Forslag til Grøn Mobilitetsplan
Tilbyd MSC en fuld-last havn ved Glatved på Djursland, 0920
Budskab:
Tilbyd MSC en fuld-last havn ved Glatved . Altså den løsning, jeg foreslog for snart tre år siden. Og som i dag ville kunne have betjent alle maxi-skibe med last fra Øst-Asien til Øst-Europa i stedet for Rotterdam med dens klima-belastende lastbiler.
Tekst:
Mærsk har nu valgt Kalundborg som sin dybvandshavn, fortæller bladet Søfart i nr. 25. Kalundborg er med 15 meters dybde dog ikke en ægte maxi-havn, der kan modtage Østens maxi-skibe fuldt lastet, kun en trekvart-last havn. Som dog er bedre end Aarhus halv-last havns 14 meters dybde, hvor der skal to skibe ind for at få én last ud. Men som MSC, Mediterranean Shipping Company, alligevel ønsker at besejle, hvilket Mærsk dog forsøger at forhindre.
Så en søfartskyndig formand vil straks gøre som Stockholm og udvide sin containerhavn 50 km mod øst ved Glatved syd for Grenaa. Som MSC så kan anløbe med fuldt lastede maxi-skibe til omladning med de tomme returcontainere fra Østeuropa. Som derefter kan sejles tilbage til Østasien i stedet for at ophobes på Århus halv-last havn og køres gennem en Marselistunnel til evig hvile ved Harlev. For halvt lastede skibe fortrækker naturligvis fulde containere frem for tomme.
Så forhåbentlig vil byens borgmester overlade formandsposten til en visionær søfartskyndig, der kan bygge en fuld-last havn ved Glatved svarende til den netop anlagte havn, TangerMedPort, ved indsejlingen til Middelhavet.
Altså netop den løsning, jeg foreslog for snart tre år siden. Og som i dag ville kunne have betjent alle maxi-skibe med last fra Øst-Asien til Øst-Europa i stedet for Rotterdam, hvorfra tusindvis af containere nu skal med klima-belastende lastbiler tværs igennem Europa til Østersøens ladepladser.
Download høringssvar som pdf