Forslag til Grøn Mobilitetsplan
GRØN MOBILITETSPLAN SATSER PÅ EL-BILER SOM HOVEDSAGELIG KOMMER TIL AT KØRE PÅ FOSSILE BRÆNDSTOFFER
Den Grønne Mobilitetsplan, der er til høring i Aarhus til og med 13/4, satser på 40% biltransport i 2030 (1). Det kan sammenlignes med, at man kun regner med en kollektiv transport på 11% i 2030.
Man undskylder den høje mængde biltrafik med at 37% af biltrafikken vil være el-biler.
Men er el-biler egentlig særligt klima-, natur- og menneskevenlige?
For at undgå misforståelser først dette: Selvfølgelig skal vi elektrificere mest mulig af transporten og først den kollektive. Selvfølgelig skal vi omstille fra fossilbiler til el-biler, der kører på energi fra sol og vind. Men det er en misforståelse at tro, at el-biler i sig selv er en løsning på klima- og naturkrisen.
El-biler belaster klima og natur. Hvis vi derfor primært satser på at omstille fra fossil-biler til el-biler er det ikke i sig selv en løsning. Og kun under visse forudsætninger kan el-bilerne siges at være en del af løsningen.
STRØM FRA SOL OG VIND?
For det første skal strømmen selvfølgelig komme fra vedvarende energikilder, primært sol og vind. Det er hele forudsætningen for, at el-biler overhovedet kan regnes for grønne.
I 2023 kom 63% af Danmarks energiproduktion fra sol og vind (VE) (2). Det betyder at en udbygning af el-bilernes antal kun får vedvarende energi-strøm under forudsætning af, at vi samtidig udbygger kapaciteten af sol og vind betydeligt. Ellers vil de få strøm fra olie, kul og gas eller biomasse.
Og udbygningen af VE i Danmark går langsomt, især for vind. Der er samtidig mange andre samfundsaktiviteter som alle konkurrerer om den grønne strøm. Og al VE kræver ressourcer og det kræver areal, som belaster biodiversiteten. Så der skal balanceres til sådanne hensyn.
Det problem er særlig stort i Aarhus, hvor kun 2% af energien kommer fra sol og vind. Resultatet er derfor, at nærmest alle el-biler kører på sort strøm. De er i praksis fossilbiler.
KLIMAAFTRYKKET FRA EN EL-BIL, ET EKSEMPEL
For det andet så er klimaaftrykket fra en nyproduceret el-bil stort. Ifølge en analyse fra bilfirmaet Volvo er klimaaftrykket ved produktion af deres el-bil som Volvo mærke XC40 Recharge ca. 25 ton CO2e (17 ton fra materialer, 7 ton Li-ion batteri og 1,4 ton fra ”samling” på bilfabrikken). Dette klimaaftryk pr. bil er altså det aftryk, som bilen har afstedkommet, når den kommer på gaden uden at have kørt en kilometer (3).
Hvis man et øjeblik forestiller sig at Danmark skal anskaffe sig 1 million el-biler - som flere folketingspartier forestiller sig som hovedindholdet i transportens klimaløsning - så vil det betyde et klimaaftryk på ca. 25 mio. CO2e før disse biler har kørt en eneste kilometer. Det er et voldsomt ekstra klimaaftryk, svarende til cirka halvdelen af Danmarks samlede udledninger i et år. Herefter kommer så driften af bilerne, når de kører og bl.a. kræver plads til veje.
EN EL-BIL KRÆVER 6 GANGE SÅ MANGE RESSOURCER SOM EN FOSSIL BIL OG ET STORT AREAL TIL INFRASTRUKTUR
I dag er el-bilerne ofte store biler, SUV’ere, der i gennemsnit bruger 20% mere energi, fordi de er tungere og deres større volumen forøger vindmodstanden, hvilket kræver mere energi. Fremtidens el-biler skal være små.
Et væsentligt argument mod blot at satse på el-biler er, at en el-bil i dag bruger i gennemsnit 6 gange så mange ressourcer som en fossil bil (4). Det belaster de planetære grænser.
Og at el-bilerne kræver betydelige arealer til infrastruktur med motorveje, veje, broer og parkering som ødelægger natur og biodiversitet. El-biler kræver ligeså meget plads til fossilbiler - jævnfør hele diskussionen omkring Infrastrukturplan 2035 med alle de store anlægsprojekter som Kattegatforbindelsen, Egholm-, Hærvejsmotorvejen osv.
Batteriernes mineraler produceres med børnearbejde i slavelignende tvangsarbejde. Alene dét burde føre til overvejelser over, hvordan vi mindsker og stopper sådant tvangsarbejde.
El-biler støjer mere end fossilbiler ved hastigheder over 30 km i timen, fordi de er tungere. Biltrafikken er den vigtigste udleder af mikroplast, der forurener atmosfæren, jorden, havet og os mennesker (4), og el-biler udleder i gennemsnit mere mikroplast end fossilbiler, fordi de er tungere.
En el-bil udleder i sin livscyklus omkring halvdelen af en fossilbil, ifølge regeringens Klimaråds analyse fra 2018 (5).
CONCITO skriver i en senere explainer fra 2024, at udledningerne fra el-biler er kraftigt reduceret siden da. De skriver: ”Men selvom de (el-bilerne, naa) over deres levetid udleder under 1/5 af benzinbilers CO2e, så er ’flere elbiler’ ikke en løsning i sig selv”(6).
Men selv hvis udledningerne fra el-biler er mindsket siden 2018, så udleder de stadig betydelige mængder, og i lyset af at vi allerede har overskredet 6 af 9 planetære grænser, så skal alle yderligere udledninger nøje vejes op mod fordelene.
Og som CONCITO skriver i deres explainer: ”… elbiler forbruger ressourcer, kræver plads og belaster bymiljøet. Elbilen medbringer dermed også problemer som skal løses”.
Derfor skal vi samlet set mindske mængden af biltransport. Og mindske det samlede behov for transport. Den mest klimavenlige transport er som bekendt den, der ikke finder sted.
Vi kan indrette byerne som 15-minutters byer og dermed minimere transportbehovet i vores byer.
Vi kan udbygge alternativerne til biltransport ved at få langt flere over på elektrificeret kollektiv trafik og cykling. Vi kan fremme bustrafikken ved at lave selvstændige vejbaner til højfrekvente busser i byerne, for at sikre fremkommeligheden. Mellem byerne kan motorvejene omprogrammeres, så el-busser får en vejbane i hver retning.
Og vi kan sikre at mest mulig bilkørsel foregår i samkørsel og deleordninger, som kraftigt vil reducere mængden af bil-transport. Der er mange muligheder. Og primært handler de om at gøre tingene radialt anderledes.
--------------------------------
1) Side 4 i forslaget til Grøn Mobilitetsplan https://deltag.aarhus.dk/sites/default/files/documents/Bilag 1 - Aftale-om-groen-mobilitetsplan.pdf
2) Jf artikel i Dansk Fjernvarme, der referer til Energistyrelsens tal for 2023 https://danskfjernvarme.dk/aktuelt/nyheder/2024/2023-boed-paa-rekordhoej-produktion-af-sol-og-vindkraft
3) Analysen er fra NOAH og Rådet for Bæredygtig Trafik, NOAH Trafiknogen: https://noah.dk/sites/default/files/2022-12/Blind satsning på messer af elbiler er en miljømæssig, arealmæssig og klimamæssig blindgyde, der alene er til fordel for bilbranchen.pdf
4) Jf. første version af oplæg af Toke Haunstrup Bach Christensen, senior trafikforsker ved Aalborg Universitet ved TV-Studie Grønt Aarhus om Grøn Mobilitet 25. marts 2025 - se udsendelsen og oplægget på Det Fælles Bedstes you tube kanal
https://www.youtube.com/watch?v=Xb6cr5FdOH4&t=6s
5) Klimarådet: ”Hvor klimavenlige er el-biler sammenlignet med benzin- og dieselbiler” (2018), s. 11 https://klimaraadet.dk/sites/default/files/imorted-file/baggrundsnotat_-_hvor_klimavenlige_er_elbiler_sammenlignet_med_benzin-_og_dieselbiler_0.pdf
6) CONCITO: ”El-biler er et vigtigt middel til at reducere vejtransportens klimapåvirkning. Men flere el-biler er ikke et mål i sig selv” (2024) https://concito.dk/concito-bloggen/elbiler-er-vigtigt-middel-til-reducere-vejtransportens-klimapaavirkning-men-flere?fbclid=IwY2xjawFrFflleHRuA2FlbQIxMQABHQy0GQDCm5tgwE6xft_ZfoJN8kVk6JTIXqyq1UDOrBmJlgql0Dv1qJ82Rw_aem_cVcKUphwBP63sXbHLEdiig - man henviser til en undersøgelse bragt i Region Hovedstaden https://www.regionh.dk/til-fagfolk/trafik/Groenne-koeretoejer/Sider/Elbilers-klimapaavirkning.aspx
Download høringssvar som pdf