Gå til hovedindhold

Høringssvar

Forslag til Grøn Mobilitetsplan

Letbane kontra BRT busser

Den eksisterende letbane har kostet Aarhus kommunes skatteborgere en uhyrlig sum surt tjente penge. En ny etape synes derfor at kaste gode penge efter en fiasko. Provokerende, ja.

Mine argumenter mod mere letbane:

Brt busser er langt biligere i indkøb og bedre kvalitetssikrede end de hidtil indkøbte tog.
Busbanerne er der og skal blot tilrettes.
Togskinner, der er lagt, kan kun med besvær fjernes og igen med mange spildte skattekroner.
Vester Alle og Viborgvej har besværlige bakker og her skræmmer erfaringer fra letbane 1. Skiftende temperaturer og nedfaldne blade gør driften ustabil.
Endelig får jeg kuldegysninger ved tanken om, hvad der sker med de gamle bygninger i midtbyen(især på Vester Alle) hvis gravemaskiner får frit spil.
De høje master på letbanestrækninger ser forfærdelige ud (Tag et kig fra Nørreport op ad Randersvej, gys)
At se master og skinner ned gennem vor smukke bymidte vil gøre mig rigtig ked af det.
At få letbanen gennem Ceres krydset bringer mindelser om Nørreport krydset.
Hvis en etape mere letbane er et forsøg på at gøre byen ufremkommelig, er jeg sikker på det vil lykkes.
Efter min mening er togbaner til lange strækninger, og ikke beregnet til at slingre gennem byen. Jeg er den generation, der har kørt med sporvogn gennem byen.
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Anna-Grethe Knudsen

Indsendt

08/04/2025 20:15

Udtaler sig som

Privatperson

Sagsnummer

HS8792881

Informationer

Startdato

Svarfrist

Type

Trafik og transport
Område
Hele kommunen

Hørings-id

H1042

Kontakt

Teknik og Miljø
Aarhus Kommune
Mobilitet

mail: mobilitet@mtm.aarhus.dk