Gå til hovedindhold

Høringssvar

Forslag til Grøn Mobilitetsplan

Børnefamilierne vil strømme til kommuner, der har et tredelt svensk skolesystem

Budskab:
Med den kommende frisættelse af den danske grundskole vil mange kommuner sikkert se fordelen ved at kopiere det tredelte svenske skolesystem, da det vil tiltrække mange børnefamilier, som her får opfyldt deres drøm om nærhed og tryghed for børnene.
Indlæg:
Enhver børnefamilie drømmer om, at børnene kan passes og undervises i en tryg overskuelig skole tæt på hjemmet. Hvilket desværre er umuligt med vores nuværende kaserneagtige skoler, som typisk indeholder alle klassetrin fra 0 til 10. Og som er resultatet af, at vi i 1975 kopierede den sovjetiske tiårige dumpefri enhedsskole, skønt resten af verden opdeler skolen i mindst to dele, en sekundær skole for unge og en primær skole for børn. Som igen kan opdeles i to, en mini-skole for de små børn på klassetrin 0-3, typisk med en tryg hønemorlærer, der som en ekstra forælder hurtigt får kendskab til sine børns individualitet. Efterfulgt af en mellemskole for de større børn på klassetrin 4-6. Netop sådan er den svenske skole typisk opdelt, vejledt af OECD, den internationale organisation for økonomisk samarbejde og udvikling, som i 2015 skrev rapporten ’Improving Schools in Sweden’.
Med den kommende frisættelse af den danske grundskole vil mange kommuner sikkert se fordelen ved at kopiere det tredelte svenske skolesystem, da det vil tiltrække mange børnefamilier, som her får opfyldt deres drøm om nærhed og tryghed for børnene.
Kommuner med tredelte skoler kan så genopføre vikingernes ringborge, hvor der uden for ringen ligger fire husklynger med hver deres miniskole. Inden for ringen ligger så den fælles mellemskole med tilknyttet sportshal og svømmehal.
De unge tager så skolebussen til den centralt beliggende 4årige highskole, der er indrettet som en amerikansk highskole, så de unge kan tage et år i USA uden at blive sat tilbage. Og som støtter den unges identitetsarbejde (”Hvem er jeg, hvad kan jeg?”) med daglige opgaver i selvvalgte boglige og praktiske halvårshold, der netop bygger på den anbefaling, som OECD giver i sit ’Learning Framework 2030’:
”Fremtidens skole skal forpligte sig til at hjælpe den unge med at udvikle sig til en hel person, der kan udnytte sit potentiale og bidrage til at forme en fælles fremtid, der bygger på individers, samfunds og planetens velfærd. Fremtidsberedte unge er aktører i deres egen uddannelse og gennem hele livet. For at gøre den unge til aktør skal skolen anerkende den unges individualitet og lægge særlig vægt på de to faktorer, der hjælper den unge med at blive aktør. Det første er et personligt læringsmiljø, der støtter og motiverer den enkelte unge til at nære sine interesser. Det andet er stærke kompetencer i at læse, skrive og regne.”
Tredelte skoler vil desuden kunne tiltrække ekstra udenlandsk arbejdskraft, der netop ønsker, at deres børn kan fortsætte direkte på amerikanske colleges.
Tredelte skoler vil således øge skattegrundlaget så meget, at der bliver råd til endnu flere ringborge i kommunen. Samtidig vil den amerikanske highskole bevirke, at de unge undgår mistrivsel og kunstig identitet ved at opdage deres personlige potentiale. Og med mange flere drenge som ingeniører vil skattegrundlaget øges endnu mere, samtidig med at landet kan følge med i den internationale konkurrence, som beskrevet i Mario Draghis rapport herom.
Kommentar:
OECD: Improving Schools in Sweden, an OECD Perspective, www.oecd.org/education/school/improving-schools-in-sweden-an-oecd-perspective.htm OECD Learning Framework 2030, www.oecd.org/education/2030/E2030%20Position%20Paper%20(05.04.2018).pdf
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Allan Tarp

Indsendt

13/04/2025 23:42

Udtaler sig som

Privatperson

Sagsnummer

HS4102195

Informationer

Startdato

Svarfrist

Type

Trafik og transport
Område
Hele kommunen

Hørings-id

H1042

Kontakt

Teknik og Miljø
Aarhus Kommune
Mobilitet

mail: mobilitet@mtm.aarhus.dk