Forslag til Grøn Mobilitetsplan
Prioriteringer i mobilitetsplan
Ros til de mange gode forslag i mobilitetsplanen. Jeg tror det er vigtigt at blive meget mere bevidst og klar i prioriteringen af opgaver end det er tilfældet i forslaget. I Brabrand og Gl Brabrand er det af stor betydning at give pendlere til midtbyen og Ø bedre og nemmere adgang til kollektiv trafik. Synes man i 2025 skal prioritere de korte og hurtige gevinster for eksempel at give cyklister bedre adgang til at få cyklen med i bussen på alle tider af døgnet så flere kan bruge både bus og cykel når man skal på arbejde og i fritiden. Cykelstierne langs Silkeborgvej er i ringe forfatning og meget smalle i forhold til hvor mange cyklister der bruger cykelstierne. De kan nemt og hurtigt repareres og udvides så der bliver plads til flere og det bliver mere sikkert at færdes som cyklist. På den længere bane er det afgørende at vores store bydel her i Brabrand får god og stærk tilknytning til højklasset trafik i form af togstop og letbane. Al byudvikling sker i tilknytning til trafikpunkterne og med den vækst som er i Århus V og den betydning som en god og stærk byvækst i Århus V har for hele bydelen er det afgørende at vi får letbane og togstop til Brabrand. Endelig vil jeg også nævne, at det er vigtigt at vi i Århus V ikke kommer til at lide under forøget støj fra udvidelse af motorvejen. Det er en opgave for kommunen at sikre, at den store fordel som hele byen får af bedre motorvejsbetjening ikke ulempemæssigt skal bæres af beboerne i Århus V i højere grad end nødvendigt. Som nævnt indledningsvist er det helt afgørende med en stærk prioritering af opgaver både i tid og virkning. Jeg foreslår derfor at indsatserne på den korte bane koncentreres om de indsatser som giver en god og sikker og hurtig gevinst for cykelpendlerne og på den længere bane koncentreres om at skabe god og sikker adgang til højklasset trafik fra Brabrand og Gl. Brabrand og sikre bedst muligt støjdæmpning fra motorvejen.
Download høringssvar som pdf