Forslag til Grøn Mobilitetsplan
Mobilitetsplan
Lad bilen stå og gå, ta’ cyklen, eller kør gratis med:
Bus/letbane i hele kommunen, via store parkeringspladser ved indfaldsveje.
I belastede timer, måske en form for shuttle-busser nogle steder, som kører ca. hver 10’ minut.
Lydløse A-busser i særskilte vognbaner, er også lettere at flytte/udvide efter behov end en Letbane.
BTR linier på tre-fire af de største indfaldsveje. I fremtiden måske førerløse.
Shuttle-busser, ingen køreplan for så kommer ingen for sent.
Flere ensrettede gader, så trafik ledes til store ind- og udfaldsveje. Trafikken afviklet meget hurtigere.
Arbejdsvogne (håndværkere, varer o.s.v.) dokumenteret i anvendelse, får gratis parkering overalt.
Eller i det mindste, meget, meget billigere end nu. Mindst halv pris.
Men ikke mere letbane. Ingen fornuftige kunne vel finde på at anlægge en letbane, som skal krydse Silkeborgvej, op af Viborgvej, krydse Ringgaden, dreje på Hasle Torv, krydse Ringvejen og videre til Å-vest. Hvor der er sving, kan ingen bo på p.g.a. støj (spørg Odense). Økonomien skal nok blive et spændende kapitel for sig, hvis nogen ka’ regne den ud. Og når den ikke kan køre - hvad så.
Gratis transport vil sætte Århus på verdenskortet og det vil få Århus til at blomstre, med masser af mennesker og turister i centrum. Folk vil komme og handle, i frisk luft, og gå i støjsvage gader.
Det ville komme hele Århus kommune til gode. Der er iøvrigt mange steder i Danmark, hvor der er forskellige modeller med gratis bus i by og kommune.
Færre privatbiler giver bedre plads og fremkommelighed på ind- og udfaldsveje. Det kommer mange tilgode.
Nødvendige handicap biler, dårligt gående i taxa til læge, o.s.v.. Lettere, hurtigere og dermed billigere levering af varer. Bedre adgang for alle håndværkerbiler og i særdeleshed for udrykningskøretøjer. Hurtigere taxa og busser.
Men det bedste af det hele er, at vi sparer op på vores fælles miljø konto og sikrer derved lidt frisk luft til kommende generationer. Det burde alle sætte pris på, og betale lidt mere i kommuneskat, når de i fremtiden, måske, kan undvære en eller to privatbiler p.g.a. gratis offentlig transport.
Download høringssvar som pdf