Forslag til Grøn Mobilitetsplan
Grøn mobilitetsplan i midtbyen
Grøn Mobilitetsplan i midtbyen:
Dejligt at borgerne har mulighed for at komme med indvendinger eller ideer i forhold til den grønne mobilitetsplan.
Egne erfaringer da Møllevejen tidligere forsøgsmæssigt blev lukket:
Ved at lukke af for kørsel på Hjortensgade fra nordlig retning, vil det få betydning for adgangen til og fra Møllevejen, som nu kun vil kunne tilgås fra en sydlig retning:
Handicappede eller ældre borgere på Møllevejen, som har brug for flextrafik eller taxa, vil derfor få besværliggjort adgangen til banegården og midtbyen (læge, tandlæge samt andre aktiviteter), da lukningen i den ene retning betyder en stor omvej, men samtidigt også en dyrere tur.
Det bliver sværere at planlægge - et yderligere stressmoment, som handicappede/gangbesværede ældre, i forvejen oplever, når de færdes på fortovene, hvor de skal panorere udenom, cykler, skilte, tøjstativer, løbehjul, stilladser, vejarbejde og møbler/affald sat på gaden - valget vil derfor oftest være en taxa/flextrafik, for at komme sikkert frem og til tiden.
Adgangen til og fra Møllevejen bliver samtidigt besværliggjort for rengøringshjælp og anden praktisk hjælp, for borgere, som har brug for denne.
Egne erfaringer som borger bosiddende i en af de nordlige småbyer i Aarhus Kommune:
Offentlig transport til midtbyen for borgere i risiko for smitte:
Hvordan passer vi på borgere, som ikke tåler smitte med diverse virussygdomme eller bor sammen med en, som ikke tåler det, hvis de offentlige busser skal benyttes, for at komme til midtbyen.
I vinterhalvåret, vil der være passagerer, som hoster, nyser, pudser næse - samtidigt sidder man ofte ret tæt og i et forholdsvist lille rum, som bussen er. Muligheden for at benytte mundbind er der, men det vil fortsat være en svær psykisk belastning.
Anskaffelse af elbil gav håb om fortsat at kunne transportere sig til midtbyen og f.eks. tilgå Møllestiens varmtvandsbassin, men nu ser det ud til, at den mulighed vil blive besværliggjort.
Mit håb:
At Aarhus Kommune tænker i en grøn mobilitetsplan er fint, men tempoet det skal foregå i, er alt for hurtigt og uigennemtænkt.
Jeg håber, at politikerne vil kigge ind af og se på, hvordan de har givet grønt lys til, at der bliver bygget nyt på hver en ledig kvadratmeter - kunne der have været grønne områder på nogle af de lokaliteter i stedet for? - kunne det forbedre CO2 udledningen?
Skaber det flere bilister i midtbyen, når der bygges så meget nyt?
Fungerer de offentlige transportmidler tilfredsstillende, hvis biler pludselig ikke har adgang til midtbyen?
Jeg håber, at politikerne i deres mobilitetsplan, vil tænke gode løsninger ind - vedrørende de borgere, som er dårligere stillet pga. forskellige omstændigheder samt kigge på, hvordan de selv agerer, således det hele ikke hastes igennem, for at nå et CO2-mål, som er vigtigt, men kræver et meget grundigt forarbejde og sikrer, at den offentlige transport er tilgængelig og svage borgere bliver taget hånd om.
Grøn Mobilitetsplan i midtbyen:
Dejligt at borgerne har mulighed for at komme med indvendinger eller ideer i forhold til den grønne mobilitetsplan.
Egne erfaringer da Møllevejen tidligere forsøgsmæssigt blev lukket:
Ved at lukke af for kørsel på Hjortensgade fra nordlig retning, vil det få betydning for adgangen til og fra Møllevejen, som nu kun vil kunne tilgås fra en sydlig retning:
Handicappede eller ældre borgere på Møllevejen, som har brug for flextrafik eller taxa, vil derfor få besværliggjort adgangen til banegården og midtbyen (læge, tandlæge samt andre aktiviteter), da lukningen i den ene retning betyder en stor omvej, men samtidigt også en dyrere tur.
Det bliver sværere at planlægge - et yderligere stressmoment, som handicappede/gangbesværede ældre, i forvejen oplever, når de færdes på fortovene, hvor de skal panorere udenom, cykler, skilte, tøjstativer, løbehjul, stilladser, vejarbejde og møbler/affald sat på gaden - valget vil derfor oftest være en taxa/flextrafik, for at komme sikkert frem og til tiden.
Adgangen til og fra Møllevejen bliver samtidigt besværliggjort for rengøringshjælp og anden praktisk hjælp, for borgere, som har brug for denne.
Egne erfaringer som borger bosiddende i en af de nordlige småbyer i Aarhus Kommune:
Offentlig transport til midtbyen for borgere i risiko for smitte:
Hvordan passer vi på borgere, som ikke tåler smitte med diverse virussygdomme eller bor sammen med en, som ikke tåler det, hvis de offentlige busser skal benyttes, for at komme til midtbyen.
I vinterhalvåret, vil der være passagerer, som hoster, nyser, pudser næse - samtidigt sidder man ofte ret tæt og i et forholdsvist lille rum, som bussen er. Muligheden for at benytte mundbind er der, men det vil fortsat være en svær psykisk belastning.
Anskaffelse af elbil gav håb om fortsat at kunne transportere sig til midtbyen og f.eks. tilgå Møllestiens varmtvandsbassin, men nu ser det ud til, at den mulighed vil blive besværliggjort.
Mit håb:
At Aarhus Kommune tænker i en grøn mobilitetsplan er fint, men tempoet det skal foregå i, er alt for hurtigt og uigennemtænkt.
Jeg håber, at politikerne vil kigge ind af og se på, hvordan de har givet grønt lys til, at der bliver bygget nyt på hver en ledig kvadratmeter - kunne der have været grønne områder på nogle af de lokaliteter i stedet for? - kunne det forbedre CO2 udledningen?
Skaber det flere bilister i midtbyen, når der bygges så meget nyt?
Fungerer de offentlige transportmidler tilfredsstillende, hvis biler pludselig ikke har adgang til midtbyen?
Jeg håber, at politikerne i deres mobilitetsplan, vil tænke gode løsninger ind - vedrørende de borgere, som er dårligere stillet pga. forskellige omstændigheder samt kigge på, hvordan de selv agerer, således det hele ikke hastes igennem, for at nå et CO2-mål, som er vigtigt, men kræver et meget grundigt forarbejde og sikrer, at den offentlige transport er tilgængelig og svage borgere bliver taget hånd om.
Download høringssvar som pdf