Forslag til Lokalplan nr. 1236 - Transformation af højhus samt ny bolig- og erhvervsbebyggelse ved Silkeborgvej og Viborgvej, Aarhus Midtby
Stadig uløste problemer med høj byggeprocent på Prismegrund
Stadig uløste problemer med høj byggeprocent på Prismegrund
Forslaget om et kompakt byggeri med en meget høj byggeprocent omfattende blandet bolig og erhverv på Primegrunden har fra starten vakt bekymring i nabolaget. Fra gæster i Den gamle By, Fællesrådet for Møllepark Vesterbro Kvarteret og ikke mindst lejere, andelsbolighavere m.fl. med lejligheder og vinduer ud mod den smalle Herningvej.
Det af Byudvikler Rune Kilden oprindeligt udarbejdede byggeprojekt for PKA fik en særdeles ublid modtagelse. Prospektet, der blandt andet indbefattede en forøgelse af prismetårnet på seks etager og en boligkarre i seks etagers højde langs Viborgvej, Herningvej og Silkeborgvej, faldt ikke i god jord. Ikke mindst et misvisende skyggediagram, der ikke illustrerede de voldsomme skyggegener og deraf følgende mørke på Herningvej, gav anledning til kritik. Desuden var bekymringen stor for det indkig, som de nye genboer ville få på den smalle Herningvej.
Prospektet beskrev heller ikke de visionelle og skyggemæssige konskvenser for besøgende i Den gamle By.
Efter en række kritiske høringsvar, artikler/debatindlæg i den lokale presse, borgermøder m.m. er nærværende forslag sendt til høring.
Som det fremgår af det aktuelle forslag til lokalplan er visse korrektioner tilført planen og kritikken fra borgerne på Herningvej delvist imødekommet.
Det drejer sig blandt andet om reduktion på en etage langs Herningvej og en tilbagetrækning på få meter af karreen langs Herningvej ind på Prismegrunden. Selvom det selvsagt ikke imødekommer alle vore krav, kvitterer Beboerrepræsentationen Viborgvej 21-23 naturligvis for selv denne lille korrektion i vores retning.
Men problemerne med den høje byggeprocent er stadig markante. Byggeriet vil stadig kaste skygger og mørke ind på Herningvej, og åbne for indkig fra genboen fra stuen til den aktive tagetage i sjette sals højde. På figur 5 angives stadig et misvisende skyggediagram, der får tårnets og karrébygningernes skygge til at pege i modsat retning af, hvordan skyggen i løbet af dagen vil forløbe. I de øvrige skygge-diagrammer i prospektet vises iøvrigt kun skyggeeffekt fra tårnet. Men det er jo den påtænkte karré langs Herningvej, der giver skygge og nedsat lys i lejlighederne overfor på Herningvej.
På figur 11 angiver forslaget karreen langs Viborgvej med syv etager og karreen langs Herningvej med seks etager. Men senest har naboerne været præsenteret for henholdsvis seks etager på Viborgvej og fem etager på Herningvej. Dette kan ses på figur 19a. (Sidstnævnte var en delvis imødekommelse af beboerne på Herningvej og tidligere høringssvar fra Beboerepræsentationen Viborgvej 21-23).
På borgermøde 14.08.25 på Prismegrunden forklarede en arkitekt fra byudvikler Rune Kilden, at den ekstra etage på figuren blot er udtryk for en aktiv tagetage, som altså ikke betyder øget højde. Men på figur 11 er der flere steder angivet større eller mindre byggerier på taget. (Kan også ses som en hvid kasse på taget af karréen på Viborgvej på figur19a). Disse hvide kasser på taget går igen på såvel karreen ud til Viborgvej (som med sine seks-syv etager vil blive særdeles synlig fra – og kaste skygge ind i – Den gamle By) som på karreen på selve Herningvej.
Derfor er det en bekymring for beboerne på Herningvej og nærværende Beboerrepræsentation Viborgvej 21-23, at den imødekommelse med en reduktion med en etage ud mod Herningvej er udvandet ved illustrationen på figur 11.
Måtte dette være tilfældet, ser vi en yderligere reduktion på en etage på karreen ud mod Herningvej som en fair konsekvens.
Tvivlsomt om planen bidrager til udviklingen af et godt, trygt og familievenligt beboelseskvarter
Der er andre problemer med den højebyggeprocent og de 370 boliger. Nogle af byplanmæssig karakter eksempelvis med hensyn til udviklingen af et godt og trygt beboelseskvarter for familier, mens andre er mere konkrete.
Af forslaget fremgår:
“Med projektet vil der blive etableret flere forskellige typer af boliger, herunder både almene boliger og familieboliger. Familieboliger er defineret som en bolig med min. 3 rum eller på min. 100 m2 jf. Kommuneplan 2017. Herudover kan en stor del af områdets boliger etableres som mindre boliger der tilbyder attraktive fællesarealer og fællesskaber. Der forventes etableret ca. 370 boliger inden for lokalplanområdet”.
Det fremgår ikke, hvad fordelingen er mellem familiebolig defineret som tre rum, defineret som 100M2 og antallet af mindre boliger. Det finder vi uhensigtsmæssigt.
Aarhus Kommune har givet udtryk for, at det vil have en positiv effekt på et boligkvarter at etablere rummelige familieboliger (også gerne ejerboliger) i det centrale Aarhus.
Store familieboliger vil betyde, at familierne ikke i så høj grad fraflytter ved familieforøgelse.
Ifølge Stadsarkitekten vil det have den positiv effekt på et boligkvarter, at familierne vil blive boende længere og konsolidere boligkvarteret med trygt naboskab, blandt andet fordi borgene vil lære hinanden bedre at kende. Ved hovedsagligt mindre boligareal på eksempelvis 65 kvm. til en større del af lejlighederne i den kompakte boligkarré omkring Prismet, er der stor risiko for, at den forvandles til en “banegård”, hvor familieforøgelse hurtigt betyder fraflytning.
Utilstrækkeligt antal parkeringspladser
Samtidig anføres, at der kun bliver plads til 180 parkeringspladser, hvilket giver yderligere pres på nabolagets i forvejen hårdt pressede parkeringsarealer til biler. Kombineret med det igangværende store boligbyggeri på Amtssygehusgrunden og det parkeringsbehov der måtte følge deraf. Desuden pres på parkeringsfaciliteter i forbindelse med turistsæson, højtider og events i Den gamle By.
Det må derfor på det kraftigste appelleres til at etablere flere parkeringspladser i forbindelse med byggeriet. Desuden, at kommunen ikke udsteder beboerlicens til Herningvej, Skernvej og Ringkøbingvej for beboere i karreen på Prismegrunden.
Der gøres tillige opmærksom på konsekvenserne af parkerings- og trafikbelastningen på Viborgvej, hvis letbane bliver en realitet. Her må man gå ud fra, at kanstensparkering på Viborgvej sløjfes.
Alt i alt en utålelig situation for beboere med bil i området og for deres gæster med bil.
Huller i plan for affaldscontainere og tømning
Desuden fremgår det ikke klart af forslaget, hvor/og hvordan affaldsfaciliteterne skal placeres. Her vil der være tale om en stærk belastning for gennemkørende trafik, hvis den smalle Herningvej skal rumme det meste af prismebyggeriets behov for nedgravede affaldscontainere. Skraldebiler blokerer allerede nu vejen flere gang om dagen, så den ørige trafik må vente. Flere nedgravede affaldsbeholdere vil skabe yderligere komplikationer med fremkommelighed, lastvognstrafik og kran- og tømningsstøj.
Der ser på det foreliggende grundlag ikke ud til, at der kan nedgraves affaldscontainere langs Viborgvej og Silkeborgvej.
Også det bør der findes en hensigtmæssig løsning på, for at imødegå, at infrastrukturen på dette punkt ikke bryder sammen.
På vegne af Beboerrepræsentationen Viborgvej 21-23
Venlig hilsen
Carsten Kruuse
Formand
Download høringssvar som pdf