Gammel Egå Fællesråd har følgende kommentarer til Kommuneplan 2025
1) Omfartsvej
Det er meget positivt for Gammel Egå, at der i Kommuneplan 2025 er tegnet en omfartsvej ind, som skal lede den gennemkørende trafik uden om landsbyen Gammel Egå.
Denne omfartsvej har været efterspurgt i årtier, og det er derfor yderst positivt, at der nu er politisk vilje til at kigge i den retning.
Udfordringer og justeringer
Finansiering:
En endnu tilbageværende udfordring er, at der i Kommuneplan 2025 ikke er skabt finansiering af omfartsvejen. Derfor vil vi opfordre til, at der arbejdes videre på at finde ud af, hvordan finansieringen af omfartsvejen kan realiseres. Dette arbejde deltager Gammel Egå Fællesråd naturligvis gerne i.
Linjeføring:
Den nuværende linjeføring kan med fordel justeres, således at de yderste naboer ikke i fremtiden skal opleve en omfartsvej meget tæt på deres baghave. Der er reelt plads i området til, at vejen kan lægges længere ud på marken og dermed væk fra eksisterende beboelse. Dette arbejde indgår fællesrådet og beboerne i Gammel Egå naturligvis også gerne i.
Cykelsti:
Da der ganske enkelt ikke er plads i bredden på Mejlbyvej ind igennem Gammel Egå landsby til at etablere en cykelsti, så vil der sammen med omfartsvejen skulle etableres en cykelsti øst om Gammel Egå, således der skabes et godt og sammenhængende cykelstisystem i Aarhus Kommune. Den manglende bredde på Mejlbyvej er verificeret af Teknisk Forvaltning og forvaltningens egne opmålinger.
2) Parker-og rejs-zone
Der lægges i Kommuneplan 2025 op til, at der etableres en Parker-og rejse-zone i Egå omkring krydset Grenåvej / Egå Havvej. Hvis denne zone etableres på en hensigtsmæssig måde, kan dette blive en gevinst for både lokalområdet såvel som for rejsende til og fra Aarhus og for Aarhus midtby.
Denne Parker-og rejs-zone kalder dog samtidigt på en omfartsvej øst om Gammel Egå jf. ovenfor, da det er væsentligt, at adgangen til en sådan zone bliver smidig og effektiv, så området bliver attraktivt at anvende samt at Gammel Egås nuværende overbelastede infrastruktur ikke overbelastes yderligere.
3) Skolevej og skolebus
Skolevejen i Gammel Egå er for nylig justeret, således at skolebørn i den centrale og nordlige del af byen benytter Eghøjvej til skole, hvilket er en korrekt justering, som er i overensstemmelse med virkeligheden.
Dermed krydser skolebørnene Mejlbyvej i en meget voldsom og tung morgen- og eftermiddagstrafik på en alt for lille vej, hvilket ikke er en sikker krydsning for skolebørn.
Derfor skal skolebussen genindføres (den blev afskaffet til sommerferien 2024), indtil der eksisterer en omfartsvej, der aflaster trafikken gennem Gammel Egå.
Aarhus Kommune er forpligtet via lovgivning til at sikre skolevejen ved høj afstand men også ved høj farlighed, hvoraf det sidste klart er tilfældet i Gammel Egå.
Derfor mener vi ikke, at der kan være tvivl om, at skolebussen må genindføres, indtil omfartsvejen er en realitet. Pt. må forældre køre deres børn i skole, da morgentrafikken for de mindste ganske enkelt er alt for farlig, hvilket kun forværrer trafikmængden i Gammel Egå og den grønne dagsorden generelt.