Gå til hovedindhold

Høringssvar

Forslag til Grøn Mobilitetsplan

En monsterdyr tunnel under Aarhus - eller en kombineret banegård og event-arena ved Eskelund?

Budskab:
Hvad er vigtigst, en tunnel under Aarhus, eller en kombineret banegård og eventarena ved Eskelund med dobbelt nytte af sine parkeringspladser? Og hvor den eksisterende bro til havneområdet bruges af både tog og lastbiler? Vælgerne er ikke i tvivl.
Indlæg:
Naturlig fornuft siger, at Århus unaturlige sæk-banegård snart flyttes mod vest til Eskelund-trekanten for at blive en naturlig linje-banegård med hyppige metroforbindelser til centrum. Ved Eskelunden kræver det blot et par buede baneskinner for at forbinde jernbanerne fra nord og syd. Samtidig kan der her anlægges et stort indkøbscenter og en gigantisk event-arena til sport og koncerter med en tilhørende dobbelt parkeringsplads, én til elbiler og en til andre biler. Som om dagen betjener den kørende trafik, der naturligvis også benytter ådalen for at undgå den voldsomme klimabelastning, det er at køre op og ned ad dalens stejle sider for at komme ind til bymidten.
Da bliver der så god plads i banegraven, at lastbilerne til og fra havnen kan køre via Sydhavnsgade over den eksisterede banebro ved Spanien, på nær når et rødt lys giver plads til de få tog østpå. Det kræver blot lidt cement mellem skinnerne.
Økonomisk fornuft og klimahensyn tilsiger desuden, at containertrafikken snart flyttes til den kommende maxi-havn ved Glatved syd for Grenaa. EU har to transport-direktiver, fra land til vand samt smart og bæredygtig mobilitet. Og vil derfor se meget positivt på en fuldt-last maxi-havn, hvor maxi-skibene fra Østasien kan foretage direkte omladning til fødeskibe fra Østeuropa for at undgå, at lastbiler kører tværs gennem Europa fra den sidste maxi-havn inden Østersøen, Rotterdam, til Østersøens mange ladepladser, herunder Aarhus. I Glatved kan maxi-skibene desuden tage de tomme containere med retur, så de ikke ophober sig på Aarhus halv-last havn, hvor de halvt-lastede skibe naturligvis sejler med fulde containere i stedet for tomme. Så der derfor skal bygges en tunnel under Aarhus til at køre de tomme containere til en lagerplads ved Harlev.
En maxi-havn ved Glatved vil også være det naturlige sted til levering af grønt bio-brændstof til de ny metanol-skibe, som bl.a. påpeget af virksomheden Desert Power. Samt være det naturlige sted for transport til og fra de kommende danske kernekraftværker, som ungdommen og flere og flere partiet nu indser nødvendigheden af.
Så hvad er vigtigst, en monsterdyr tunnel under Aarhus, der snart vil have sin fremtid bag sig. Eller en kombineret banegård og event-arena ved Eskelund med dobbelt nytte af sine parkeringspladser? Og hvor den eksisterende bro til havneområdet bruges af både tog og lastbiler?
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Allan Tarp

Indsendt

13/04/2025 22:56

Udtaler sig som

Privatperson

Sagsnummer

HS3154770

Informationer

Startdato

Svarfrist

Type

Trafik og transport
Område
Hele kommunen

Hørings-id

H1042

Kontakt

Teknik og Miljø
Aarhus Kommune
Mobilitet

mail: mobilitet@mtm.aarhus.dk