Forslag til Grøn Mobilitetsplan
2. etape af letbanen og udfordringer for Ryhaven
En linjeføring fra Edwin Rahrs Vej og direkte ind igennem den nordlige del af Ryhaven vil fuldstændig sabotere det boligområde. Der er 5 områder med parkeringspladser, samt vejkantsparkering med i alt ca. 100 p-pladser. Disse vil blive inddraget til letbanen. Hvor skal de biler holde henne? Beboerne bliver ikke begunstiget af letbanen selvom den kører lige forbi deres vinduer. Der kommer 8 stop i Gellerup og næste stop bliver i Bispehaven. Selvfølgelig er det symbolpolitik når man planlægger stop med få hunrede meters mellemrum op ad Karen Blixens Boulevard og tydeligt har lavet en ghetto prioritering af linjeføringen, men stort set undlader stop i det nordlige Åbyhøj. Brug dog den tomme Elcon grund og lav et attraktiv trafik og boligområde som modpol til butikslivet langs Silkeborgvej. Min frygt er I udnytter den mindre samfundsorienterede befolkningsgruppe som udgør almen bolig segmentet (studerende, indvandre og lavere socialklasser) i Ryhaven, kombineret med den ekstremt korte svartid for offentlig hørring. Holder I fast i linjeføringen, vil I med sikkerhed sikre at den nordlige del af Ryhaven bliver et uattraktivt sted at søge bolig i Aarhus og I vil ændre beboer sammensætning til de svageste indkomstgrupper og det er så midt imellem jeres 2 største ghettoer.
Download høringssvar som pdf