Gå til hovedindhold

Høringssvar

Forslag til Grøn Mobilitetsplan

Fremkommelighed Aarhus Ø

Jeg vil gerne udtrykke min anerkendelse for det omfattende arbejde, der er lagt i mobilitetsplanen for Aarhus. Som borger på Aarhus Ø, der dagligt oplever udfordringerne med fremkommelighed, er jeg glad for at se, at planen søger at adressere nogle af de mest presserende problemer, især i Nørreportkrydset og ved Østbanetorvet.

Det er yderst positivt, at mobilitetsplanen inkluderer indsats #20, som fokuserer på forbedringer i Nørreportkrydset og trafikplanen for Aarhus Ø. Investeringerne i kollektiv trafik og cykeltrafik er også meget velkomne og vil uden tvivl øge incitamentet til at vælge mere bæredygtige transportformer. Derved er der grund til at tro på, at andelen af trafik, der afvikles i biler, reduceres.

Men vil det også gælde antallet, når Aarhus Ø yderligere udbygges? Der planlægges pt. med yderligere udbygning af boliger og erhverv, herunder boliger til 2.500 personer på Pier 3, 305 nye boliger i Mejlbryggen og en ny erhvervsejendom (Hængslet). Mere forventes at følge, når de resterende byggefelter disponeres.

Samtidigt er det besluttet at øge frekvensen på Letbanen i myldretiden betydeligt. Med planlagt 5 minutters interval i hver retning på L2, vil passage af Nørreportkrydset i bil i retning mod Aarhus Ø og fra Aarhus Ø mod Europaplads blive yderligere hæmmet.

En stor del af pendlertrafikken til og fra Aarhus Ø går mod syd langs E45 mod trekantsområdet. For mange af dem er cykling eller kollektiv trafik ikke en realistisk mulighed i dagligdagen.

Jeg opfordrer Byrådet til at sikre, at indsatserne vedrørende fremkommelighed til og fra Aarhus Ø baserer sig på grundige og realistiske fremskrivninger af trafik og fremkommelighed efter yderligere udbygning af Aarhus Ø og med øget frekvens på Letbanen.
Et konkret forslag til at styrke fremkommeligheden til og fra Aarhus Ø, som ikke står i
modsætning til ambitionen om at mindske trafikbelastningen i midtbyen (særligt Kystvejen, Havnegade og Spanien), vil være at etablere en fast forbindelse til biltrafik fra Bernhard Jensens Boulevard langs Pier 2 eller Pier 3 over eller under indløbet til Bassin 1 og 2 til Mellemarmen, hvorfra trafikanter kan fortsætte ad Sydhavnsgade til Marselis Boulevard videre mod E45 Syd.

Denne løsning er nok ikke er den billigste, men jeg mener, at det er en nødvendig investering for at sikre en bæredygtig og effektiv fremkommelighed for fremtidens fuldt udbyggede Aarhus Ø.
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Morten Winterberg

Indsendt

13/04/2025 10:50

Udtaler sig som

Privatperson

Sagsnummer

HS2532206

Informationer

Startdato

Svarfrist

Type

Trafik og transport
Område
Hele kommunen

Hørings-id

H1042

Kontakt

Teknik og Miljø
Aarhus Kommune
Mobilitet

mail: mobilitet@mtm.aarhus.dk