Forslag til Lokalplan nr. 1237 med miljøvurderingsrapport - Vindmøller ved Vosnæs
Vi er modstandere af opstilling af vindmøller ved Vosnæs og har følgende betragtninger.
1) Lavvindområde — manglende dokumentation (Planloven § 15 stk. 2 nr. 4)
Planloven kræver, at en lokalplan hviler på et sagligt og dokumenteret grundlag. Kommunens planmateriale indeholder ikke uafhængige, langtidstestede vindmålinger, der viser at lokaliteten er teknisk egnet.
Henvisning: Planloven § 15 stk. 2 nr. 4, der forudsætter en teknisk forsvarlig begrundelse for arealanvendelsen.
Krav: Offentliggør 12–24 måneders mast- eller LiDAR-målinger med produktionsberegninger, herunder tab og usikkerheder.
2) Beslutningsforløb og habilitet (Forvaltningsloven §§ 3 og 6)
Området blev afvist som uegnet i 2008, men i 2012 vurderet ideelt efter at Greven på Vosnæs Gods (herefter Greven) stillede jord til rådighed. Dette rejser spørgsmål om habilitet og saglighed i beslutningen.
Henvisning: Forvaltningsloven § 3 (inhabilitet) og § 6 (saglighedskrav).
Krav: Fremlæg alle sagsakter, interne notater og korrespondance vedrørende ændringen i udpegning 2008–2013.
Krav: Oplys hvor mange af de 51 ejendomme med salgsoption, der ejes af Greven, og hvilke økonomiske relationer der foreligger mellem ham og projektudvikler.
3) De 51 ejendomme med salgsoption — gennemsigtighed (Offentlighedsloven § 7)
Kommunen har oplysningspligt om hvilke ejendomme der berøres. Hvis en væsentlig andel ejes af Greven bag projektet, er der en åbenlys interessekonflikt.
Henvisning: Offentlighedsloven § 7 (aktindsigt), Planloven § 24 (gennemsigtighed i planprocessen).
Krav: Offentliggør liste over samtlige 51 ejendomme med matrikelnummer, ejer og status for salgsoption.
4) Flagermus og driftsstop — væsentlig produktionsreduktion (Miljøvurderingsloven §§ 7 og 8)
Miljøhensyn kræver, at møllerne standses 3–4 måneder årligt for at beskytte flagermus. Dette reducerer produktionspotentialet betydeligt og påvirker planens samfundsøkonomiske grundlag.
Henvisning: Miljøvurderingsloven § 8, stk. 1 (krav om vurdering af væsentlige miljøpåvirkninger).
Krav: Dokumentér de præcise driftsrestriktioner samt beregn den reelle årlige elproduktion efter driftsstop og lavvindstab.
5) Landskab, kulturarv og rekreation (Planloven § 15 stk. 2 nr. 16)
Området ligger ved Kalø Vig, et landskab af høj rekreativ og kulturhistorisk værdi. Vindmøller på 150 meter vil dominere udsigten over store afstande.
Henvisning: Planloven § 15 stk. 2 nr. 16 (hensyn til landskabs- og kulturværdier), samt Den Europæiske Landskabskonvention (Danmark ratificeret).
Krav: Uafhængig landskabsanalyserapport udført af ekstern faginstans.
6) Påvirkning af Syddjurs Kommunes borgere — uden politisk indflydelse
Et betydeligt antal af de direkte berørte boliger ligger i Syddjurs Kommune, hvor borgerne ikke har stemmeret eller indflydelse på Aarhus Kommunes beslutningsproces. Dette rejser retssikkerhedsmæssige spørgsmål og underminerer princippet om borgerinddragelse.
Henvisning: Planlovens § 24 (krav om offentlighed og inddragelse) samt grundlæggende forvaltningsretlige principper om partshøring.
Krav: Kommunen skal dokumentere, hvordan Syddjurs-borgerne er inddraget, og sikre, at deres høringssvar har reel vægt i beslutningsgrundlaget.
7) Konklusion og påstand
På baggrund af ovenstående er det vores opfattelse, at Lokalplan nr. 1237 i sin nuværende form:
• Ikke opfylder Planlovens krav om teknisk forsvarlig begrundelse.
• Er vedtaget på baggrund af et beslutningsforløb, hvor habilitet og saglighed kan drages i tvivl, især pga. Grevens dobbeltrolle som lodsejer og mulig ejer af flere salgsoptionsejendomme.
• Ikke lever op til Miljøvurderingslovens krav om fuldstændig vurdering af væsentlige miljøpåvirkninger.
• Mangler gennemsigtighed om ejendomsforhold og påvirker borgere i Syddjurs Kommune, der ikke har politisk repræsentation i Aarhus.
Påstand: Planforslaget bør enten afvises eller tilbagesendes til fornyet behandling med fuld offentliggørelse af vinddata, ejendomsforhold, miljørestriktioner og inddragelse af alle berørte kommuners borgere.