Forslag til Grøn Mobilitetsplan
Input tilmkonkrete trafiktiltag i og omkring tranbjerg i relation til pendling og fremkommelig. Derudover en letbanedrøm.
Tranbjerg:
Bedre cykeladgang til skanderborgvej fra Tranbjerg hovedgade/tranbjerg st.. I dag skal man enten køre en lang omvej (via jegstrup--> hasselager eller trafik-usikkert via chr. X vej og ringvej syd), via diverse mere eller mindre ufremkommelige stier eller ind på meget trafikerede og usikre sletvej - (som i øvrigt kunne have gavn af en kombineret cykel og gåsti i hele længden fra skanderborgvej til chr. X vej) - efterfulgt af et industrikvarter med tung trafik og udpræget løssluppen speederpedal. Kunne også være være oplagt med cykel/gå-passage igennem de gamle tdc-arealer ift at binde Tranbjerg/Slet og Rosenhøj/Viby bedre sammen.
Generelt: bedre adgang til letbanen. Fx viby J hvor hele bakkekvaeteret er afskåret fra nem adgang grundet manglende forbindelse ned i bakkekvarteret ud mod Skanderborgvej, hvilket betyder en omvej til fods på minimum 10 minutter.
Derudover Kongsvang station som mangler en direkte trappe op til skanderborgvej fra perronen for at lette skift til/mellem letbane og bus. I dag sender vinligwsom på Viby J folk ud på en lang omvej for at benytte stationen.
Endelig kunne et langsigtet mål være (mit personlige luftkastel) at etablere en letbanelinje fra Tranbjerg st
(og dermed sydforstæderne via L2) via Hasselager og Stavtrup til Brabrand og Tilst og derpå Skejby og Lisbjerg, som en slags ydre ring af kollektiv hurtig transport til og fra arbejde. I dag kan turen til Skejby fra fx tranbjerg snildt tage en time (som er lig med Viborg, Vejle, Hobro), når man begiver sig ud på ringvejssystemet. En letbane på denne strækning ville kunne koble sig på etape 1 i både syd og nord samt en kommende etape 2 i vest i brabrand (måske med muligjed for omstigning til tog til harlev/skovby/galten/silkeborg på sigt) samt betjene transport på tværs af byen (særligt til arbejdspladser i Viby-Tilst-Skejby) i et, i udstrakt grad eget trace, hvilket kunne garantere kort rejsetid og markant færre biler på vejene.
Ift L2 burde man i øvrigt overveje at gøre den billigere og mere anvendelig for langt flere ved at føre den via banegraven og Aarhus K samt det nye brokvarter (med mange nye medborgere) forbi ceres-byen og DGB og op ad viborgvej frem for at insistere på den fordyrende vej via Park Alle, Vester Alle og over åen.
Download høringssvar som pdf