Gå til hovedindhold

Høringssvar

Forslag til Grøn Mobilitetsplan

Til- og frakørsel til centrum bør ske gennem ådalen til parkeringspladser og den nye banegård ved Eskelunden

Herved undgås den energitunge kørsel op og ned ad bakkerne omkring ådalen, der er særlig voldsom nord for byen, hvor der skal køres op og ned tre gange.
Samtidig bør den nuværende sæk-banegård omdannes til en linje-banegård ved parkeringspladserne i Eskelunden. Herved kan lastbil-transport til og fra havnen foregå på det ledige baneterræn, så den monsterdyre Marselistunnel kan undværes.
Endelig bør Aarhus Havn gøre som Stockholm. Med sin manglende dybde har Aarhus en halvlast midi-havn, hvor der skal 2 skibe ind for at få 1 last ud, så de tomme containere efterlades og ophobes på havnen. Containertransport gennem Aarhus kan dog undgås ved at bygge en fuldlast maxi-havn 50 km mod øst ved Glatved syd for Grenaa som omladnings-havn mellem Østasien og Østeuropa, svarende til den netop anlagte havn, TangerMedPort, ved indsejlingen til Middelhavet.
Det vil samtidig gavne klimaet enormt, hvis Østens maxi-skibe kunne omlade direkte ved Glatved, i stedet for i Rotterdam, hvorfra tusindvis af containere så skal med lastbiler tværs igennem Europa til Østersøens ladepladser.
Og når Rotterdams maxi-havn flytter til Djursland, bliver der endnu mere behov for alle de unge ingeniører, der strømmer ud fra fremtidens tredelte skolesystem. Som heldigvis også har stoppet affolkningen med sine mange ringbebyggelser.
Det vil samtidig flytte landets vækstcentrum fra Køben-mini-havn til Østjylland, hvortil så også landets centraladministration vil kunne flytte, så huspriserne bliver normale i den fremtidige museumsby ved Øresund.
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Allan Tarp

Indsendt

13/04/2025 23:32

Udtaler sig som

Privatperson

Sagsnummer

HS3486023

Informationer

Startdato

Svarfrist

Type

Trafik og transport
Område
Hele kommunen

Hørings-id

H1042

Kontakt

Teknik og Miljø
Aarhus Kommune
Mobilitet

mail: mobilitet@mtm.aarhus.dk