Forslag til Grøn Mobilitetsplan
Udbygninger af letbanen
Da letbanen blev etableret, blev der indført kvartersdrift frem til Mårslet. Den har derfor ikke været en forbedring for Beder, Malling og Odder. Etablering af kvartersdrift hele vejen til Odder vil være en stor forbedring.
I mobilitetsplanen skitseres der et park-and-ride anlæg i Skåde, hvor Oddervej møder Ringvej Syd. Det bør flyttes sydpå til der hvor Giber Ringvej møder Oddervej i trekanten mellem Oddervej og jernbanen med indkørsel, reguleret af lyskryds overfor Nymarksvej. Det vil samtidig løse problemet med de mange uheld i dette vejkryds. Og ved at genoprette det nedlagte stoppested for Letbanen ved Egelund vil der være god adgang til denne.
Letbanen har dog den store fejl at spændingen i køreledningen er alt for lav. Det ser man i dag i de hyppige aflysninger i det åbne land. Mest til Grenaa. Det vil derfor være helt forkert at lave en letbanestrækning til Silkeborg - det vil blot medføre endnu flere problemer med aflysninger fordi toget ikke kan få strøm. I stedet bør man elektrificere den eksisterende strækning over Skanderborg og Ry.
Download høringssvar som pdf