Gå til hovedindhold

Høringssvar

Forslag til Grøn Mobilitetsplan

En grøn og forbunden by

Tak til Aarhus kommune for at give borgere og foreninger mulighed for at bidrage til Grøn Mobilitetsplan. Herunder findes høringsvar fra Trafikgruppen i Enhedslisten Aarhus.

Forbundne lokalmiljøer:
Ifølge den grønne mobilitetsplan skal vi have forbundne lokalmiljøer med plads til byliv. Sikke et dejligt mål. Her ønsker man at gøre plads til gaderum med mere ophold, bløde trafikanter og mindre støj.
Men skal vi have en forbunden og sammenhængende by kræver det at vi får langt færre biler i byerne og investerer langt mere i kollektive trafikløsninger. Vores ambitioner om 11% kollektiv trafik i 2030 bør hæves for at opnå dette mål i den grønne mobilitetsplan.
Et andet godt mål i aftalen omhandler hastighed i de udpegede boligkvarterer, som man ønsker at sænke til 30-40 km/t. Imidlertid foreslår vores regering/transportminister en vejlov der vil umuliggøre dette mål. Det ser ikke for godt ud.
Kongelundens ønskede nye parkeringspladser må man også sige er ufornødent. For ønsker man en trafik-ø i Kongelunden, skal mange tusinde biler altså ikke parkere ved siden af stadion. Vi skal satse på vores allerede gode mål om udbygning af den kollektive trafik og ny busvendeplads ved AGF stadionet.
Vi skal have "walkable cities", med trafik-øer der understøtter vores by og butiksliv. For man er altså mere tilbøjelig til at gå ind på en cafe eller butik på vejen hjem som gående end som bilist.
Vi skal have lokalsamfund der arbejder sammen og understøtter vores kultur og byliv, hvor børn leger på gaden, og går trygt i skole.
Så skal vores by være tilgængelig. Forhold for mennesker med handicap skal være tip top. Her bør man blandt andet undersøge hvorvidt de brosten man ønsker at belægge, eller de der allerede er lagt, gør det muligt for kørestolsbrugere at bevæge sig rundt i byen.


Vedrørende Planerne for midtbyen:
Der er tale om fine og afbalancerede planer. Dog giver det anledning til et par kommentarer.
Angående de handlende i byen (side 27) så er det af vigtig betydning at den proces der igangsættes fra Teknik og miljø at der diskuteres hvordan al varekørsel inden for en kort årrække omlægges til ren el-kørsel og ved mindre leverancer med ladcykel bude. At det er et realistisk scenarie ses af at fx. Hørkram har allerede omlagt alle deres leverings lastbiler til El-drift. Vesterbro Torv.
Ved Vesterbro torv er der allerede lavet en fin udvikling Det er i den forbindelse vigtigt at der etableres en bussluse så personbiler ikke kan bruge vejen som smutvej.
Et godt opstartsinitiativ er også Rådhusparken. Projektet bør gennemtænkes således at det første forsøg allerede kan igangsættes umiddelbart efter den midlertidige lukning i forbindelse med festugen. I den forbindelse har man jo allerede erfaring med lukning af en del af Frederiksalle fra Thomas Jensens Allé til Indkørslen til rådhuset. I den forbindelse vil det føre til en mere smidig trafikudvikling at stykket fra Sankt Nicolaus gade samt denne gøres ensrettet.
Nulemmisionszone inden for Ringgaden er umiddelbart et flot initiativ som forhåbentlig kan gøres permanent. Dog bør der forhandles om at taksterne også i de private parkeringshuse nedsættes. For beboere der bor i området og stadig har en emmisionsbil får ret til at parkere i Kommunens parkeringshuse til Elbils takst ( 510 kr pr år) for at fremme at de ikke kører ind i området. At gøre parkeringshus taksterne billigere har før været afslået, men vi ser at Rådmanden for Teknik og Miljø har et partiforslag om parkeringer et andet sted som tilsyneladende nyder fremme.

Cyklisme:
Med den stigende bilisme i Aarhus er forholdende for cyklister i stigende grad blevet udfordret, ikke mindst for de 10.000-vis af skolebørn, der dagligt cykler til og fra skole. Der er en massiv mangel på cykelstier og dem, der eksisterer, er ofte underdimensionerede og bliver ikke tilstrækkeligt vedligeholdt. Aarhus Kommunes cykelsti netværk er usammenhængende, ufuldstændigt, ulogisk og ikke motiverende for en øget cyklisme.
Derfor halter Aarhus, som cykelby, på alle parametre langt efter andre sammenlignelige storbyer, både nationalt og internationalt.
Derfor hilser Enhedslisten det velkommen når ambitionen i den Grønne Mobilitetsplan er at gøre Aarhus til en førende cykelby, med en stigning af cykeltrafikken til at udgøre 25% af alle ture og en forøgelse af andelen af børn, der cykler til og fra skole, til 80%. Ifølge planen skal det ske ved at have fokus på at øge trafiksikkerheden på specielt udsatte strækninger, opgradering og udbygning af cykelstinettet, oprettelse af flere cykelgader i midtbyen og forbedring af rammerne for cykelparkering. Vigtigt i denne forbindelse er aftalen om trafikøer og hastighedsbegrænsninger og hjertezoner omkring alle skoler i kommunen.
Den eksisterende cykelhandlingsplan fra 2017 er forældet og trænger til en grundig revision.
Derudover er det vigtigt at forbedre monitoreringen af cyklismen i Aarhus, inklusiv trafiktællingerne i midtbyen og langs indfaldsvejene.


Letbanen:
Letbaner skal være den bærende del af den kollektive trafik. Vi får ikke bilister til at anvende kollektiv trafik uden den har en kvalitet over sig. Og letbaner har en komfortabel kørsel pga. at togene blot skal følge sporerne.
Letbane 2 Spanien Brabrand skal fremskyndes, ved at projekteringsarbejdet går i gang 2026. Den eksisterende letbane opgraderes til dobeltsporede bane, pga der kan køre flere tog, og togene forsinker ikke hinanden . Et mål kan være at der laves mindst 10 km. ny dobbeltsporede på den eksisterende letbane.
Kommunen går i 2026 i gang med forhandle med BaneDanmark om at etablere en station i Brabrand som kan bruges som omstigningsstation mellem mellem letbanetog og de eksisterende DSB og private tog.
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Isabella Heilmann

Indsendt

13/04/2025 23:29

Udtaler sig som

Forening, organisation eller bestyrelse

Organisation

Trafikgruppen i Enhedslisten Aarhus

Sagsnummer

HS1916458

Informationer

Startdato

Svarfrist

Type

Trafik og transport
Område
Hele kommunen

Hørings-id

H1042

Kontakt

Teknik og Miljø
Aarhus Kommune
Mobilitet

mail: mobilitet@mtm.aarhus.dk