Gå til hovedindhold

Høringssvar

Forslag til Grøn Mobilitetsplan

Kommentarer og forslag til mobilitetsplan

Jeg ser mange gode elementer i planen. Overordnet tilgodeser den i højere grad de bløde trafikanter og kollektiv trafik i den inderste del af Aarhus. Det er positivt efter mere end et halvt århundrede, hvor bilismen har fyldt mere og mere, og nu kan de fleste vist se, at der er alt for mange biler på vejene ift. byens størrelse.

Aarhus har en relativ lille bymidte. Så man kommer allerede i dag nemt rundt i centrum uden bil - hvis man vil. Det kan dog blive endnu nemmere med bedre kollektiv trafik og evt. flere strategisk placerede p-huse i periferien af centrum.

Her følger mine kommentarer og forslag:

Bedre forhold for fodgængere
Jeg vil gerne opfordre til en gennemgang af ventetiden for fodgængere ved fodgængerovergange. Der er mange steder helt horribelt lang ventetid, hvor biler er stærkt overprioriterede. Som fodgængere venter man ofte lang tid, mens bilerne suser forbi. Når der så endeligt er grønt, skal man nærmest løbe over, for at nå det inden det er bilernes tur igen! Især i dårligt vejr føles dette som en forkert prioritering. Og det er det ligeledes, hvis vi ønsker at bløde trafikanter skal tilgodeses i det centrale Aarhus.

Det gælder også når man som fodgænger krydser de store indfaldsveje. Her er der også rødt lys for lang tid (og grønt lys for kort tid). Man kan sjældent nå længere end midterhellen. Og der er det ikke rart at stå og vente mens hundredvis af biler (og lastbiler) suser forbi med op til 80 km/t på f.eks. Grenåvej.

De knapper man kan trykker på for grønt lys i Aarhus har for lidt effekt, da der går meget lang tid fra man trykker på knappen til lyset skifter. Jeg har oplevet i udlandet, hvor godt det fungerer, hvis der bliver rødt for biler og grønt for fodgængere lige umiddelbart efter man trykker på knappen. Sådan må vores system i Aarhus også kunne indrettes!

Inden for Allégade-ringen
På sigt vil det glæde mig, hvis hele byen blev bilfri inden for Allégade-ringen (Naturligvis undtaget beboere, varetransport, taxa, busser mm). Man burde oplagt starte med de brostensbelagte gader i bl.a. hele Latinerkvarteret.

Når den igangværende omlægning af Vestergade og Graven er færdig, bør man i samme stil løbende prioritere at lægge brosten i alle mindre gader indenfor Allégade-ringen. Startende i og omkring latinerkvarteret.
Trøjborg

Husk at Trøjborg også er en del af Aarhus Centrum. Bydelen fremkommer ikke med et eneste ord i mobilitetsplanen. På Trøjborg fylder biler alt for meget i min optik (Både de kørende og de parkerede). Her kunne en begrænsning af trafikken og indsnævring af Kirkegårdsvej/Tordenskjoldsgade/Marienlunds Alle-forløbet give god mening for at tilgodese bløde trafikanter. Det vil give mulighed for bredere fortov, pladsdannelser og udeservering visse steder. Og måske en gennemgående cykelsti. I dag er cykling i Tordenskjoldsgade nærmest med livet som indsats.

Man kunne også med fordel lave ensretning af de mindre gader på Trøjborg. Så biler i gaderne fylder mindre. Og måske indføre skråparkering i den ene side af gaden som man bl.a. kender det fra udenlandske byer. Det kan så give bredere fortov.

Kollektiv trafik
Jeg er daglig pendler med letbanen, og synes det er et fremragende transportmiddel, der passer godt til Aarhus størrelse. Vi blev allerede i starten af 00´erne lovet at letbanen skulle være rygraden i den kollektive trafik i Aarhus. Her er vi desværre langt fra endnu, så udviklingen af letbane til andre bydele bør prioriteres højt.
Der vil også være store fordele i allerede nu at se letbanen, som en del af et større net i Østjylland sammen med GoCollectives ruter og en kommende ny bane til Silkeborg. I dag er der desværre ikke hverken koordineret køreplan eller billetsamarbejde. Se det hele som vores S-togsnet!

Vores nuværende letbane har i øvrigt langt bedre komfort end både el-busser og BRT-bussen i Aalborg. Men på nogle strækninger kan busser godt være et alternativ til letbane og tog. Dog ikke der hvor letbanen fungerer som pendlerforbindelse til ydre dele af kommunen og oplandets største byer.

Alle bybusser bør hurtigst muligt udskiftes til elbusser, som har lang højere komfort end de gamle.

Vi kan med fordel sammenligne os og lade os inspirere af andre større Skandinaviske byer som Göteborg og Oslo. Her er vidtforgrenede net af ”sporvogne”, der ville klæde Midtbyen i Aarhus og give en langt bedre kollektiv trafik.

Jeg vil til sidst foreslå en gratis indre ringrute med mindre elektriske busser, som kører forbi letbanestationer, parkeringsanlæg og seværdigheder Allégade-ringen rundt. Så er der ingen undskyldninger for ikke at stille bilen i et p-hus eller tage toget til byen. Man kunne alternativt gøre det gratis at benytte kollektiv trafik inden for Ringgaden (Zone 1).

Og når alt dette er gennemført, så giv busser og letbane en nye farve, så det signaleres at her er et nyt velfungerende, moderniseret og koordineret system, der er attraktivt og velfungerende. De gule aarhusianske dieselbussers tid er for længst forbi!
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Christian Christensen

Indsendt

09/04/2025 20:34

Udtaler sig som

Privatperson

Sagsnummer

HS3440218

Informationer

Startdato

Svarfrist

Type

Trafik og transport
Område
Hele kommunen

Hørings-id

H1042

Kontakt

Teknik og Miljø
Aarhus Kommune
Mobilitet

mail: mobilitet@mtm.aarhus.dk