Gå til hovedindhold

Høringssvar

Forslag til Kommuneplan 2025

Den grøn blå kile i Skæring

SKÆRING iNDSIGELSE MOD HS2059740 FRA TÆKKER GROUP
Den grønne kile der foreslåes bebygget sikrer på nuværende dyrenes frie bevægelse – og det er dermed kombinationen af habitater der gør at marken også har stor værdi. Naturen er definerende for Skæring som område og noget vi værner om, og ser som et decideret aktiv. Rigtigt mange lokale, nyder godt af dette område rekreativt. Varmestien og stisystemer denne grænser op til, bruges i højgrad til cykel og gåture. Området bruges også af lokale daginstitutioner. Således er det med til at give mange børn oplevelsen af bynær natur og åbent landskab. Med den foreslåede bebyggelse vil stien være omkrandset af beboelse. I de senere år har denne bynære natur været med til at tiltrække og fastholde mange borgere i Skæring - Bebyggelse af den grønne kile vil uden skyggen af tvivl presse både natur og dyrenes habitater – i dette økosystem. Vi finder samtidig at Tækker Groups høringssvar: HS2059740 i uhørt grad vil forringe naturområdet og finder det paradoksalt at man ønsker at opkvalificere naturen ved at bygge opad og i §3-områder i en sådan grad at ingen eksisterende natur vil kunne opretholdes. Vi opponerer derfor mod dette og tilskynder at byrådet ser på alternative placeringer hvis man vil udbygge Skæring.
Forlag til alternativ beliggenhed.
Skæring består af 2 dele, beliggende på hver sin side af Grenåvej. I dag er ca. 10-15 % af Skærings borgere bosatte på vest siden af Grenåvej mens resten er bosatte på Østsiden af Grenåvej. Nogle af de beboere der bor i den nye udstykning Vorrevangs Allé samt i de nye udstykninger Skæring Bæk etape I har udtalt, at de har en følelse af, at bo i en satellitby, og de ønsker en tættere tilknytning til det indre Skæring. Ved at placere et nyt boligområde på den vestlige side af Grenåvej kunne man skabe mere balance som Skæring har manglet, samt skabe liv og aktivitet i området vest for Grenåvej. Med en bro eller tunnel over / under Grenåvej for de bløde trafikanter, vil man kunne skabe en bedre sammenhæng imellem de to bydele og sikre en sikker forbindelse til Skæring Skole. For elever der vælger Sølyst Skolen findes der allerede nu en tunnel overfor Egå Havvej. Området er stort og strækker sig helt fra Mejlbyvej til Grenåvej samt fra Egå Havvej til Egå Møllevej. Området vil derfor kunne udvikles i mange år frem. Trafikmæssigt vil det også give bedre mening, da der forefindes lyskryds både ved Egå Havvej samt ved Toftegårdsvej, hvorfra man vil kunne skabe tilkørsel til Grenåvej uden at forstyrre herboende eller naturen med store gennemkørselsveje. For at skabe hurtig adgang til motorvejen kan der enten laves en forbindelse fra kvarteret til en udbygget Egå Møllevej, eller endnu bedre lave en tilkørsel bagud direkte til Mejlbyvej. Efter sigende skulle der være lodsejere der er er villige til, at sælge jord til projektet.
Det ville være i tråd med den allerede påbegyndte byudvikling på den vestlige side af Grenåvej. (Skæring Bæk 1 og 2 samt Vorrevangs Allé.) Dette vil vi rigtig gerne støtte op om af flere grunde:
Borgerne i Skæring vil blive bedre fordelt over hele byens område, og det vil skabe balance i byen. Der vil komme liv og udvikling i de allerede opførte boligkvarterer og følelsen af at bo i en satellitby vil forsvinde. Udviklingen vil være til glæde og gavn for alle borgere i Skæring. Børnefamilier prioriterer natur og Miljø højt og denne løsning vil betyde, at man bevarer noget af Skærings dyrebare natur og der vil således findes smuk natur samt følelsen af åbent land på begge sider af Grenåvej. Området ligger tættere på hurtigbusserne til Århus samt i cykelafstand fra letbanen i Hjortshøj, dette vil spare CO2, hvilket går fint i tråd med kommunens egne grønne ambitioner samt mål for CO2 reduktion på 70 % i år 2030.
Unge børnefamilier prioriterer miljøet højt og har en forventning om, at kommunen gør det samme. Området er meget lettere at trafik betjene på en måde som er acceptabel for både tilflyttere samt herboende. Desuden vil man sikre at skolevejene i indre Skæring ikke bliver yderligere belastet af trafik.
Tækkers forslag vil ændre områdets karakter.
Projektet er så omfattende og massivt, at det også vil kræve, at der opføres en ny skole samt adskillige daginstitutioner. Vi henviser derfor stadig til projektet på den anden side af Grenåvej. Det ville være af en størrelse samt omfang der vil kunne rummes i lokalsamfundet samt kan opføres uden at være til stor gene for herboende samt naturen, men tværtimod vil projektet kunne udvikle Skæring på den rigtige måde i et område af byen, hvor udvikling faktisk er efterspurgt.
Skæring Strand området er på nuværende tidspunkt ved at blive bebygget med nye helårsboliger og trafikmængden er kraftigt stigende og vil blive ved med at stige til hele området er helårsbebygget. Vejene gennem Skæring Stand og Åstrup, er den såkaldte Marguerit rute med smalle veje der bruges i vid udstrækning af cykelgrupper og løbere, Med den ny udbyggelse foreslået af Tækker vil der blive så meget øget trafik som vil udsætte beboere og brugere af området for stor trafik fare. Susanne & Lars Mikkelsen
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Susanne og Lars Mikkelsen

Indsendt

14/09/2025 09:58

Udtaler sig som

Privatperson

Sagsnummer

HS9523482

Informationer

Startdato

Svarfrist

Type

Kommuneplan
Område
Hele kommunen

Hørings-id

H1175

Kontakt

Simon Detjen Schmidt
Projektleder
Tlf. 29209667

Aarhus Kommune 
Teknik og Miljø
Bystrategi, Kommuneplanafdelingen.

Vil du vide mere?

Du kan læse mere om Kommuneplan 2025 Klik her 

Du kan også se gældende kommuneplan - klik her 

Planstrategi 2023 er den politiske strategi forud for Kommuneplan 2025 - se Planstrategi 2023 - klik her.