Gå til hovedindhold

Høringssvar

Forslag til Grøn Mobilitetsplan

Forslag til Grøn Mobilitetsplan

HØRINGSSVAR Aarhus Ø d. 12. april 2025
Høringssvar vedrørende Forslag til Grøn Mobilitetsplan.

Kære Aarhus Kommune.

Fællesrådet for Aarhus Ø og de bynære havnearealer (FAØ), der repræsenterer 35 ejer-, bolig- og fritids-foreninger på Aarhus Ø med tilsammen ca. 7.000 beboere og medlemmer, har med stor interesse modtaget ”Forslag til Grøn Mobilitetsplan”.

Tak for et fint og omfattende Forslag til Grøn Mobilitetsplan bilagt Indsatskatalog, der bringer både overblik, fokus og retning på Mobilitets-udfordringerne i Aarhus Kommune, samt bringer konkrete forslag til indsatser og tiltag for den fremtidige Mobilitets-udvikling i Aarhus Kommune.

Fællesrådets for Aarhus Ø og de bynære havnearealer, har dels nogle generelle betragtninger og bemærkninger til Forslaget til Grøn Mobilitetsplan, og dels nogle specifikke opmærksomhedspunkter, anbefalinger og forventninger til konkrete fokus- og indsatsområder, som er særligt relevante for mobiliteten/trafikken til og fra samt på Aarhus Ø, og som ønskes indarbejdet i den endelige Mobilitetsplan.

GENERELT om Forslag til Grøn Mobilitetsplan
En vision og ambition kunne være en Grøn Mobilitetsplan, som sikrer fremkommelighed og tilgængelighed ind og ud samt rundt i Aarhus, for alle typer trafikanter og alle trafikformer.
En Grøn Mobilitetsplan som respekterer og koordinerer de enkelte trafikformer, uden at den ene overruler den anden, og som prioriterer overblik, hensyntagen, sikkerhed og tryghed i trafikken for alle trafikanter.
En Grøn Mobilitetsplan som prioriterer og fremmer kollektiv trafik, cyklister og gående, men som også erkender, anerkender og respekterer at mange borgere er afhængige af en bil for at få deres dagligdag til at hænge sammen med børn, job, indkøb og fritidsaktiviteter.
En Grøn Mobilitetsplan som sigter efter, at opnå den CO2-besparelse samt borger-gevinst og tilfredshed, som ligger i at få trafikken i Aarhus til at fungere og glide, og undgå timelange kødannelser hvor de fortsat mange diesel- og benzin-biler unødigt udleder CO2, samt spilder borgernes tid og penge.

Mange byrådspolitikere udtrykker ønske og mål om en stærk Midtby, hvor endnu flere borgere har lyst til at bo, og som kan tiltrække og fastholde børnefamilierne.
Der efterlyses en generel forståelse og anerkendelse af, at selv om man bor centralt, har mange borgere og beboere i Midtbyen det samme behov for en bil til transportmæssigt at få dagligdagen til at hænge sammen, som borgere der bor i forstæderne eller oplandet.
Det bør derfor prioriteres og sikres at beboere i Midtbyen kan komme til og fra deres bolig i bil, samt tilstrækkelige og pris-rimelige beboer-P-pladser tæt på boligen og med elbil-lademuligheder.

KOLLEKTIV TRAFIK
INDSATS #2: ØGET SERVICENIVEAU PÅ BUSLINJERNE 3A OG 4A
Kollektiv trafik er et vigtigt bindeled mellem Aarhus Ø og det øvrige Aarhus, og kan være med til at reducere behovet for bilkørsel på Aarhus Ø.
Fællesrådet ser derfor med glæde at Mobilitetsplanens indsats 2 øger serviceniveauet og hyppigheden på buslinje 3A til 5 minutters interval, hvilket giver endnu flere mulighed for at gå fra bil til offentlig transport på Aarhus Ø.
Fællesrådet har følgende ønsker og anbefalinger til buslinje 3A på Aarhus Ø:
• Bus 3A bør udelukkende køre frem og tilbage på Bernhard Jensens Boulevard (BJB), og køre ind og ud af Aarhus Ø via Nørreport krydset, som beskrevet i den netop vedtagne Visionsplan for Aarhus Ø. Dette giver den mest effektive, hurtige og sikre buslinje 3A til og fra Aarhus Ø.
• Den nuværende linjeføring for 3A gennem Knudrisgade og via Østbanetorvet, Hjortholmsgade, Dagmar Petersens Gade og Ester Agerbos Gade samt BJB, giver ud og hjem 4-5 ekstra snævre og farlige sving hver vej, hvilket undgås ved en direkte linjeføring via BJB og lige over Nørreportkrydset.
• Der bør etableres vendeplads for buslinje 3A for enden af BJB i stedet for nuværende bil-parkering ved Jette Tikøbs Plads.
• Der bør etableres stoppesteder jævnt fordelt på BJB, så afstanden til et stoppested ikke forhindrer nogle borgere i at anvende bussen, og at bussen er et reelt godt alternativ til bilen.
• Den rigtige linjeføring og de rigtige stoppesteder bør etableres så hurtigt som muligt, da indførelsen af 5 minutters drift kun giver mening, hvis de øvrige forhold er på plads.
• Sidst men ikke mindst, så bør linjeføringen via BJB etableres NU, før det koster ulykker ved Østbanetorvet, hvor bussen skal gennem to S-sving med stor risiko for højresvingsulykker.

Supplerende Kvarter-bus: Aarhus Ø, Østbanetorvet, Universitetet, Trøjborg.
En supplerende Kvarter-bus som forbinder Aarhus Ø, Østbanetorvet/Letbanestop, Universitetet og Trøjborg, vil give en yderligere opgraderet og forstærket kollektiv trafikbetjening af Aarhus Ø, for de mange børn og unge der bor på Aarhus Ø, og som går i daginstitution ved Østbanetorvet, i skole på Trøjborg samt studerer på Aarhus Universitet. Ligesom det vil forbinde borgere og handelslivet på Trøjborg og Aarhus Ø.
”Aarhus Vandveje/Vandbus”, er måske ikke en van(d)vittig ide.
Historisk set har sejlads og turbåde forbundet Aarhus og byerne/kysterne rundt langs Aarhus Bugten, og i dag er båden ”Lilleør” en vigtig forbindelse for pendlere og turister til og fra Samsø.
Måske ligger der et potentiale i supplerende kollektiv transport med en ”Vandbus” der forbinder Aarhus/Aarhus Ø med Molslinjen og Vandflyver, samt Skæring/Kaløvig, Rønde/Knebel/Ebeltoft og Beder/Malling/Norsminde.


INDSATS #20: NØRREPORTKRYDSET OG TRAFIKPLAN FOR AARHUS Ø
Nørreportkrydset
Fællesrådet er specielt opmærksom på trafikafviklingen i Nørreport-krydset, som er hoved-adgangen til Aarhus Ø.
Det bør prioriteres og sikres at beboerne på Aarhus Ø kan komme til og fra Aarhus Ø i bil, og ikke bliver nedprioriteret i Nørreportkrydset i forhold til pendler-trafik ned ad Randersvej og på Kystvejen.
Fællesrådet ser derfor med glæde i dokumentet AFTALE OM GRØN MOBILITETSPLAN at ”Forligsparterne er enige om at undersøge justeringer af Nørreport-krydset, så der skabes bedre fremkommelighed til og fra Aarhus Ø for alle trafikformer”.
Dette bør konkret på den korte bane betyde at:
• Styringen af lyskrydset ændres så trafikken afvikles så hurtigt som muligt, uafhængig af transportform, herunder at Letbanen også vil skulle vente, eventuelt afhængig af den øvrige trafikmængde
• At ”Grøn-tiden” i signalstyringen til og fra Aarhus Ø opprioriteres.
• Der sørges for optimal arealudnyttelse i Nørreportkrydset, så der er baner til alle retnings-kombinationer, og at dette ikke forhindrer trafikafviklingen.

Fremtidige Trafikforhold fra/til og på Aarhus Ø
Fremtiden vil med stigende indbyggertal i Aarhus og med stigende indbyggertal og besøgende på Aarhus Ø, bringe stigende trafik til og fra samt på Aarhus Ø.
Fremtiden bringer endnu flere biler, busser og Letbane-krydsninger i Nørreport-krydset samt Østbane-krydset, dette bør der tages højde for og planlægges efter allerede nu.
• Skal der laves en tunnel under Nørreport-krydset i langsgående eller tværgående retning ?
• Skal Letbanen hæves over gadeniveau på Kystvejen/Nørreport, eller lægges i tunnel ? (Letbanen kommer fra 1. sal højde på Banegården, og er i dag dykket ned i gadeplan på Aarhus mest trafikerede strækning ;o(
• Skal der etableres en supplerende forbindelse fra Aarhus Ø, via Pier 2 til Mellemarmen/Sydhavnen/Marselis Boulevard ?
Store spørgsmål om store infrastruktur-tiltag, store investeringer og lang planlægnings- og udførelsestid, som der skal tages stilling til i en 10-20 års tidshorisont.



Trafikplan for Aarhus Ø
Aarhus Ø har været under opbygning i over 20 år, og trafikken på Aarhus Ø har i meget høj grad været styret af hensyn til byggepladserne og byggepladstrafik, og i mindre grad hensyn til borgerne og beboerne på Aarhus Ø, som i mere end 15 år har måttet leve med byggepladser og tung byggepladstrafik som nærmeste nabo.
Fællesrådet har længe efterspurgt Trafik-analyser og en Trafikplan for Aarhus Ø, som tager højde for at der tilføres yderligere 3.000-4.000 beboere til Aarhus Ø samt kommer yderligere mange tusinde erhvervsdrivende, handlende, hotelgæster og øvrige gæster på Aarhus Ø. Dette bør der tages højde for i en fremtidssikret Trafikplan for Aarhus Ø.
Fællesrådet ser derfor med glæde at Mobilitetsplanens Indsats 20 siger at der i 2025 udarbejdes en Trafikplan for Aarhus Ø, med afsæt i den netop vedtagne Visionsplan for byrum og forbindelser på Aarhus Ø, på baggrund af en borgerinddragelsesproces.
Fællesrådet ønsker en Trafikplan som sikrer fremkommelighed og tilgængelighed, samt overskuelighed, sikkerhed og tryghed for alle typer trafikanter på Aarhus Ø.
Trafikplanen danner grundlag og baggrund for indretning af Byrum på Aarhus Ø, og der må nødvendigvis foreligge en Trafikplan for Aarhus Ø før man kan vurdere og tage stilling til en Udviklingsplan for Pier 3 samt færdigudvikling af Aarhus Ø, som griber ind i Bernhard Jensens Boulevard.

Bernhardt Jensens Boulevard (BJB)
Bernhardt Jensen Boulevard er Hovedfærdselsåren fra, til og på Aarhus Ø, for både offentlig trafik, bilister, cyklister og gående, som vedtaget i Visionsplanen.
• Som Hovedfærdselsåren på Aarhus Ø, er Bernhard Jensens Boulevard det væsentligste element i Trafikplanen for Aarhus Ø, og Fællesrådet ser frem til at der i 2025 udarbejdes en plan for færdiggørelse af hele Boulevarden.
• Vi ser Bernhard Jensens Boulevard som en klassisk lige Boulevard med adskilte kørebaner, der respekterer Masterplanens intensioner og sigtelinjer, og som skal kunne afvikle fremtidens trafik, både på langs og på tværs af Boulevarden
• Vi ser Bernhard Jensens Boulevard med et grønt midterfelt til små grønne opholdsområder, cykel-parkering, el-cykler/løbehjul, taxi-holdepladser, petangbane/markedsplads (som Ingerslev Boulevard), og måske kiosker, cafeer og småbutikker i midterfeltet ud for Pier 3.
• Vi ser nogle brede og sikre tværpassager på Bernhard Jensens Boulevard med hævede trafik-dæmpende niveaufri fodgængerfelter ud for Masterplanens tværgående overgange og sigtelinjer ved bassinkanterne.
• Vi ser en Bernhard Jensens Boulevard der er indrettet så overblik, sikkerheden og trygheden er høj, også for børn og gangbesværede.
• Fællesrådet ser frem til at Bernhard Jensens Boulevard i nær fremtid bliver færdig-etableret fra Jette Tikøbs Plads og til Bassin 7/Nikolinehus, og færdsel og sikkerhed for de gående og cyklende samt adgang til kollektiv trafik dermed bliver væsentligt forbedret på Aarhus Ø.
• Den resterende del af Boulevarden frem til Nørreport-krydset bør også færdigetableres indenfor nogle få år, idet byggeplads-oplag og byggepladsveje til Pier 3 og Indre Aarhus Ø bør holdes indenfor på byggefelterne.

Der bør meget hurtigt igangsættes en borgerinddragelses-proces for en færdiggørelsesplan for Bernhard Jensens Boulevard, på grundlag af Trafik-analyser og en Trafikplan for Aarhus Ø som understøtter den vedtagne Visionsplan og fremtidig trafik til og fra Aarhus Ø.

Mange tak for et fint oplæg til Grøn Mobilitetsplan for Aarhus.
Fællesrådet og borgerne på Aarhus Ø, ser med glæde og stor forventning frem til at fortsætte den gode dialog med Aarhus Kommune i en snarlig borgerinddragelsesproces om den kommende Trafikplan for Aarhus Ø.

Med venlig hilsen

Ole L. Mikkelsen
Bestyrelsesformand og Jan Schrøder Christiansen
Næstformand

Fællesrådet for Aarhus Ø og de bynære havnearealer
m: + 45 24 80 82 77
e: olm@1xo.dk
Irma Pedersens Gade 87, 15., DK-8000 Aarhus C
Website: www.faoe.dk
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Ole L. Mikkelsen

Indsendt

13/04/2025 19:50

Udtaler sig som

Forening, organisation eller bestyrelse

Organisation

Fællesrådet for Aarhus Ø og de bynære havnearealer

Sagsnummer

HS3373755

Informationer

Startdato

Svarfrist

Type

Trafik og transport
Område
Hele kommunen

Hørings-id

H1042

Kontakt

Teknik og Miljø
Aarhus Kommune
Mobilitet

mail: mobilitet@mtm.aarhus.dk