Gå til hovedindhold

Høringssvar

Forslag til Grøn Mobilitetsplan

Flyt banegården til Brabrand og indfaldsvejene til banegraven

Hvor heldigt, at naturen har givet Aarhus en ådal, så man hurtigt kan komme ind til byen.
Først kunne man sejle ind. Så flyttede man havnen ud til havet, så der kunne anlægges en jernbane til at bringe folk og varer ind. Og nu kan man så flytte stationen ud til den jyske længdebane, så vi undgår at blive til grin med en sækbanegård, hvor man ikke kører videre, men tilbage.
Jeg har netop været til en stor matematikkonference i Sydney i Australien, hvor en brasilianer underholdt et helt selskab med den underlige banegård i Aarhus. Han skulle fra København til Aalborg, og troede han kunne køre videre fra Aarhus. I stedet kørte toget tilbage! Så han var lige ved at trække i nødbremsen, før han fik oplyst, at i Aarhus kører man da tilbage for at komme frem.
Så tiden er vist kommet til at flytte stationen ud til en linjebanegård i Brabrand, hvor nordbanen med blot fem km nye skinner kan forbindes med sydbanen ved Hasselager. De nuværende spor kan så bruges til to metrolinjer til midtbyen, en nonstop linje samt en linje til to store parkeringspladser i banegraven, den yderste til benzinbiler og den inderste til elbiler.
På denne måde kan alle hurtigt komme ind til midtbyen. Og på vej ud af byen benytter man naturligvis igen banegraven, da det er alt for klimabelastende at skulle køre op og ned ad de høje bakker, der omgiver vores fantastiske ådal.
Ligeledes kan vi undvære den planlagte Marselistunnel, da afstanden fra havnen til banegraven er minimal. Lastbilerne skal blot blive på Sydhavnsgade lidt længere tid og følge en ny vej langs banesporet ind til banegraven.
Tunnellen bliver desuden overflødig, når EU’s ’fra land til sø’ direktiv snart vil tvinge containertrafikken uden om Aarhus halv-last havn, hvor der skal to skibe ind for at hente én last ud. Og i stedet gå til Kalundborg, eller til Fredericia, der allerede har anlagt en tørhavn i baglandet til bl.a. de tomme containere, som Aarhus nu vil køre til Harlev.
Samtidig vil den voksende containertrafik fra Østasien til Østeuropa kunne undgå at sende tusindvis af klimabelastende lastbiler gennem Europa fra Rotterdam til Østersøen ved at benytte en kommende fuld-last havn ved Glatved syd for Grenaa. Som kan omlaste direkte fra skib til skib. Og som kan bygges for ca. 2 mia. kroner svarende til den netop anlagte MedPortTangier ved indsejlingen til Middelhavet. Enten af APM Terminals selv i stedet for at investere i nye kraner på Aarhus halv-last havn, eller af deres konkurrent MSC, Mediterranean Shipping Company.
Kilder:
https://www.apmterminals.com/en/medport-tangier/about/our-terminal
https://www.youtube.com/watch?v=2sGeFYXltTs
https://gcaptain.com/bulk-carrier-congestion-rising-in-rotterdam/
https://gcaptain.com/over-2-of-global-freight-capacity-at-standstill-in-north-sea-region-germanys-ifw/?fbclid=IwAR0bGNp47duDxqQZiIcCGJbz-5vgBzIMGNcfrJpOT_rDGUYAbTM6rXAqO1E
https://gcaptain.com/how-did-the-port-of-los-angeles-go-from-boom-to-bust/
e-bogen. Allan Tarp: Havne-skandalen i Aarhus 2022. Aarhus Midi-Havn som ladeplads for Hamborg eller Maxi-Havn ved Glatved
www.MegaHavnGlatved.nu
TV-interview om Aarhus og Glatved havne, https://vimeo.com/691284482
https://www.soefart.dk/article/view/883908/investeringseventyret_i_hanstholm_er_slut_sadan_gar_det_nar_businesscasen_ikke_er_staerk_nok
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Allan Tarp

Indsendt

13/04/2025 22:50

Udtaler sig som

Privatperson

Sagsnummer

HS5993226

Informationer

Startdato

Svarfrist

Type

Trafik og transport
Område
Hele kommunen

Hørings-id

H1042

Kontakt

Teknik og Miljø
Aarhus Kommune
Mobilitet

mail: mobilitet@mtm.aarhus.dk