Gå til hovedindhold

Høringssvar

Forslag til Grøn Mobilitetsplan

Høringssvar fra Dansk Blindesamfund Kreds Østjylland til Grøn Mobilitetsplan

- Høringssvar fra Dansk Blindesamfund Kreds Østjylland til Aarhus Kommunes Grønne Mobilitetsplan:

Vi mennesker med et synshandicap ønsker ligesom alle andre at bidrage til den grønne omstilling og bakker op om målet om en mere bæredygtig mobilitet. Det forudsætter dog, at de løsninger, som iværksættes som led i planen er tilgængelige for os. Ellers risikerer vi at blive hægtet af og blive stillet ringere og have færre muligheder for at leve et liv på lige fod med andre.

- Styrket offentlig transport:
Vi ser derfor positivt på, at kommunen har fokus på at styrke den offentlige transport i den nye mobilitetsplan. En velfungerende, tilgængelig og højfrekvent offentlig befordring er afgørende for, at personer med synshandicap kan bevæge sig trygt og selvstændigt rundt i byen.

- Vedligehold og udbyg akustiske trafiksignaler:
Det skal være trygt for blinde og svagsynede at krydse vejene på egen hånd her i byen. Derfor er det helt afgørende, at akustiske trafiksignaler fungerer korrekt og kan høres tydeligt. Vi oplever, at mange signaler enten ikke virker eller er for svage. Mobilitetsplanen bør indeholde konkrete tiltag og midler til både vedligeholdelse og opsætning af flere akustiske signaler i de mange kryds rundt omkring i byen.

- Cykler skaber utryghed:
Cykler – både almindelige og elcykler – kommer med utrolig høj fart, og vi kan som synshandicappede ikke høre dem. Cyklerne er blevet en alvorlig fare for os. Vi kan ikke orientere os efter dem auditivt og vi kan ikke forudse deres bevægelser. Utrygheden forstærkes af, at cyklister nu i en del kryds må svinge til højre i kryds, selv når der er grønt for fodgængere. Vi oplever desuden, at det er blevet langt mere utrygt at stige ind og ud af busser, hvor man skal krydse en cykelsti, da cyklisterne kommer med høj fart, og da vi har vanskeligt ved at høre dem bl.a. på grund af trafikstøj. Vi opfordrer til, at kommunen i mobilitetsplanen indarbejder tiltag, der tager højde for disse problematikker, herunder hastighedsbegrænsninger, tydelig opdeling mellem cykelstier og fodgængerarealer samt oplysning til cyklister om hensyn til blinde og svagsynede.

- Taktile ledelinjer med god kontrast skal prioriteres:
En vigtig del af den fysiske tilgængelighed er ledelinjer, som blinde og svagsynede bruger til - ved hjælp af fødderne og den hvide mobilitystok evt. sammen med en førerhund - at orientere sig i byrummet. Det er desuden vigtigt, at farverne på ledelinjerne vælges, så de danner god kontrast med omgivelserne. Vi savner konkrete initiativer i planen om at udbrede og vedligeholde ledelinjer. Ledelinjer bør tænkes ind fra starten i al planlægning, og eksisterende ledelinjer bør løbende efterses og forbedres.

- Mulighed for afsætning tæt på bestemmelsesstedet:
Det er vigtigt, at grøn mobilitet ikke forhindrer dør-til-dør transport for dem, der har behov for det. Mange personer med synshandicap kan af forskellige årsager ikke benytte busser eller letbane og er derfor afhængige af handicapkørsel, taxakørsel eller at blive kørt af pårørende til indgangen på bestemmelsesstedet. Det er ikke tilstrækkeligt at blive sat af 300 meter fra døren. Mange med et synshandicap kan ikke orientere sig og bliver bange, hvis afsætning og påstigning ikke kan foregå ved indgangen. Vi opfordrer derfor til, at der i mobilitetsplanen afsættes plads og adgang til denne form for befordring – også i midtbyen og andre områder, hvor biltrafikken begrænses.

- Afslutning:
Grøn mobilitet skal være inkluderende. Det er afgørende for blinde og svagsynede, at tilgængelighed i bred forstand bliver tænkt ind i alle tiltag i mobilitetsplanen, og det bliver husket, at tilgængelighed ikke kun er ledelinjer, lydfyr, kantstene m.v. men fx også mulighed for at blive kørt til døren, færdes sikkert på velafmærkede fortove og gangstier, at kunne stige sikker ind og ud af busserne samt at kunne regne med, at grønt lys i fodgængerovergange betyder, at det er sikkert at krydse. Vi står meget gerne til rådighed med yderligere uddybning af ovenstående og med input i den videre proces med de konkrete tiltag i Mobilitetsplanen.

Med venlig hilsen
Dansk Blindesamfund Østjylland
Helle Kaas Schmidt: kredsformand.
Daniel Gartmann: Bestyrelsesmedlem, tilgængelighedsvejleder.
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Daniel Gartmann

Indsendt

13/04/2025 18:39

Udtaler sig som

Forening, organisation eller bestyrelse

Organisation

Dansk Blindesamfund Kreds Østjylland

Sagsnummer

HS5493308

Informationer

Startdato

Svarfrist

Type

Trafik og transport
Område
Hele kommunen

Hørings-id

H1042

Kontakt

Teknik og Miljø
Aarhus Kommune
Mobilitet

mail: mobilitet@mtm.aarhus.dk