Forslag til Grøn Mobilitetsplan
Problemstilling vedrørende opladning af elbiler og parkeringsafgifter
Som beboer på Aarhus Ø, vil jeg komme med et forslag til mobilitetsplanen.
Jeg bor i en lejlighed med en parkeringsplads i kælderen, som jeg betaler 1.000 kr. om måneden for. De sidste to år har jeg opladet min elbil i parkeringskælderen under Havneholmen, hvor Spirii-ladestandere kunne bruges uden parkeringsafgift, så længe ladetiden ikke oversteg tre timer. Denne løsning fungerede rigtig godt.
Nu har parkeringsselskabet Apcoa ændret reglerne. Ud over betaling for opladning skal man nu betale 15 kr. i parkeringsafgift pr. time under opladning. Det betyder, at en opladning på 10 kWh hurtigt koster mere end 55 kr. Til sammenligning kan elbilejere med egen ladestander i parcelhuse oplade for under én krone pr. kWh takket være afgiftsrefusion.
Jeg har undersøgt muligheden for at få en ladestander ved min egen parkeringsplads, men det tillader ejeren af parkeringskælderen ikke. En sådan løsning ville ellers være både praktisk og økonomisk.
Praksis fra parkeringsselskaber, med krav om parkeringsafgift under opladning, skaber unødvendige økonomiske barrierer for elbilsejere. Det gør det dyrere at vælge elbil og modarbejder den grønne omstilling.
Jeg foreslår, at der indføres regler, der sikrer rimelige vilkår for opladning i fælles parkeringsanlæg. For eksempel kunne man fritage elbiler for parkeringsafgift under opladning eller give boligforeninger bedre muligheder for at etablere ladestandere.
Som forslag til mobilitetsplanen følger hermed nedenstående:
I Grete Løchtes Gade, hvor jeg har nedkørsel til min parkeringsplads, er der på begge sider af vejen, brede grønne områder med beplantning af træer. Uden at der behøver at fjernes træer, kunne der blive plads til mellem 10-20 AC ladestandere. Spirii har, som sagt i forvejen ladestandere under Havneholmen, så mon ikke de kunne være interesseret i sådan en løsning.
Download høringssvar som pdf