Forslag til Grøn Mobilitetsplan
Udvid Aarhus halv-last havn til en fuld-last havn 50 km mod øst
Budskab:
Med manglende dybde skal der 2 skibe ind for at få 1 last ud af Aarhus halv-last havn. Synd, for med en fuld-last havn 50 km mod øst på Djursland vil Aarhus kunne tilbyde direkte omladning mellem føde-skibe fra Østeuropa og maxi-skibe fra Østasien.
Tekst:
Grundet sin manglende dybde skal der 2 skibe ind for at få 1 last ud af Aarhus halv-last havn. Synd, for med en fuld-last havn 50 km mod øst ved Glatved på Djursland vil Aarhus kunne tilbyde direkte omladning mellem føde-skibe fra Østeuropa og maxi-skibe fra Østasien. Som nu i stedet må omlade i Rotterdam på et hav af lastbiler til at transportere små 20.000 containere per maxi-skib til ladepladser ved Østersøen, herunder til Aarhus. Hvor de tomme retur-containere så hober sig op, da skibene jo kun kan medtage halv last ved afsejling.
Denne unødvendige landtransport forårsager stigende sommertemperaturer i Sydeuropa. EU har derfor et ’fra land til vand ’ direktiv til at forebygge dette ved at begrænse landtransport mellem container-havne.
Ved Djursland vil APM Terminals hurtigt igen kunne bygge en fuld-last havn som en kopi af sin MedPort Tangier ved indsejlingen til Middelhavet. Ellers kan konkurrenten sikkert, MSC, Mediterranean Shipping Company.
En halv-last havn skal naturligvis udvides som en fuld-last havn. Alt andet vil være ansvarsløst over for økonomi og økologi. Samt så uintelligent, at det vil blive stoppet af kunstig intelligens.
Så der vil være mange stemmer til de partier, der indser det intelligente i, at Aarhus gør som Stockholm og bygger en ægte fuld-last containerhavn 50 km mod øst.
Download høringssvar som pdf