Gå til hovedindhold

Høringssvar

Forslag til Grøn Mobilitetsplan

Grøn mobilitet kræver lokal omtanke – høringssvar fra Skjoldhøj Grundejerforening, DKs største grundejerforening

Den grønne mobilitetsplan indeholder mange gode elementer, som vi som beboere i Aarhus glæder os over. Især er det vigtigt at mindske mængden af biler, der hver dag drøner forbi vores grundejerforening og dets cirka 5000 beboere. Vi bakker op om ønsket om at styrke kollektiv transport og grøn mobilitet, men vil samtidig udtrykke bekymring for en række forhold, som har direkte konsekvenser for vores lokalområde. Selvom vi er Danmarks største grundejerforening, føler vi os omringet af massivt trafikerede veje, som er blevet en korridor til E45, og der er visse elementer i planen, som vi håber, man vil genoverveje.

Pendlerplads på Anelystvej
Intentionen om at etablere parkér-og-rejs-anlæg i tilknytning til detailhandel er forståelig, og det giver god mening at udnytte eksisterende funktioner. Men i praksis er området omkring Bilka på Anelystvej allerede i dag præget af store trafikale udfordringer – især i myldretiden, i weekender og op til helligdage. At tilføje yderligere pendlertrafik risikerer at forværre problemerne betragteligt. Krydset Anelystvej/Agerøvej/Anelystparken er et kendt knudepunkt, og også indkørslerne til Bilka fra Agerøvej samt krydset Holmstrupgårdsvej/Agerøvej er allerede belastede – sidstnævnte i en grad, hvor der hyppigt sker uheld. Her efterlyser vi i øvrigt en rundkørsel. En pendlerplads kan være en god løsning – men kun hvis den følges op af tydelige kapacitetsforbedringer og trafiksikre løsninger.

Øget bustrafik på Skjoldhøjvej
Skjoldhøjvej er i forvejen en af de mest belastede veje i vores område og bruges intensivt som gennemfartsvej både mod Aarhus C og E45. Derfor vækker det bekymring, at planen lægger op til en fordobling af busafgange på en strækning, hvor hastighedsgrænsen er 70 km/t, og hvor de planlagte stoppesteder mangler buslommer. Uden buslommer vil busserne blokere for trafikken, hvilket skaber kø, irritation og potentielt farlige situationer. Trafikken skal glides – ikke bremses. Derfor anbefaler vi klart, at der anlægges buslommer ved begge stoppesteder på strækningen.

Hastighedsgrænser
Skjoldhøjvej er i forvejen en af de mest belastede veje i vores område og bruges intensivt som gennemfartsvej både mod Aarhus C og E45. Derfor vækker det bekymring, at planen lægger op til en fordobling af busafgange på en strækning, hvor hastighedsgrænsen er 70 km/t, og hvor de planlagte stoppesteder mangler buslommer. Uden buslommer vil busserne blokere for trafikken, hvilket skaber kø, irritation og potentielt farlige situationer. Trafikken skal glides – ikke bremses. Derfor anbefaler vi klart, at der anlægges buslommer ved begge stoppesteder på strækningen.

Trafikken gennem rundkørslen ved Holmstrupgårdsvej
Rundkørslen ved Holmstrupgårdsvej er et centralt trafikknudepunkt i Aarhus Vest og oplever allerede i dag store kapacitetsproblemer. Når busser skal stoppe uden buslomme, opstår der propper og uhensigtsmæssige situationer. For at sikre en bedre afvikling af trafikken – og mindske irritationen blandt både bilister og buspassagerer – opfordrer vi til, at der etableres en buslomme ved stoppestedet i rundkørslen. Det er en lille investering med stor effekt.

Linje 14 og kapacitet i myldretiden
Linje 14 er ikke bare en bus – det er en livsnerve for tusindvis af borgere i Aarhus Vest. Ifølge Midttrafik er det den tredje mest benyttede linje i kommunen, og vi kender fra hverdagen, hvor overfyldt den ofte er. Hvis ambitionen er at få flere over i kollektiv trafik, skal der også være plads til dem. To afgange i myldretiden er ikke nok. Sammen med Fællesrådet for Tilst, True og Skjoldhøj foreslår vi derfor, at linje 14 opgraderes med flere afgange i de travleste timer. Det er et enkelt og effektivt tiltag, som kan gøre en reel forskel – både for brugerne og for de overordnede klimaambitioner.

Afslutningsvis vil vi gerne understrege, at vi deler ambitionen om en bedre og grønnere mobilitet. Men det må ikke ske på bekostning af tryghed, fremkommelighed og hensynet til de borgere, som allerede i dag føler sig pressede af trafikken.

Vi håber, at ovenstående input vil indgå i den videre prioritering og planlægning.

Med venlig hilsen
Anne-Mette Gyldenløv Grosen
Bestyrelsen for Skjoldhøj Grundejerforening
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Anne-Mette Gyldenløv Grosen

Indsendt

13/04/2025 15:34

Udtaler sig som

Forening, organisation eller bestyrelse

Organisation

Skjoldhøj Grundejerforening

Sagsnummer

HS3284596

Informationer

Startdato

Svarfrist

Type

Trafik og transport
Område
Hele kommunen

Hørings-id

H1042

Kontakt

Teknik og Miljø
Aarhus Kommune
Mobilitet

mail: mobilitet@mtm.aarhus.dk