Gå til hovedindhold

Høringssvar

Forslag til Grøn Mobilitetsplan

Den grønne mobilitetsplan reducerer transportens udledninger med 6%. Kan man så stadig kalde den for "grøn"?

En af hovedopgaverne med mobilitetsplanen er at reducere CO2-udledningerne. Om det gøres tilstrækkeligt er med til at afgøre vores fremtid.

Her er tal for udledningerne når det hele medregnes sat i forhold til reduktionerne. De fortæller, at planen er ganske utilstrækkelig.

CO2-UDLEDNINGERNE: Transporten i Aarhus udleder 680.000 tons CO2e årligt, ifølge kommunens Klimaplan (1). Den vil inden længe udgøre 2/3 af alle kommunens udledninger. Det er ifølge kommunen en af de vigtigste årsager til at lave mobilitetsplanen.

Planen medtager kun udledninger inden for kommunegrænsen, det der kaldes scope 1 og 2, som i gennemsnit svarer til 37% af alle udledninger.

De sidste 63% af udledningerne, scope 3, skyldes det samlede forbrug fra borgerne, erhvervslivet og det offentlige, som bl.a. opstår ved import fra udlandet og international transport med skibe, fly og tung trafik eller biomasse. De medregnes ikke i mobilitetsplanen.

Udledningerne fra transporten i Aarhus er derfor reelt cirka 1.840.000 tons C02e årligt, hvis det hele medregnes. Ikke urealistisk højt i betragtning af hvor meget bl.a. containerskibene med vores varer udleder. Faktisk vil de reelle tal formentlig ligge højere (2).

CO2-REDUKTIONERNE: I den Grønne Mobilitetsplan regner man med at nå 270.000 tons CO2e reduktioner af udledningerne (4).
Men halvdelen heraf skal skaffes via roadprizing (vejafgift). Det vil kræve ny lovgivning fra Folketinget, hvad der ikke foreløbig er udsigt til. Det fjerner 101.700-169.500 tons CO2-reduktion fra mobilitetsaftalen.
En anden del forudsætter, at der er 37% el-biler i 2030. Uden fagligt belæg har Aarhus hævet forventningerne til, hvor mange elbiler, der kører rundt i 2030. På landsplan er forventningen 21%, men ved at hæve det til 37%, får Aarhus i regnearket på magisk vis en ekstra reduktion i CO2-udledningen på 56.000 t. I 2024 var andelen 10%.

Man skal derfor trække noget der ligner 157.700 - 225.500 t CO2 (roadprizing og el-biler) fra CO2-effekten. Det giver en reel effekt på 45.000-112.000 t CO2-reduktioner.

Selv i bedste fald er det altså langt under halvdelen af de byråds vedtagne 270.000 tons CO2-reduktion. Og endnu længere fra de samlede udledninger på 680.000 t CO2.

Faktisk udgør de 112.000 t CO2-reduktioner kun 6% af de totale udledninger fra transporten, når alle udledningerne på 1.870.000 t medregnes.

Er det så stadig en ”Grøn” mobilitetsplan? Eller er vi - ligesom det nu sker inden for tøjindustrien, hvor man er begyndt at anmelde greenwashende mærkevarer og firmaer til ombudsmanden - nødt til at sige: Det er greenwashing at kalde mobilitetsplanen for grøn.
------------------------------------------------------------------------------
1) Tallet er fra Aarhus’ Klimaplan 2025-2030, s. 22 https://deltag.aarhus.dk/sites/default/files/documents/Forslag%20Klimaplan%202025-2030_0.pdf

2) For at antyde størrelsesorden på ét af de områder, hvis udledninger ikke medregnes, containerskibsfarten:
- Ét containerskib bruger i gennemsnit 200.000 liter olie i døgnet (kilde: Mærsk) og hver liter olie udleder 3,1 kg. CO2. Det svarer til 620 tons CO2 per døgn eller 124.000 tons CO2e årligt ved 200 sejldage. Ved 1000 containerskibe, som er det der anløber Aarhus Havn årligt, er det 124 mio. tons CO2e, som skal fordeles på flere havne, fx 5 havne. Det vil give 25 mio. tons CO2 til Aarhus. Danmarks samlede udledninger er OFFICIELT på 42 mio. tons og ifølge CONCITO reelt på 74 mio. tons CO2 årligt.

3) ”Forslag til Grøn Mobilitetsplan” side 4 - https://deltag.aarhus.dk/sites/default/files/documents/Bilag%201%20-%20Aftale-om-groen-mobilitetsplan.pdf
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Niels Aagaard

Indsendt

27/03/2025 10:30

Udtaler sig som

Forening, organisation eller bestyrelse

Organisation

Det Fælles Bedste

Sagsnummer

HS9051887

Informationer

Startdato

Svarfrist

Type

Trafik og transport
Område
Hele kommunen

Hørings-id

H1042

Kontakt

Teknik og Miljø
Aarhus Kommune
Mobilitet

mail: mobilitet@mtm.aarhus.dk