Forslag til Grøn Mobilitetsplan
Forslag og generel støtte
Det er enormt vigtigt at vi har en mobilitetsplan, og langt hen af vejen ser mobilitesplanen også meget godt ud. Fokusset på bedre kollektiv transport og cykelinfrastruktur er enormt vigtig.
Der er dog nogle ting jeg synes mangler:
1. Vi skal minimere antallet af biler inde i byen, derfor undre det mig at Mobilitetsplanen er så ukonkret når det kommer til Parker og Rejs (P+R) anlæg. Hvorfor ikke se at komme i gang? Det er ikke nogen ny opfindelse og der er brug for dem hurtigst muligt. Det er rigtig godt at vi minimere biltrafikken, men til dem som bor steder hvor det ikke er realistisk med en fast busforbindelse der kører hver halve time så kan billen altså være nødvendig og den skal holde et sted. Helst i udkanten af byen, ikke inde i midtbyen.
2. Trafiksituationen og mobilitet på og til Aarhus Ø bliver der ikke taget højde for, selvom det er det mest akutte eksempel på dårlig mobilitet i byen. Det er kritisk at løsningen ikke gør det mere attraktivt at kører i bil til og fra Aarhus Ø, løsningen skal bare gøre så det ikke længere er absurd med trafikken, uanset om det er bil eller ej. Derfor giver en ny forbindelse til f. eks. Mellemarmen ikke nogen mening, da den vil give nye muligheder for bilisme, hvilket skal undgås. Hvis man alligevel skal ud i dyre løsninger med tunneller eller broer så vil jeg foreslå at flytter Nørreportkrydset i tunnel under jorden. Så kan vejtrafikken og kører efter helt egne vilkår og behov, mens letbane, cykler og fodgængere kan deles om pladsen på overfladen, til alle parters fordel. Der hvor krydset er i dag vil der opstå et byrum der vil fungere som en forbindelse mellem Aarhus Ø og Midtbyen, hvor vejen og krydset i dag fungere som en støjende og langsom barriere.
3. Man burde være meget mere aktive med planlægningen af fremtidige letbanestrækninger. Det er i forvejen gået absurd langsomt at få styr på etape 2, hvis endelige godkendelse stadig ligger 3 år væk. I Odense kom de senere i gang og alt tyder på at deres etape 2 bliver godkendt før man får fingeren ud i Aarhus. Lad os ikke gentage den fejl. Set gang i de forudgående analyser og undersøgelser til etape 3 før frem for senere. Skal der bygges en gren til Tilst (og et eventuelt P+R anlæg derude)? Hvad med Hasselager/Kolt via Frederiksbjerg og Viby Torv? Man kunne med fordel genoplive strækningen til Aarhus Ø i kombination med min foreslåede tunnel i punkt 2. Man burde også vende tilbage til idéen om at forlænge til Hinnerup. Jeg ved godt at man i Favrskov Kommune ikke kunne gå med til det, men hvis nu Aarhus Kommune finansierede en større andel af projektet kunne det måske blive til noget alligevel. Det er så dumt at man ikke får skabt den gode nord-syd forbindelse med jernbanen ved Hinnerup, som kunne spare rejsetid for passagerne og kapacitet i letbanen og busserne, for alle dem der kommer nordfra med toget som skal til AUH eller andre steder i Skejby og Aarhus N. Der er mange arbejdspladser og uddannelser.
Download høringssvar som pdf