fra bebyggelsen har adgang til byen og offe…

Grøn Mobilitetsplan

Høringssvar Midtbyens Fællesråd vedr.: Den Grønne Mobilitetsplan – HøringsID/H1042 Tænke og handle globalt for klima, levevilkår, fremtid – det er vitalt. Det er samtidig et bre…

Mobilitetsplanen

Mobilitetsplanen peger på mange muligheder. Vi ser at det er oplagt at arbejde frem mod traffikø i dele af vores område - men det er væsentligt at de omsluttende veje kan optage de…

Høringssvar fra Dansk Blindesamfund Kreds Østjylland til Grøn Mobilitetsplan

- Høringssvar fra Dansk Blindesamfund Kreds Østjylland til Aarhus Kommunes Grønne Mobilitetsplan: Vi mennesker med et synshandicap ønsker ligesom alle andre at bidrage til den g…

Husk hvem der lægger penge i midtbyen.

Det er ærgerligt, at Århus Byråd er så bilfjensk, da den kollektive trafik i Århus ikke er i nærheden af at kunne måle sig med f.eks. Kbh. Jeg kører rundt i en ny bezinbil, der er…

Svar på tiltag til den Grønne Mobilitetsplan 2025

Fællsrådet har følgende kommentar- se bilaget. Byen skal være godt at bo i og klima mål må gerne tilstræbes efterfulgt.

Ændringer i den overordnede trafikinfrastruktur - indfaldsveje

Parcelforeningen ønsker hermed at indgive indsigelse mod hensigten i den Grønne Mobilitetsplan om oprioriteringen af Jernaldervej som en af de vigtige indfaldsveje til Aarhus Bymid…

Grøn mobilitet kræver lokal omtanke – høringssvar fra Skjoldhøj Grundejerforening, DKs største grundejerforening

Den grønne mobilitetsplan indeholder mange gode elementer, som vi som beboere i Aarhus glæder os over. Især er det vigtigt at mindske mængden af biler, der hver dag drøner forbi vo…

Klimaplan eller klimaskind?

Høringssvar vedr. Aarhus Kommunes Mobilitetsplan Klimaplan eller klimaskind? Indledning Aarhus Kommunes mobilitetsplan 2025+ præsenteres som et grønt skridt i en bæredygtig retn…

Forslag til grøn mobilitetsplan.

Se medsendte.

Fremkommelighed Aarhus Ø

Jeg vil gerne udtrykke min anerkendelse for det omfattende arbejde, der er lagt i mobilitetsplanen for Aarhus. Som borger på Aarhus Ø, der dagligt oplever udfordringerne med fremko…

”NULUDLEDNING I 2030” = SE 1) BORT FRA 63% AF UDLEDNINGERNE OG 2) GØR NOGET FOR LIDT OG FOR SENT

Aarhus Klimaplan fastholder nuludledning i 2030 som klimamål (1). Samtidig bygger man nye betonhøjhuse og murstensparcelhuse som aldrig før. Investerer i store anlægsprojekter s…

Cykelsti mellem Sabro og Harlev

Der mangler en cykelfacilitet langs rute 511 mellem Sabro og Harlev på strækningen mellem Borum og Harlev. I dag kan man kun cykle på selve landevejen, hvor man er særdeles udsat s…

Udbygninger af letbanen

Da letbanen blev etableret, blev der indført kvartersdrift frem til Mårslet. Den har derfor ikke været en forbedring for Beder, Malling og Odder. Etablering af kvartersdrift hele v…

Cykelsti

Mangel på cykelsti af Solbjerg hovedgade: Fra Onstedvej, forbi Trolddalsvej til Solbjerg (ca 1000m) mangler en cykelsti som forhindrer borgere fra Sydbyen at cykle. Strækningen er …

Den grønne mobilitetsplan generelt.

Cyklistforbundet Aarhus bemærker, at i forhold til det originale udkast er budgettet blevet indskrænket betragteligt, særligt i den del, der vedrører cykelforhold generelt, og spec…

Høringssvar fra DI Østjylland & DI Byggeri Østjylland til Aarhus Kommunes grønne mobilitetsplan

Høringsvar vedhæftet.

Aftale om Grøn mobilitetsplan

Dette er et fælles samlet høringssvar fra bestyrelser for ejerforeninger, andelsbolig-foreninger, ejere og lejere i Museumsgade og det øvrige lokalområde. Fællesrådet for området b…

Aktivering af mobilitetsplanen

Vi må som borgere være sikret mod hovedløs planlægning jf. sagen om Vesterbro Torv, lukning af “havne-gennemkørslen” inden Ringgaden var gjort klar m.fl. Sørg nu for at forberedels…

Naturperspektivet skal med i Grøn Mobilitetsplan

Også vedhæftet som pdf. Aftalen om Grøn Mobilitetsplan skal understøtte fredelige nærmiljøer, hvor det er rart at bo og trygt at færdes til fods og på cykel. Men vi vil fra byn…

CO2 / km reduktion

Det hænger slet ikke sammen. Har halveret mit kørselsbehov ved at flytte ind til byen og går nu rundt til alt indenfor Ringvejen(2)- radius ca7- 8 km. Dette betyder at jeg har redu…

Nul-emissionszone

Kære Byråd. Jeg ved godt at ambitionsniveauet skal være højt, men en gang imellem behøver man ikke forcere en udvikling, som er på vej og som i løbet af de næste år vil betyde end…

ATG Høringssvar Grøn Mobilitetsplan Aarhus Kommune

Høringssvar fra Aarhus Transport Group vedr. Aarhus Kommunes Grønne Mobilitetsplan - se vedhæftede

Kommentarer til forslag til Grøn Mobilitetsplan

Ros for at tænke mobilitet i en større sammenhæng og med fokus på at understøtte mobilitet uden brug af bil, så byen er til at holde ud at bo og arbejde i. Det forekommer i dag…

GRØN MOBILITETSPLAN SATSER PÅ EL-BILER SOM HOVEDSAGELIG KOMMER TIL AT KØRE PÅ FOSSILE BRÆNDSTOFFER

Den Grønne Mobilitetsplan, der er til høring i Aarhus til og med 13/4, satser på 40% biltransport i 2030 (1). Det kan sammenlignes med, at man kun regner med en kollektiv transpor…

Høringssvar til Mobilitetsplan

Se vedlagte

letbanestop, cykelsti, hastihedsdæmpning og timeparkering i Vejlby Krat / Stationsgadekvarteret

Fra Grundejerforeningen Vejlby Krat skal lyde en entydig tak til Aarhus Kommune for initiativer til at styrke den grønne mobilitet. Vort høringssvar med afsæt i kvarteret Vejlby…

Høringssvar til Mobilitetsplan.

Der bør hurtigst muligt videreføres cykelstier fra Hans Broges gade via Sct. Pauls Kirkeplads, M.P. Bruunsgade, Banegårds Plads, Park Allé til Østergade. Det er alt for farligt at …

Den grønne mobilitetsplan specielt vedrørende Lystrup området

Fællesrådet for Lystrup, Elsted, Elev og Nye anerkender, at der er mange gode ideer og intentioner i forslaget til grøn mobilitetsplan for Aarhus kommune. En god mobilitet i kommun…

Den grønne mobilitetsplan specielt vedrørende Lystrup området

Fællesrådet for Lystrup, Elsted, Elev og Nye anerkender, at der er mange gode ideer og intentioner i forslaget til grøn mobilitetsplan for Aarhus kommune. En god mobilitet i kommun…

Skal det være slut med at nå i Musikhuset til tiden, hvis man kommer nordfra ?

Ved nedlæggelsen af nord/syd gennemkørslen af Vesterbro Torv bliver tusinder af vejfarende billister generet i urimelig grad. Skal man en tur i Musikhuset, hvor man ikke må komme …

Høringssvar

Aarhus og Horsens Taxas høringssvar til Aarhus Kommunes grønne mobilitetsplan.

Grøn Mobilitetsplan

Syddjurs Kommunes politiske høringssvar til Grøn Mobilitetsplan for Aarhus Kommune

Udvidelse af ringvejen O1 og etablering af sydlig vejkorridor til/fra Aarhus Ø

Konkret forslåes udvidelse af ringvej O1 således at trafikken aflastes på Kystvejen, Havnegade, Dynarken, Spanien og Strandvejen. Samtidigt skabes der en "syd-korridor" til/fra Aar…

Høringssvar fra DI vedr. Aarhus Kommunes Grønne Mobilitetsplan

Se vedhæftet høringssvar fra DI vedr. Aarhus Kommunes Grønne Mobilitetsplan.

Erhverv Aarhus' høringssvar til forslag om Grøn Mobilitetsplan

Erhverv Aarhus' høringssvar til forslag om Grøn Mobilitetsplan - se vedhæftede.

KRYDSTOGTSKIBE ER FLYDENDE KLIMAKATASTROFER MEN FREDES i ”GRØN” MOBILITETSPLAN

Aarhus’ politikere har lavet en ”Grøn Mobilitetsaftale”, som undlader at forholde sig til de store klimasyndere fly, skibe og tung trafik. Sammen med erhvervslivet og turistbranc…

Høringssvar til Grøn Mobilitetsplan fra Østjyllands Brandvæsen

I vedhæftede fil har Østjyllands Brandvæsen afgivet sit høringssvar til Grøn Mobilitetsplan

Mobilitetsplan - Business Park Skejby

Høringssvar er vedhæftet som PDF.

Cykelmobilitet

Om cykelmobilitet i Aarhus

Cykelmobilitet

Om cykelmobilitet. Aarhus er en by med mange studerende og byens befolkningstal vokser. Fremkommeligheden med bil ind til byen er blevet svært og vil fremover vedblive med at bl…

Lukning af kørsel på Møllevejen i forbindelse med den grønne mobilitetsplan

Ved at lukke af for kørsel på Hjortensgade fra nordlig retning, vil det få betydning for adgangen til og fra Møllevejen, som nu kun vil kunne tilgås fra en sydlig retning. Efter so…

Grøn mobilitetsplan i midtbyen

Grøn Mobilitetsplan i midtbyen: Dejligt at borgerne har mulighed for at komme med indvendinger eller ideer i forhold til den grønne mobilitetsplan. Egne erfaringer da Mølle…

Lokale udfordringer

Der kan laves nok så mange planer om mobilitet, men det afhjælper ikke de mange daglige udfordringer i områderne. Hvis man er heldig, at der hos Aarhus Kommune fattes interesse fo…

DEN GRØNNE MOBILITETSPLAN FREDER EN AF DE STØRSTE KLIMASYNDERE - FLYVNINGEN. BYRÅDET STØTTER LUFTHAVNEN MED OVER 600 MIO.

Alle ved, at flyvning meget snart skal bringes til et minimum, ja i store træk ophøre, hvis vi vil holde transporten inden for de planetære grænser og overleve. Flyvning står for…

Den grønne mobilitetsplan

Se venligst vedhæftede høringssvar

DEN GRØNNE MOBILITETSPLAN HAR FOR FÅ OG FOR SVAGE INDSATSER TIL AT REDUCERE BILISMEN, DER STÅR FOR HOVEDPARTEN AF VORES UDLEDNIN

Vi har aldrig haft flere biler, men hver dag kører vi med 14 millioner tomme sæder. Klimahensyn og større reformer kan ændre på det. Ellers vil vores veje og motorveje begynde at s…

Dobbeltspor på indre del af Odder-banen som højere prioritet

Kunne man overveje at lave dobbeltspor til Tranbjerg/Mårslet inden etape to sættes i gang eller evt. sideløbende med etape 2? Der er færre miljøkonsekvenser end på etape 2, og det …

Studenterrådet ved Aarhus Universitets høringssvar til grøn mobilitetsplan

Se vedhæftede PDF-fil.

Gå-ruter i Aarhus

Jeg ønsker, at den nye fodgængerbro ved Kulbroen bliver forlænget i både nord- og sydgående retning. Sådan så man kan gå fra Dokk1 oven på godsjernbanen helt til Marselisborg Havn/…

Kolt-Hasselager Fællesråds høringssvar på mobilitetsplan

Her følger Kolt-Hasselager Fællesråds høringssvar på mobilitetsplan: Helt overordnet er det godt, at der er lavet en mobilitetsplan som fremmer gode grønne byrum og et velfunger…

Kommentarer og forslag til mobilitetsplan

Jeg ser mange gode elementer i planen. Overordnet tilgodeser den i højere grad de bløde trafikanter og kollektiv trafik i den inderste del af Aarhus. Det er positivt efter mere end…

TRANSPORTEN MED CONTAINERSKIBE ER EN AF DE STORE BELASTNINGER PÅ KLODENS KLIMABUDGET. MEN ER SLET IKKE MED I GMP

I konsulentbranchen er det et kendt trick at dele klima- og miljøkonsekvenserne op i forskellige dele (slices), så konsekvenserne af den enkelte del ikke virker helt så skræmmende.…

klage over grønmobilitetsplan

det er ikke ok at lukke Århus ned for borgerer i Århus kommune /Amt hvis så frem politikerne vil lukke byen ned (miliøzone ) med fuldstændig tåbelige forslag skal de lige hus…

DEN TUNGE TRAFIK BELASTER KLIMA OG NATUR, GIVER STØJ OG TRÆNGSEL. MEN GMP HAR INGEN KONKRETE FORSLAG TIL OMSTILLING

Varetransporten med lastbiler og varevogne står for 10% af alle danske CO2-udledninger i gennemsnit (1). Aarhus er i den helt særlige situation, at 73% af Danmarks importerede …

Fremtidens mobilitetsplan for Aarhus

At planlægge en letbane til Brabrand, er helt ude af trit med tiden. For det første koster anlægningen voldsomt meget på CO2- kontoen. for det andet er det en forældet form for tra…

Ønsker om konkrete tiltag fra Tilgængelighedsrådet

Tilgængelighedsrådet synes at det er meget visionært og spændende materiale. Da materialet er meget omfattende, har Tilgængelighedsrådet svært ved at få et overblik over alle de…

Færdiggør cykelstien på Hjulbjergvej i Højbjerg! Og begræns farten!

Forslag til forbedring af trafiksikkerheden for bløde trafikanter: Hjulbjergvej i 8270 Højbjerg er en skolevej og en vej, med mange idrætsfaciliteter for børn og voksne i begg…

Letbanens etape 2

Jeg finder forslaget om letbanens etape 2 for helt håbløs. Af flere årsager: 1) Den valgte letbaneløsning med grimme master skæmmer vores smukke by. 2) Meget få beboer i den ”…

Høringssvar

Aarhus Kommunes Handicapråd er blevet inviteret til at afgive høringssvar vedr. forslag til Grøn Mobilitetsplan. Handicaprådet takker for muligheden for at afgive høringssvar. Vedh…

Nul-emissionszone

Rådet på Folkehuset Møllestien hilser overordnet set Grøn Mobilitetsplan meget velkommen, men vi er bekymrede for konsekvenserne for Folkehusets brugere, når nul-emissionszonen sæt…

Bus og cykel

Vi i Studstrup føler os udsultet i den kollektive trafik. Det kan synes paradoksalt, da vi har endestation for linje 17 i Studstrup. Men fordi bussen åbenbart skal betjene samtlige…

2. etape af letbanen og udfordringer for Ryhaven

En linjeføring fra Edwin Rahrs Vej og direkte ind igennem den nordlige del af Ryhaven vil fuldstændig sabotere det boligområde. Der er 5 områder med parkeringspladser, samt vejkant…

" Den grønne mobilitetsaftale " - mit høringssvar hertil...

Hej Århus Kommune :-) 1) Lad os behandle vores ældste borgere godt. Specielt i disse forandringstider. Jeg foreslår at alle borgere over 75 år fortsat skal lov til at kø…

Letbane kontra BRT busser

Den eksisterende letbane har kostet Aarhus kommunes skatteborgere en uhyrlig sum surt tjente penge. En ny etape synes derfor at kaste gode penge efter en fiasko. Provokerende, ja. …

Grøn mobilitet i og omkring lokalsamfundet

Høringssvar er vedlagt.

HER ER FORSLAG TIL EN SERIØS GRØN MOBILITET - OG ET PAR EKSEMPLER PÅ UTILSTRÆKKELIGHEDEN I POLITIKERNES GRØNNE MOBILITETSPLAN

ULTRAKORT MANIFEST FOR GRØN MOBILITET Gennem efteråret 2024 har Det Fælles Bedste samlet forslag til en grøn mobilitet for Aarhus fra en række borgere, ngo’er, råd, eksperter …

Mobilitet

I processen vi som borger, virksomhed og institution tilbydes er der Mange gode meninger. Men tages der ikke hensyn til detail livet i forhold til Østjylland, Århus er hovedstad…

Aarhus transport

Den rigtige vej at gå for at få bilerne ud af centrum er ved at gøre bybusserne gratis! Alle bybusserne! - hvis meningen i fremtiden er at lave en bilfri midte. Byen er fyldt med…

Grøn mobilitetsplan høringssvar

Se vedhæftet.

GVF's høringssvar til Grøn Mobilitetsplan

Høringssvar jf. vedhæftede fil

Den grønne mobilitetsplan

Den grønne mobilitetsplan og Vision Kongelunden.

Høringssvar fra Børne- og ungebyrådet

Se vedhæftede.

Yderligere forslag til: Ny vejstruktur som fremmer livet i boligkvarterne

I Stavtrup er vi hårdt plaget af pendlertrafik der kører gennem byen af vores små skoleveje, som slet ikke er indrettet til de trafikmængder. Resultatet er, at det er med livet som…

Input tilmkonkrete trafiktiltag i og omkring tranbjerg i relation til pendling og fremkommelig. Derudover en letbanedrøm.

Tranbjerg: Bedre cykeladgang til skanderborgvej fra Tranbjerg hovedgade/tranbjerg st.. I dag skal man enten køre en lang omvej (via jegstrup--> hasselager eller trafik-usikkert…

Få konkrete forslag til cyklisme - her er hvad jeg savner

Da planerne for cyklisternes sikkerhed og fremkommelighed afhænger af fremtidige undersøgelser, kan jeg ikke udtale mig om disse planer. Det kan både blive fantastisk eller lige me…

Mobilitet i Aarhus - Fra ord til handling

Trafik, mobilitet og fremkommelighed er byens kredsløb og nervesystem – afgørende for Aarhus DNA

Grønne Øer

Glimrende initiativ med en overordnet mobilitetsplan. Stor ros. Især afsnittet med de grønne trafik øer. Der er alt for meget “smutvejstrafik” gennem villavejene i Åbyhøj. Håber di…

Grøn Mobilitetsplan

Jeg forslår autogrønt til fodgængere, så de må krydse veje ligesom andre trafikanter og at det dermed bliver grønt for cyklister, uden at fodgængere trykker og afventer grønt, elle…

Grøn Mobilitetsplan

Tranbjerg Fællesråd har udarbejdet høringssvar til Grøn Mobilitetsplan iht. til vedhæftet fil.

Århus ikke en by for den lavere middelklasse, børnefamilier, og butikker

Med mobilitetsplanen smides den lavere middelklasse, børnefamilier og pendlere ud af Aarhus C. Det er typisk familier eller mennesker, der er afhængige af bil, og som typisk arbejd…

Cykelsti på Holme Ringvej

Jeg har tidligere indsendt dette og fået svar, men vil gerne have det vurderet igen: Sendt: 18. november 2019 16:02 Til: MTM-RadmandTeknikogMiljo <raadmand@mtm.aarhus.dk> Emne…

Cykelsti langs Solbjerg Hovedgade

Som borger i Solbjerg har jeg et brændende ønske om, at der i forbindelse med den grønne mobilitetsplan, arbejdes for at etablere en cykelsti langs Solbjerg Hovedgade fra byskiltet…

Et transport middel til alle mine transportbehov.

Jeg har betalt kassen for mit transport middel (bil) og derfor ønsker jeg at bruge det til alle mine transportbehov. Hvis det bliver gjort umuligt i Århus, vil jeg istedet begynde …

Fremtidens trafik er kollektiv. Men kollektiv trafik i den grønne mobilitetsplan udbygges for sent, for lidt og for dyrt

Den Grønne Mobilitetsplan (GMP) regner med, at kun 11% af al transport i Aarhus vil være kollektiv trafik i 2030. Det er ganske vist en forøgelse på 50% i forhold til 2019, men det…

Et skønnere tilgængeligt Aarhus med en gratis ring af minibusser i C der kører konstant

Lav en ring rundt i Midtbyen og omkring (evt. minibusser, rullende fortov ???, som kører konstant. Hop on and off. og de skal være gratis. max 3 min ventetid til næste. Sørg også …

Grøn Mobilitetsplan

Positivt med omfattende inddragelsesproces. Nødvendigt at se på handelslivet i Midtbyen, de trafikale konsekvenser af forholdene i Nørreportkrydset og et muligt parkeringsanlæg på …

Cykelstien Kærbyvej, Kasted

Gå til hovedindhold Høringssvar Forslag til Grøn Mobilitetsplan Cykelstien på Kærbyvej, Kasted Til Aarhus Kommune, Vi ønsker hermed at afgive høringssvar vedrørende cyke…

Mobilitetsplan

Lad bilen stå og gå, ta’ cyklen, eller kør gratis med: Bus/letbane i hele kommunen, via store parkeringspladser ved indfaldsveje. I belastede timer, måske en form for shuttle-b…

Vi er nødt til at gøre det attraktivt at transportere os anderledes

Vi har aldrig haft flere biler, men hver dag kører vi med 14 millioner tomme sæder. Klimahensyn og større reformer kan ændre på det. Ellers vil vores veje og motorveje stoppe os, n…

Problemer med flyttevogne i nul-emissionszone

Jeg bor i den zone, hvor I planlægger et forbud mod kørsel med almindelige brændstof biler. Det ser jeg som problematisk, når man bor her og har brug for en flyttevogn, når man ska…

FORKERT FORUDSÆTNING: vi bliver flere indbyggere

Forudsætningen for den grønne mobilitetsplan er, at vi bliver flere indbyggere og dermed flere på vejene. Men det er en politisk beslutning om vi skal det. Hvis vi derimod vælger a…

Cykelsti i Kasted skal færdig gøres så den kan gøre gavn for området.

På vegne af Kasted kirke. Kasted menighedsråd har i mange år ønsket en bedre udkørsel fra kirke, der er i dag et meget dårligt udsyn når man kommer fra kirken. Da man begyndt a…

Cykelstien på Kærbyvej, Kasted

Til Aarhus Kommune, Vi ønsker hermed at afgive høringssvar vedrørende cykelstien på Kærbyvej i Kasted. I flere år har vi i Kasted ventet på en fuldendt cykelforbindelse, der …

Invester godt - ikke billigt

Tak for en ambitiøs mobilitetsplan, der, udover miljø, adresserer en lige så vigtig udfordring: trængsel. Hvis man skal løse trængselsudfordringerne er det afgørende at holde fa…

høringssvar vedrørende cykelstien på Kærbyvej, Kasted

Til Aarhus Kommune, Vi ønsker hermed at afgive høringssvar vedrørende cykelstien på Kærbyvej i Kasted. I flere år har vi i Kasted ventet på en fuldendt cykelforbindelse, der …

Gør Mejlgade til cykelrute

Mejlgade gøres til cykelsti.Biler tillades kun ærinde fra 9 til 10 og fra 17 til 18 og kun af/pålæsning.Ingen parkering.I dag tillades både biler og små lastbiler at køre og parke…

Tilladt for cyklister fra Syd at flette ved krydset: Grenåvej/ Nordre Ringgade

Jeg foreslår det gøres lovligt for cyklister, der kommer fra Syd på Grenåvej, at flette sammen med cyklister fra Nordre Ringgade i krydset: Nordre Ringgade/Grenåvej.Oversigtsforhol…

Åbning af rugbakkevej for cyklister

Mange cyklister på Trøjborg benytter Rugbakkevej når de skal til/fra Marienlund.Jeg foreslår den lukkede vej får en tilladt udkørsel til Marienlunds Allé.Det kræver 1 p-plads inddr…

Cykelsti ved Kasted

I flere år har vi i Kasted ventet på en fuldendt cykelforbindelse, der kan sikre tryg og sikker passage for både børn og voksne. Desværre blev projektet tidligere afbrudt, da det …

Grøn Mobilitet

Fra: Pia Rafn Jensen Dato: 25-03-2025 Til: Aarhus Kommune Emne: Høringssvar til Grøn Mobilitet 2025-30 Teknik og Miljø udvalget Tak for muligheden for at komme med …

Vi risikerer at miste en historisk chance for at gøre Aarhus til en cykelby - ½-1½ milliard blev til 56 mio.

VI RISIKERER AT MISTE EN HISTORISK CHANCE FOR AT GØRE AARHUS TIL EN CYKELBY. DER VAR LAGT OP TIL AT BRUGE ½-1½ MILLIARD; men DET ENDTE MED ÉN CYKELSTI OG NOGET CYKELFREMKOMMELIGH…

vedrørende cykelstien på Kærbyvej, Kasted

Til Aarhus Kommune, Vi ønsker hermed at afgive høringssvar vedrørende cykelstien på Kærbyvej i Kasted. I flere år har vi i Kasted ventet på en fuldendt cykelforbindelse, der …

Færdiggørelse af cykelstien ved Kasted

Det er meget vigtigt, at cykelstien ved Kasted bliver gjort færdig. Det vil give Lisbjergskolens elever sikker skolevej. Lige nu giver det manglende stykke cykelsti en farlig og us…

Cykelsti til Kasted

Til Aarhus Kommune, Jeg ønsker hermed at afgive høringssvar vedrørende cykelstien på Kærbyvej i Kasted. I flere år har vi i Kasted ventet på en fuldendt cykelforbindelse, der…

Mobilitetsplanen

Til Aarhus Kommune, Vi ønsker hermed at afgive høringssvar vedrørende cykelstien på Kærbyvej i Kasted. I flere år har vi i Kasted ventet på en fuldendt cykelforbindelse, der kan …

Den grønne mobilitetsplan reducerer transportens udledninger med 6%. Kan man så stadig kalde den for "grøn"?

En af hovedopgaverne med mobilitetsplanen er at reducere CO2-udledningerne. Om det gøres tilstrækkeligt er med til at afgøre vores fremtid. Her er tal for udledningerne når det…

Færdiggørelse af cykelstien i Kasted

Til Aarhus Kommune, Jeg ønsker hermed at afgive høringssvar vedrørende cykelstien på Kærbyvej i Kasted. I flere år har vi i Kasted ventet på en fuldendt cykelforbindelse, der…

Færdiggørelse af cykelsti ved Kasted

Kære byråd og teknisk udvalg. I kasted findes en næsten færdig cykelsti. Projektet blev stoppet netop da de nåede til at skulle lave den kritiske og farlige strækning af cykelr…

Vedrørende cykelstien på Kærbyvej/Kasted

Til Aarhus Kommune, Jeg ønsker hermed at afgive høringssvar vedrørende cykelstien på Kærbyvej i Kasted. I flere år har vi i Kasted ventet på en fuldendt cykelforbindelse, der k…

Cykelstien ved Kasted

Jeg afgiver hermed mit høringsvar til den grønne mobilitetsplan. Jeg bor i Kasted og er far til to piger på 4 og 7 år. Det var med enorm frustration at vi hørte om, at konstrukt…

Cykelsti ved Kasted og Brendstrup

Vi tilslutter os 100% forslaget om at fortsætte cykelstien ved Kasted. Og vil også henlede opmærksomheden på to cykel-mæssige "quick wins" ved Brendstrup: 1) Sti-forbindelsen mel…

Indsatskataloget, afsnit 10 – Udbygning af hovedcykelstinettet - Vedr. cykelstiprojektet Kærbyvej, Kasted og trafikforhold i omr

LSTK Fællesrådet for Lisbjerg, Skejby, Terp og Kasted støtter 100% op om det høringssvar (HS0206819) som er indsendt af Kasted og Omegns Beboerforening og kan kun appellere til at …

Indsatskataloget, afsnit 10 – Udbygning af hovedcykelstinettet - Vedr. cykelstiprojektet Kærbyvej, Kasted og trafikforhold i omr

Høringssvar til Aarhus Kommune – Grøn mobilitetsplan for Aarhus Kommune Indsatskataloget, afsnit 10 – Udbygning af hovedcykelstinettet Vedr. cykelstiprojektet Kærbyvej, Kasted og…

Byliv i midtbyen

Hvis strøget i Aarhus, herunder Ryesgade, skal have et levende butiksmiljø, så skal man ikke placere cykelstativer i disse gader. Strøggaderne Ryesgade, Frederiksgågade og Sønderga…

Ros til mobilitetsplanen

Først og fremmest ros til arbejdet med Den Grønne Mobilitetsplan. Det er lille skridt i retningen af at få løst de trængselsudfordringer, som en voksende by kommer til at stå over …

Lemming Borgerforening

Lemming, den 25. marts, 2025. På vegne af Lemming Borgerforening ønsker vi at fremsende dette høringssvar vedr. den grønne mobilitetsplan. Vi sætter pris på kommunens fokus på …

Letbanen

Letbanen er spild af vores penge, ustabil og ubrugelig! Den kan aldrig køre om vinteren, koster mange penge og vedligeholde, og skal hele tiden holde stille pga vedligeholdelse. …

INDSATS #1 LETBANENS ETAPE 2 MELLEM SPANIEN OG BRABRAND

At prioritere 1,96 milliarder på Letbanens etape 2 er komplet vanvittigt og yderligere, at bruge 17 millioner på at genbesøge miljøkonsekvensvurdering og lokalplan er lige så vanvi…

Bedre adgang til Viby station, Mega Syd og Sønderhøj generelt for fodgængere og cyklister

Området omkring Sønderhøj, Mega Syd og Viby Station er lige nu for besværligt og usikkert for bløde trafikanter at tilgå og færdes ved. Her er en lille række forslag til hvordan de…

Prioriteringer i mobilitetsplan

Ros til de mange gode forslag i mobilitetsplanen. Jeg tror det er vigtigt at blive meget mere bevidst og klar i prioriteringen af opgaver end det er tilfældet i forslaget. I Brabr…

Kan vi ikke gøre det HELT VILDT MEGET bedre?

Alt, alt for uambitiøs plan, som ikke står mål med alvoren i den situation, kloden befinder sig i. Som borgere i et rigt, priviligeret og uddannet samfund mener jeg, at vi har …

Mobilitetsplan

Trafik og Transport

Problemstilling vedrørende opladning af elbiler og parkeringsafgifter

Som beboer på Aarhus Ø, vil jeg komme med et forslag til mobilitetsplanen. Jeg bor i en lejlighed med en parkeringsplads i kælderen, som jeg betaler 1.000 kr. om måneden for. De s…

Letbanens etape 2

Letbanens etape 2 mener jeg ikke udnytter fordelene ved et letbane og burde laves som BRT eller en almindelig buslinje. Den foreslåede etape 2 indeholder en stor omvej omkring Has…

Mobilitetsplan

Den vil gøre Aarhus til en død by uden turister og ikke mindst forretningsliv

Forslag om systematisk brug af fortsatte fortove

Jeg vil gerne udtrykke min opbakning til Aarhus Kommunes Grøn Mobilitetsplan og dens ambition om at fremme grønne transportformer og skabe trygge, tilgængelige byrum for alle borge…

Grønt til fodgængere

Gør det let for fodgængere§ Jeg foreslår, at der automatisk bliver grønt for fodgængere i alle lyskryds i 8000. Alt for ofte skal man stå og vente, fordi man ikke nåede/glemte at…

DEN GRØNNE MOBILITETSPLAN ER EN TYND KOP TE - HELT UTILSTRÆKKELIG IFT. DE UDFORDRINGER GIVER OS

Byrådet i Aarhus har sendt sit forslag til Grøn Mobilitetsplan (GMP) i høring 4 uger frem til 13/4 2025. Hvis vi gør som planen siger, så løser vi stort set ingen af de problemer, …

Beboerlicenser i midtbyen (område 01)

Med den nuværende mobilitetsplan fra 2018 er det meget svært at bo i City-området og have en bil. Det ville være en stor hjælp, hvis beboerlicenserne for område 01 åbnedes for …

Kollektiv transport

Jeg tror, at det vigtigste, der kan gøres til at øge borgernes brug af kollektiv transport, er, at synke priserne markant, eller at kollektiv transport skal blive gratis.

Grønnere tiltag

Jeg mener at planen er et godt udgangspunkt for en mere bæredygtig og grøn by med mere livskvalitet. Trafikøerne er et godt tiltag, som vil give mere tryghed, mindre støjgener og …

Grøn Mobilitetsplan - gode skridt i den rigtige retning

Tillykke med et flot kompromis i byrådet! En fremtid med flere cykler, mere offentlig transport er en sund vision for klimaet og for roen på Aarhus' veje. I første omgang skal vi h…

Forslag og generel støtte

Det er enormt vigtigt at vi har en mobilitetsplan, og langt hen af vejen ser mobilitesplanen også meget godt ud. Fokusset på bedre kollektiv transport og cykelinfrastruktur er enor…

Undtagelse fra Miljøvurderingsloven og Natura 2000

I en tid med klimakrise undrer det mig, at der ikke tages hensyn til hverken Miljøvurderingsloven eller Natura 2000-områder. Jeg er med på at det er en overordnet plan - alligevel …

Offentlig transport

Jeg ønsker i den grad et løft af det offentlig transport ift. sammenhæng mellem opland og by. Det tager 60 minutter ca. og koster omkring 40 kr. at komme med offentlig transport al…

Kollektiv trafik for alle

Jeg ønsker mig at busser og letbane bliver gjort ordentligt tilgængelige for mennesker med nedsat mobilitet. Det er for irriterende og helt umoderne som det er nu, med meget tunge …

Infrastruktur

Man bør sikre at den offentlige trafik imellem de mindre byer i kommunen og Aarhus C optimeres så man fortsat nemt kan komme frem og tilbage uden bil. Den må ikke udsultes til ford…

Glimrende initiativer

Jeg vil gerne rose planen og de mange initiativer, som man allerede har i gangsat omkring omdannelsen af pladser, Graven og Vestergade og flere og bredere cykelstier i Aarhus C. Id…

Letbane til Aarhus Ø

Jeg støtter varmt både en letbane til Brabrand og BRT på Ringvejen. Men jeg forstår ikke helt, hvad der blev af letbanen til Aarhus Ø. Jeg forstår, at der var store bekymringer omk…

Kollektiv trafik

Forøgelsen af busafgange i Århus må ikke få til følge, at andre busruter under Midttrafik i tyndt befolkede områder får forringede vilkår. De er før blevet beskåret, fordi byer øge…

Cyklisterne

Jeg synes at forslaget kunne indeholde endnu flere tiltag der gør det sikkert at færdes som cyklist. Jeg anerkender de tiltag der gøres.

Aarhus Midtby

Selv om både et vikingemuseum på Bispetorv og et Nature-science museum på Aarhus Ø som tanke og ide er god, så kan det undre at man vil placere to store attraktioner med et forven…

Hastighed

Sænk hastigheden indefor Ringvejen til 40 km/t. Det vil gavne alle, der bor og færdes i byen. Det er en nem og billig løsning, der vil sænke det generelle stressniveau i byen. Hert…

Forslag til Grøn Mobilitetsola

Jeg vil kraftigt opfordre til etablering af Bus Rapid Transfer anlæg som alternativ til mere Letbane. Vi kan få meget mere og billigere kollektiv trafik for pengene ad den vej.

Indhold på denne side

Genveje til

Informationer

Startdato

Svarfrist

Type

Trafik og transport
Område
Hele kommunen

Hørings-id

H1042

Kontakt

Teknik og Miljø
Aarhus Kommune
Mobilitet

mail: mobilitet@mtm.aarhus.dk