Flytning af bymidte i Lystrup til området ved Letbanen
8520 Lystrup
Området omkring Møgelgårdsvej, Sønderskovvej, Lyshøjen og Møgelhøj.
Fortætning omkring letbanestationen Lystrup St. jævnfør hovedstrukturen i kommuneplan 2017.
Bymidte for lokalområdet Lystrup-Elsted
Overordnet beskrivelse:
Lystrup-Elsted er for 95% af byens vedkommende udbygget i perioden fra 1960erne og op til i dag. Der er bygget efter inspiration fra USA som ”suburbian byplan” altså parcelhuse med garage til 2 biler da befolkningstætheden er så lav at der ikke er basis for så meget offentlig trafik og man skal bruge en bil til pendling til job i midtbyen. Dette har også medført at der er rigtigt mange store boliger i området, mens der er stor mangel på mindre boliger hvilket fastholder mange i deres alt for store bolig, da de ikke ønsker at flytte fra lokalområdet. Elsted-Lystrup er dog en atypisk forstad, da den ikke er opbygget omkring en stor indfaldsvej som ellers er det gængse billede.
Som vi ser hovedstrukturen i kommuneplanen et det tænkt til at give en mere blandet livsstil og plads til alle befolkningsgrupper samt nærhed til Letbanens muligheder for at transportere sig nemt og bekvemt mellem forstaden og midtbyen.
Efter vores opfattelse bør området omkring Lystrup letbane station derfor omdannes til at muliggøre at kunne bo i Lystrup uden nødvendigvis at behøve at have en bil. Det vil helt klart være nødvendigt hvis man skal nedsætte trængslen på vores indfaldsveje og i midtbyen. Det vil også gøre letbanen og anden offentlig transport mere rentabel og sikrer en bedre belægning med afgangene. Et område der har meget blandede størrelser boliger. Et område man kan flytte til når ens livssituation ændres, når man som ung flytter hjemmefra, hvis man bliver skilt og begge parter gerne vil blive i byen så børnene kan fortsætte på samme skole, når børnene flytter hjemme fra og man gerne vil væk fra den store villa, når man bliver ældre og vil i noget ældrevendeligt. Det kunne også være man gerne ville undgå at have bil og ville kunne komme til og fra arbejde med letbanen.
For at kunne opnå at det bliver en attraktiv, levende og samlende bydel bør der være mulighed for at etablere forretninger. Hvis det skal være muligt for beboerne i området at undvære bil skal der også være indkøbs/handels muligheder i kort gangafstand. Der skal ligeledes etableres et område til en delebils ordning.
En tilførsel af mindre boliger i Elsted-Lystrup området vil efter vores opfattelse have potentiale til at frigive flere store børnefamilie egnede parcelhuse. Noget hele kommunen jo mangler. Desuden har områdets dagtilbud og skoler den fornødne kapacitet til en forøget børnemængde.
Planen er at området udnyttes til forholdsvis intenst boligbyggeri med lukkede karrer og gadeforløb. I stueetagerne evt også højere op kan der etableres butikker. Butikkerne kan bygges ind i gården mod at der etableres kvalitets udearealer på taget af den del.
Vi mener fortætningen /bymidte omkring letbanen er med til at sikrer specielt to vigtige ting.
• En omdannelse af en forstad opbygget som ”suburbian lifestyle” men uden at fjerne den. Men i stedet muliggør en mere klimavenlig og fremtidsorienteret forstadsdannelse hvor man bor, handler og har aktiviteter i gangafstand. Skal man længere væk, er det letbane med tilknytning til fjerntrafik via busser og tog fra Aarhus H. Transport til andet kan ske via lånebilsordning. Dette vil i den grad fremme fremkommelighed og mindre trafik i Aarhus midtby. D.v.s. du kan bo i forstaden uden at have bil.
• Tilføre forstaden(lokalsamfundet) nye kvaliteter og udbud. Det kan være i form af et større handelsliv samt bedre offentlig transport som følge af større forbrug af dette. Gøre det muligt at blive i lokalområdet trods ændret livssituation p.g.a. flere boligtyper og størrelser.
Bilag 1 viser hvordan området kunne gøres til en attraktiv bymidte.
Bilag 1
Trafikmæssige forhold:
Udbygningen vil endelig kunne laves uden de helt store trafikændringer. Dog er der i forslaget indarbejdet forslag til løsninger på de eksisterende problemer i byen.
Letbanens skæring af Sønderskovvej er den mest problematiske overskæring på hele letbanenettet. Derud over nedsætter den kapaciteten på Sønderskovvej da bommene er nede i en stor del af tiden. Trafikken umuliggøres desuden ved at Bygaden ender ud i Sønderskovvej 15 m fra overskæringen på nordsiden af banen. Desuden ender Møgelgårdsvej ud i Sønderskovvej 15 m fra overskæringen på sydsiden af banen. Ved at forlægge Sønderskovvej 150-200m mod øst er man i et langt højere terræn. Faktisk så meget højere at letbanen er nedgravet så dybt i terrænet at en vej ville kunne føres niveaufrit over banen uden at skulle terrænregulere. Dette vil gøre letbanedriften letter og muligvis åbne op for at letbanestoppet Lystrup Øst kan genåbnes.
Sønderskovvej har tidligere været udlagt til at være 4 sporet. Traceen samt den nuværende vejbane syd for letbaneoverskæringen kunne med fordel udlægges til parkering dels for bymidten dels for pendlere der kommer til byen via djurslandsmotorvejen og på den måde få dem over i letbanen.
Der foreslås desuden en ca. 700m forlængelse af Møgelgårdsvej imod øst således, at den tilsluttes Mejlbyvej tæt på djurslandsmotorvejens tilslutningsanlæg 18 Egå/Hjortshøj. Dette vil sikre, at den tunge trafik fra industriområdet i Lystrup vil kunne komme direkte på motorvejen uden at skulle igennem beboelsesområder. Desuden vil den sikre en bedre lokalforbindelse mellem Elsted-Lystrup, Hjortshøj og Egå.
Der foreslås også en forlængelse af Møgelgårdsvej mod vest syd om Lystrup station til Lystrupvej. Dette vil sikre en god forbindelse mellem øst og vest Lystrup. Desuden vil der kunne etableres busstop direkte på letbanestationen. Man kunne måske også forestille sig at oplandsbusserne fra Mejlby, Hårup, m.m. kunne stoppe der så de ikke behøver at komme ind i Aarhus C. Passagerer kan fra Lystrup St. tage både L1 og L2.
Vi er klar over at det vil være en større kommunalinvestering. Vi bemærker dog at der siden kommunesammenlægningen ikke har været foretaget større anlægsinvesteringer i det område som tidligere var Elsted kommune. Der er et stort skattegrundlag i området og kommunen har profiteret på grundsalg. Der bør være økonomi i kommunen til at kunne foretage dette.
Skitse over forslagene se bilag 2
Bilag 2
Handelsliv:
Det har stort set været umuligt at etablere butikker i Lystrup i rigtigt mange år. Dette på trods af at der er stor interesse for at gøre det. Ikke kun fra dagligvarekæderne, men også store kæder med udvalgsvare samt lokale initiativer. Vi mener at et nyt fortættet område ved stationen bør indeholde butikker. Ikke som et indkøbscenter men placeret i stueetagen af beboelsesejendomme. Det kan også være i flere etager. Det er som vi kender det fra landets bykerner, hvor det har fungeret fint gennem århundrede.
Elsted-Lystrup er det største lokalområde uden for Aarhus C. Det er også det eneste sted uden for Aarhus C, man har adgang til både at tage begge letbane linjer. Der er desuden direkte adgang til motorvejsnettet via djurslandsmotorvejen. En bymidte ved Lystrup st. har derfor store muligheder og perspektiver. Specialforretninger med internethandel vil med fordel kunne placere sig i området p.g.a. den gode infrastruktur og kunder kan komme til med letbanen. Området er beliggende i forbindelse med den handelsgade der voksede op efter anlæggelsen af jernbanen i sidste halvdel af 1800-tallet. Byens erhvervsliv ligger helt op ad området. Det er et område der vil kunne vokse hvis der er behov for det. Det kan revitalisere Lystrup ganske betragteligt. Lystrup er som tidligere nævnt et stort og betydeligt lokalområde og det naturlige midtpunkt i Aarhus nord. Det skal i den grad også være muligt at udvikle handelslivet på sådan en lokation.
Projektet tankerne og visionen:
Visionen er at skabe et samlende urbant område som kontrast og samspil til forstaden. En bymidte der kan forny og vitalisere forstadsmiljøet. At skabe et byområde hvor alt er tæt på og man derfor ikke behøver transport. Samtidig med at man med letbanen kan nå de store arbejdspladser og uddannelsesinstitutioner i nord byen samt midtbyen inden for 15-20 minutter. Et byområde der indeholder alle størrelser boliger og alle aldersgrupper beboere. Et byområde der supplerer den eksisterende forstad og bringer nye kvaliteter til den.
Ved den sydlige afgrænsning af området skråner terrænet kraftigt mod syd. Det giver stor sollys dækning af området samt smuk udsigt ud over hele Aarhusbugten og Aarhus by.
Mod vest skråner området ligeledes en del, Ved den vestligste afgræsning af området er Elsted Bæk rørlagt under jorden. Der er derfor mulighed for på både nord og sydsiden af letbanen at skabe et vandmiljø som måske samtidig kan hjælpe med klimasikring. Der er i projektet tænkt en overbygning af letbanen med en nedtrapning på sydsiden hvor man kan sidde og det vil kunne virke som amfiscene som ville kunne skabe både byliv og en samlingsplads. Det store fald i terrænet mod vest vil gøre det område oplagt til at opføre butikker hvor der er parkering på taget som så alligevel er i niveau med det bygningen, er bygget ind mod. Stadig med beboelse langs ydersiderne af bygningen. Der vil som nævnt tidligere være mulighed for at lave massivt mange parkeringspladser der hvor sønderskovvej ligger nu ved også at anvende den trace der er udlagt til vejudvidelse. Der vil i området kunne placeres alle former for butikker, restauranter, cafeer, offentlig service, m.m. Vigtigst af alt er også at området har mulighed for ved behov at vokse. Det er ikke låst inde men kan opfylde de fremtidige behov der måtte opstå.
Der foreslås en max. byggehøjde på 6 etager, og ingen max på bebyggelses procent med kvalitets udearealer til beboerne.
Området har et kæmpe potentiale for at blive et kraftcenter i Aarhus nord. Det kan omforme en forstad / soveby til en vital det af Aarhus med en hurtig forbindelse (L1. 18 min til Aarhus H). Det giver en mulighed for en smartere måde at udnytte vores resurser i en mere bæredygtig retning. Hvis vi skal lykkes med at få folk over i letbanen så trængsel og biltrafik formindskes i midtbyen er det det her der skal til. Du kan som medarbejder på AUH i Skejby kører på arbejde på 15 min. som medarbejder eller studerende på Aarhus universitet på 20 min. med letbanen fra Lystrup.
Det tager presset af midtbyen uden at tage væksten fra kommunen.
Vi håber at der vil blive åbnet op om mulighederne for at området kan opfylde sit sande potentiale.
Ejendomsselskabet Gryskær A/S er største grundejer i området og har i mange år målrettet arbejdet på dette projekt.