Forslag til Grøn Mobilitetsplan
”NULUDLEDNING I 2030” = SE 1) BORT FRA 63% AF UDLEDNINGERNE OG 2) GØR NOGET FOR LIDT OG FOR SENT
Aarhus Klimaplan fastholder nuludledning i 2030 som klimamål (1).
Samtidig bygger man nye betonhøjhuse og murstensparcelhuse som aldrig før. Investerer i store anlægsprojekter som Stadion, Marselis Tunnel, Lufthavnen. Satser på flere turister - bl.a. 200.000 krydstogtgæster (2), flere containerskibe med varer, mere fly med turister fra hele kloden (3), mere handel og forbrug …. Mere vækst.
Man siger ét og gør noget fuldstændig andet. Aarhus har et byråd der i sin praksis er SÅ ligeglad med klodens kriser.
Aarhus Byråd misinformerer konsekvent og systematisk borgerne. Kommunen har fået mange internationale priser for sit klimamål; man burde få en greenwasher-pris for måden, man skjuler virkeligheden på.
Klimaplanen viser fx kurver over faldende CO2 i Aarhus fra 1990-2023. Alle må tro at vi er på rette vej. Men kurven falder kun fordi kommunen har udeladt biomasse, internationale transport og CO2 i importerede varer (det såkaldte scope 3), som i dag udgør 63% af alle Aarhus udledninger.
Byrådet har gentagne gange i byrådssalen lovet at inddrage alle CO2-udledninger, men ups, det kiksede. Vi har spurgt rådmand, borgmester, klimachef om det ikke er dybt vildledende. De fik en underordnet til at ringe op med et ikke-svar.
Hvis man medtog alle CO2-udledninger ville CO2-kurcerne stige alle årene fra 1990. Aarhus udleder stadig mere år for år og klimamålet nuludledning bliver stadig mere absurd, mens man siger det stik modsatte til borgerne.
Vi er ikke på vej mod løsninger, vi er på vej mod et økologisk sammenbrud. Og det ved politikerne i Byrådet i virkeligheden godt:
”Voldsomt vejr, oversvømmelser og tørke. Den globale klimakrise kan mærkes i Aarhus. Mange aarhusianere oplever allerede i dag, at skybrud oversvømmer veje og kloaker, at stigende grundvand giver store udfordringer med fugtige kældre, og at haver og marker skiftevis er knastørre og drivvåde. Udfordringerne kræver handling. Aarhus vil være en del af løsningen frem for en del af problemet” - sådan indleder borgmester Anders Winnerskjold og Rådmand for Teknik & Miljø i Klimaplanens forord.
Alligevel fortsætter væksten. Bag alle ordene er Aarhus’ nuværende Byråd med et flertal af S, V og K i sin praksis et-hundrede procent ligeglad med fremtidige generationer, natur, biodiversitet, klima. Det meste handler om penge, her og nu, og resten handler om at please vælgerne med ikke-handling (4).
GRØN MOBILITET
Transporten står for 50% af Aarhus’ udledninger og forventes at stå for 2/3 i 2030, hvis man ikke gør noget.
Byrådet har lagt en ”Aftale om Grøn Mobilitetsplan” (GMP) frem i høring til og med 13/4 (5). Den kalder sig grøn, fordi den gør lidt af det rigtige. Men alt for lidt og alt for sent. ”En tynd kop te”, som et byrådsmedlem sagde.
Noget af dét, der skal virke - fx Letbane etape 2 og BRT på Ringvejen - vil først være i drift efter 2030, dvs. på det tidspunkt, hvor vi ifølge videnskaben permanent overskrider Parisaftalens mål om 1,5 grader. Når dét sker overskrider vi ifølge klimavidenskaben de fem første Tipping Points, hvorefter større økosystemer begynder at bryde sammen (6).
Men det er ikke noget man drøfter i en sådan plan. Hverken Klimaplanen eller Grøn Mobilitetsplan ser nogensinde planerne i forhold til de mål, vi skal nå (1,5 grader), og de grænser vi ikke må overskride (de planetære grænser). Det skal bare se godt ud.
Noget er bare så pinlig tyndt: Forvaltningen havde fx lagt op til en cykelplan til ½-1½ milliard aug. 2024. Det endte som én cykelsti og noget cykelfremkommelighed til 56 mio., da politikerne havde lagt budget et par måneder senere. I 2007 fremlagde Byrådet første gang en cykelplan. Nærmest intet skete. I 2017 blev den revideret. Tæt på intet skete. Nu har man så lagt en ny plan frem, hvor der heller ikke sker noget.
Det er ikke et byråd der arbejder seriøst med omstilling.
Indsatsen for at bremse og minimere bilismen er utrolig ringe: Man satser på, at bilerne stadig i 2030 udgør 40% af al transport, mens til sammenligning 11% skal være kollektiv trafik (7).
I dag er sidste dag for høringssvar til den grønne mobilitetsplan, politikerne har lagt frem. Det er en plan der ifølge kommunens egne oplysninger vil reducere CO2 med max 112.000 tons CO2 årligt i 2030, selvom udledningerne årligt er 680.000 tons (8).
Planen medtager ikke udledningerne fra containerskibe, krydstogtskibe, færger, fly, lastbiler internationalt. Man medtager dermed ikke hovedparten af Aarhus-transportens forbrugsudledninger. Opgaven med at reducere CO2-udledninger er med andre ord i virkeligheden langt større end de 680.000 tons, man angiver.
Der er samtidig en lang række lavthængende frugter som man kunne anvende i omstillingen, men som aldrig kommer i spil i mobilitetsplanen:
- Vi kan indrette busgader og egne vejbaner til el-busser der køre med mange afgange. Gøre kollektiv trafik gratis. Indrette store dele af byen med cykelgader. Lave parkér & rejs-anlæg mange steder i periferien til bilerne. Indrette mange trafikøer, ikke kun to. Lave en stor nul-emissionszone inden for Ringvejen og ikke kun en lille zone inden for Allegade-ringen, der først træder i kraft fra 2027 og kun som eksperiment i 3 år. Indrette bykvartererne som 15-minutters byer - Osv.
Se forslagene fra borgere, ngo’er, eksperter og forskere indsamlet af Det Fælles Bedste i efteråret 2024 (9)
EN SAMTALE MELLEM BORGERE OG POLITIKERE I STEDET FOR GREENWASHING
Måske er det på tide at politikerne taler ærligt med befolkningen om problemerne. Man kunne fx sige:
”Vi ved at der er mange bil-ejere i Aarhus Kommune, og at I elsker jeres biler. Det gør det svært for os at mindske klimaaftrykket tilstrækkeligt. Men hvis vi ikke reducerer udledningerne omgående, så vil I og jeres børn opleve voldsomme klimakonsekvenser, der vil gøre fremtidens hverdag umådelig svær, nogen gange nærmest umulig.
Derfor er vi - Aarhus Byråd - nødt til, som dem der varetager borgernes langsigtede og fælles interesser, at tage ansvar og igangsætte de nødvendige skridt til omstilling. At gøre det, der er nødvendigt, frem for det, der er let. Vi omstiller derfor al transport i Aarhus radikalt og omgående, så vi når vores klimamål. Det vil have omfattende påvirkninger af alles dagligdag. Vi vil forsøge at gøre generne mindst mulige og inviterer alle borgere til en række dialogmøder, hvor vi gennemgår planerne og deres detaljer for at hjælpes om omstillingen”.
Det nuværende Byråd kunne ikke drømme om at gøre eller sige sådan. Det er derfor vi skal vælge et nyt byråd. Et grønt Byråd, der tør tage omstillingen seriøst. Det er 18. november er der byrådsvalg.
Næste udsendelse i TV-Studie Grønt Aarhus (23/4) handler om ”Grønne Byråd i Aarhus og i Danmark”.
-------------------------------------
1) Forslag til Klimaplan 2025-2030, side 3 og 4 https://deltag.aarhus.dk/sites/default/files/documents/Forslag Klimaplan 2025-2030_0.pdf
2) Aarhus Havn forventer et rekordbesøg af krydstogtgæster på 200.000 https://www.tv2ostjylland.dk/aarhus/aarhus-havn-forventer-besogsrekord-for-krydstogtgaester?fbclid=IwY2xjawJoOKxleHRuA2FlbQIxMAABHgGz6dNs6EUJD-7yxv6UXwcqM1G-7VT8PNyls7Rm3O3quWzixl-subcVSbXZ_aem_l_enrtMwjIXgsiqTxv1pyg
3) Lufthavnens businessplan siger at Lufthavnen, Aarhus Airport, skal tredoble sine flyrejser fra 2025-2030. Planen var en forudsætning for et lån fra Aarhus Byråd.
4) Se en grundig gennemgang af klimaplanen her https://detfaellesbedste.dk/wp-content/uploads/2025/02/39_nyhedsbrev_Klimaplan_KomprimeretFinal.pdf
5) Forslag til Grøn Mobilitetsplan - https://deltag.aarhus.dk/hoering/forslag-til-groen-mobilitetsplan
6) Se TV2’s omtale af rapporten om Global Tipping Points fra 2023 https://vejr.tv2.dk/2023-12-07-jorden-er-paa-randen-af-fem-katastrofale-tipping-points-viser-ny-rapport og den bagvedliggende videnskabelige rapport, Global Tipping Points, her https://report-2023.global-tipping-points.org/
7) Grøn Mobilitetsplan, side 4 https://deltag.aarhus.dk/sites/default/files/documents/Bilag 1 - Aftale-om-groen-mobilitetsplan.pdf
8) GMP taler ganske vist om en reduktion på 270.000 tons CO2e, men det er med Roadpricing, som Folketinget formentlig ikke vedtager inden 2030, og med 37% el-biler som kommunen uden fagligt belæg har hævet fra landsgennemsnittet på 21% i 2030.
9) Se a) Manifest for Grøn Mobilitet https://detfaellesbedste.dk/wp-content/uploads/2025/02/40_nyhedsbrev_Klimaplan_GroenMobilitet_2.pdf eller
b) Aarhusianske borgerforslag til Grøn Mobilitet https://detfaellesbedste.dk/wp-content/uploads/2025/01/38_nyhedsbrev_Borgerforslag_mobilitet_13.pdf eller
c) Ultrakort Manifest for Grøn Mobilitet https://detfaellesbedste.dk/wp-content/uploads/2025/04/41_nyhedsbrev_mobiliet_manifest_ultrakort.pdf
Download høringssvar som pdf