Gå til hovedindhold

Høringssvar

Forslag til Grøn Mobilitetsplan

Få konkrete forslag til cyklisme - her er hvad jeg savner

Da planerne for cyklisternes sikkerhed og fremkommelighed afhænger af fremtidige undersøgelser, kan jeg ikke udtale mig om disse planer. Det kan både blive fantastisk eller lige meget.

Jeg havde savnet formuleringer såsom:

"Ved nyanlæggelse og arbejde med eksisterende cykelstier, skal passager hvor cykler og biler kan komme i konflikt tilrettelægges, så de ikke hindre eller nedsætter cyklernes fremkommelighed samtidig med at der ikke må gås på kompromis med sikkerheden."

Da man ønsker at fremme cyklisme, giver det ikke mening at cyklister mange steder tvinges ned i fart eller har vigepligt til små sideveje og parkeringspladser, hvor bilerne på den tilsvarende vej ikke har. Dette er gjort af hensyn til cyklisternes sikkerhed, men ender med at fremme bilisme og modarbejde cyklisme.
Det er ikke en let opgave, og man må regne med at det går ud over bilisterne. Det er godt nok lettest bare at tvinge cyklerne ned i fart. Det er det af mange af de samme årsager, som er grunden til, man ønsker at mindske biltrafikken. Derfor vil den lette løsning helt automatisk føre til flere biler og færre cykler.

“I forbindelse med vejarbejder, skal den alternative cykelsti anlægges således, at cyklerne ikke hindres mere end bilerne.”

Ofte skal cykler ved vejarbejde vente på grønt i et lyskryds, køre over, vente på grønt igen og gentage dette for at komme tilbage. Imens kan bilerne ofte nøjes med en hastighedssænkning. Det giver flere biler og færre cykler hvis man belønner biler, fordi de er store og klodsede, mens man vælger den lette løsning overfor den samfundsgavnlige transportform.

“Ved vejarbejder i cykelsti, skal lappen fremover udføres efter kommunens forskrifter. Dette skal der afsættes ressourcer til at kontrollere og håndhæve.”

Mange cykelstier er ødelagte eller ubehagelige at køre på, fordi lapper fra vejarbejder ikke er udført korrekt og danner deciderede vejbump. Reglerne er gode nok, men Teknik og Miljø har ikke ressourcer til at håndhæve dem, så entreprenørerne udfører arbejdet billigt men på en måde der ødelægger cykelstierne. Et godt eksempel er supercykelstien på Møllevangs Allé mellem Pauludan-Müllers Vej og Katrinebjergvej i begge retninger.
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Mikkelsen

Indsendt

06/04/2025 09:23

Udtaler sig som

Privatperson

Sagsnummer

HS9856823

Informationer

Startdato

Svarfrist

Type

Trafik og transport
Område
Hele kommunen

Hørings-id

H1042

Kontakt

Teknik og Miljø
Aarhus Kommune
Mobilitet

mail: mobilitet@mtm.aarhus.dk