Gå til hovedindhold

Høringssvar

Forslag til Grøn Mobilitetsplan

Kolt-Hasselager Fællesråds høringssvar på mobilitetsplan

Her følger Kolt-Hasselager Fællesråds høringssvar på mobilitetsplan:

Helt overordnet er det godt, at der er lavet en mobilitetsplan som fremmer gode grønne byrum og et velfungerende klimavenligt mobilitetssystem. Det er også dejligt at se, at der er tænkt i oplandsbyerne. Dog er det rigtig ærgerligt, at det som vanligt er således, at der ikke er tænkt i, at Østjylland er et sammenhængende byområde med en høj grad af ind- og udpendling. Der er fortsat tænkt i, hvordan borgere kan bevæge sig ind til centrum af Aarhus og ud – hvis der ses bort fra nogle enkelte ruter rundt på ringvejen. Netop fra oplandsbyerne er der også mange, som pendler til andre områder (også udenfor kommunegrænsen) end ind til centrum.
Det er fællesrådets vurdering, at opmærksomheden på, at de fleste ture i oplandet foregår med bil, er korrekt.

Letbanen: Det er ærgerligt, at der investeres massivt i et system, der er dyrt og hvor skinnerne er ufleksible og ikke kan flytte sig med byens udvikling. Der bør i højere grad arbejdes med BRT-busser, som er en mere fleksibel løsning. Samtidig skæmmer letbanens mange master. Vi er glade for, at der er lyttet til ønsket om, at der ikke skal etableres letbane i Kolt-Hasselager, som ville skæmme hele vores by hvis den skulle gå gennem Kolt Østervej.
BRT på Ringvejen: En rigtig god ide.

Højfrekvent busnet: Her skal busplanerne i samarbejde med Midttrafik gentænkes, eller også skal distrikterne for skolebørn og unge gentænkes. De to ting hænger ikke sammen, og så længe det er sådan, så er det for svært for børn og unge i oplandet at benytte de tilbud, som er i regi af skole og unge. For at komme fra fx Kolt-Hasselager til et tilbud i Tranbjerg (samme skoledistrikt) skal et barn ind til Viby for at skifte bus for at køre ud igen. Det er aldeles uhensigtsmæssigt set i lyset af, at vi samtidig drøfter trivsel og deltagelse i fællesskaber. Så kunne man argumentere for at børn/unge kan tage cyklen, men cykelsti til Tranbjerg medfører, at man skal krydse Jegstrupvej et par gange og bløde trafikanter ledes dermed ud i et industriområde, hvor vejen skal krydses for at forblive på cykelstien. Samtidig er der ofte tung og hurtig trafik langs Hovedvejen/Skanderborgvej. Mobilitetsplanen er nødt til at tage højde for hvordan børn og unge inddeles i distrikter eller også må distrikterne flytte sig, så det matcher mobilitetsplanen.

Trin 1 med højfrekvent kollektiv trafikkorridor på Skanderborgvej – er en god løsning, dog skal der tænkes i, at det fra oplandet ofte er et behov at kunne komme syd- eller nordpå fra Skanderborgvej og ikke nødvendigvis ind til centrum af Aarhus.
I udviklingen af en ny busplan sammen med Midttrafik forventer Kolt-Hasselager Fællesråd at der fortsat er høj busbetjening fra og til Kolt-Hasselager via Kolt Østervej.

I forhold til grønne vejafgifter: Her vil vi påpege at roadpricing i høj grad rammer mobilitet hos borgerne i forhold til pendling til arbejdspladser. Vi er blevet tudet ørene fulde med, at vi skal flytte os efter arbejdspladser og samtidig vil man ramme os med afgifter for at gøre det. Det er helt urimeligt. Klima og miljø må være fælles indsatser, der ikke rammer den enkelte på pengepungen – med mindre Aarhus Kommune ønsker at blive tømt for skatteborgere, der arbejder længere væk end kommunegrænsen.

Parkér og rejs: Det er en god ide, såfremt der er tale om gratis parkering. Ved etablering på Skanderborgvej bør parkér og rejs placering gentænkes. Der er tale om parkering så langt inde mod Aarhus, at en stor del af trafikken fra Giber Ringvej og motorvej trækkes ind gennem Kolt-Hasselager, hvilket er urimeligt, når det er langt mere oplagt at Parkér og rejs etableres ved Torshøjsvej/Skanderborgvej/Giber Ringvej. Vi er modstandere af, at parkeringsarealer/opsamlingspunkter i syd er lagt så langt inde mod centrum, at det trækker en stor mængde trafik ind gennem Kolt-Hasselager frem for at fremme, at trafikken parkeres ved Torshøjvej/Giber Ringvej. Det modvirker hele intentionen om det gode liv også i oplandsbyerne. Vi anbefaler, at der placeres opsamling ved Giber Ringvej/Hovedvejen (eller i umiddelbar nærhed), og vi anbefaler derudover også et yderligere punkt ved Oddervej. Hele sydbys-området skal leve med at trafikken udefra trækkes ind gennem byerne. Der bør i forbindelse med Parkér og Rejs være sikker cykelparkering

Sikre cykelruter: Her må vi gøre opmærksom på, at der igen tænkes udefra og ind til centrum, mens det for os i oplandet i lige så høj grad er vigtigt at kunne komme på tværs af Aarhus. Der er ikke sikre cykelveje fra Kolt-Hasselager til Tranbjerg, fra Kolt-Hasselager mod Ormslev af Buggesgårdsvej osv. Der bør fremskyndes et langt mere fintmasket cykel-sti-net som ikke går til centrum.

Trafikøer: Fællesrådet finder det er en spændende tanke, og indgår gerne i dialog med henblik på trafikøer i Kolt-Hasselager, hvor der især er boligområder med mange private fællesveje.

En midtby i en storby: I forhold til en ”blomstrende midtby” vil vi gøre opmærksom på, at der også i midtbyen i Aarhus ligger meget erhverv, som forudsætter møder med gæster fra andre områder, der kommer kørende i bil udefra og skal nå et møde mellem andre møder andre steder. Jo mere besværligt, jo flere skift, og jo længere det varer at komme til og fra et møde i Aarhus (det gælder også på rådhuset), jo mindre attraktivt er det at købe tjenesteydelser, konsulentydelser m.v. fra virksomheder, der er placeret i Aarhus Midtby. Allerede nu er det et fokuspunkt for nogle at fravælge virksomheder som ligger svært fremkommeligt – som for eksempel tæt på havnen, Kystvejen m.v.

Med venlig hilsen
Kolt-Hasselager Fællesråd
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Karen Balling Radmer

Indsendt

09/04/2025 20:38

Udtaler sig som

Råd og nævn

Organisation

Kolt-Hasselager Fællesråd

Sagsnummer

HS3726341

Informationer

Startdato

Svarfrist

Type

Trafik og transport
Område
Hele kommunen

Hørings-id

H1042

Kontakt

Teknik og Miljø
Aarhus Kommune
Mobilitet

mail: mobilitet@mtm.aarhus.dk