Forslag til Grøn Mobilitetsplan
" Den grønne mobilitetsaftale " - mit høringssvar hertil...
Hej Århus Kommune :-)
1) Lad os behandle vores ældste borgere godt.
Specielt i disse forandringstider.
Jeg foreslår at alle borgere over 75 år fortsat skal lov til at køre overalt i Århus Kommune i deres benzin- og dieselbiler. Også i indre by.
Jo ældre man bliver, des mere kan ens kognitive evner udfordres. Og det bliver vanskeligere at lære nyt. Så det at skulle ud og investere i en ny el- eller hybridbil kan være en uoverskuelig proces. For ikke at tale om en meget dyr ting.
Derfor - belast ikke vores ældre ved at kræve at de skal til at sætte sig ind i ny teknologi.
Og grib ikke voldsomt ind i deres tilværelse, ved pludselig at begrænse deres mulighed for at færdes rundt i byen som de altid har gjort. Det er alvorligt indgribende i deres livskvalitet, og virker meget socialt isolerende og ødelæggende for muligheden for en lykkelig 3. alder.
Eftersom denne borgergruppe er oppe i alderen, vil der over tid ske en " naturlig afgang " af borgere der har denne særlige aftale.
Udstyr alle borgere der nu er 75 år, og de der er ældre, med et klistermærke som de kan sætte i forruden af deres bil. Et klistermærke der synliggør at de må færdes frit i deres biler.
Og hvis vi så lige skal toppe denne ordning, og vise at vi virkelig er en by der er god ved vores ældre - så udløser selvsamme klistermærke i forruden FRI PARKERING i Århus Kommunes parkeringszoner.
Denne ordning skal tilbydes borgere der er født i 1950, eller tidligere.
2) Gratis kollektiv transport - til ALLE byens borgere.
Hvis Århus Kommune skal lykkes med at sikre en levende bymidte med et aktivt handelsliv, så skal det gøres super let og enkelt for århusianere bosiddende i byens forstæder at komme ind til byen.
Jeg foreslår derfor GRATIS KOLLEKTIV TRANSPORT - FOR ALLE byens borgere.
Ikke kun for de som hver dag går på arbejde, som der er lagt op til i mobilitetsplanens testperiode - hvor det er i myldretiden man vil tilbyde gratis kollektiv transport.
Alle de borgere der står udenfor arbejdsmarkedet, og som fx. er på overførselsindkomst, skal også have mulighed for at komme rundt i byen. Denne borgergruppe kan have større forekomst af udfordringer såsom fx. ensomhed. Og ja, dårlig økonomi. Så naturligvis skal disse borgere have muligheder for at kunne komme ud af huset og rundt til byens mange tilbud om socialt samvær.
Det skal være hurtigt, let og enkelt lige at springe på en af byens busser - som kører med 10 minutters intervaller. Sådan en slags trolley-bus ordning.
3) Letbanen.
Efter min mening er det at kaste gode penge efter dårlige, hvis man holder ved at udrulle fase 2 i Letbane projektet. Lad os se det i øjnene, at Letbanen ikke er en god kollektiv transport løsning for Århus. Det ser end ikke ud til at ret mange århusianere benytter den.
Æstetisk er den en kæmpe øjenbæ, og ligner mildest talt en dårlig historie fra det tidligere Østtyskland. Med alle dens strømkabler, skramlen og i det hele taget nedslående udseende.
Lad os stoppe yderligere udrulning af denne skrækkelige misforståelse.
4) Hold Park Allè, Frederiksberg Allè og Vesterbro Torv åbne.
For at bevare en smuk by, hvor transport-flowet fungerer, så bevar disse 3 veje som de er i
dag.
Letbanen skal for Guds skyld ikke ødelægge vores smukke Park Alle, så drop endelig det.
Det vil virkelig skæmme Allèen hvis der skal monteres elkabler, skinner osv. osv.
Please, don`t do it.
Ideen med at spærre Frederiksberg Alle ved Rådhusparken er også en skidt ide. For det vil betyde at billister ikke kan krydse igennem indre by, og i stedet skal ud på en større omvej - hvilket både kræver tid og belaster miljøet med mere brændstof. Og - så vil det i høj grad betyde lange bilkøer ude på Ringgaden. Den øgede trafikmængde på Ringgaden, afledt af en evt. lukning af indre by for bilisme, vil afstedkomme kaos der.
Vesterbro Torv er lidt samme sag. At der er fri bilpassage fra Hjortensgade ned over Vesterbro Torv er igen et ex. på en central og vigtig færdselsåre der sikrer trafikmæssigt flow og fremkommelighed.
Kort sagt - så har vi i dag en by med trafikløsninger der virker. Kloge hoveder har tidligere tænkt de store tanker for hvordan man sikrer god fremkommelighed, trafikflow og brugervenlighed for trafikanterne i Århus. Så vi har allerede de helt rette trafik rammer i indre by.
Så - hvorfor bruge tid og penge på at ændre noget der allerede virker ?
Sats i stedet på at lave en så tillokkende og attraktiv kollektiv trafikløsning, at folk i forstæderne strømmer til og begynder at tage bussen ind til Århus C. Som det mest naturlige i verden. Og lad så byens veje og nuværende løsninger stå som de er i dag. Please....
DET er vejen frem :-)
Hilsner fra
Sussie Bahn
Skæring Egager 1
8250 Egå
Download høringssvar som pdf